Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei, jeg har en uleselig papirkopi av ei kartskisse som skal finnes i jordskifteverkets kart og dataarkiv. kartet heter "Rids over Leksdals almenning i Størdalen" Det er tegnet i 1861, men er bare en skisse, se vedlegg. Hvor kan jeg finne denne skissen i dag? Jeg finner det ikke digitalisert og vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å finne det.

Mvh

Bjørn Sten

Kartskisse Leksdal almenning.jpg

I Kartserien «gamle Norske Kart» for Nord-Trøndelag blir det under Lånke i Lierne vist til kart over Leksdal statsallmenning i 1861, 1862 og 1863: DSS reg. 1713/1-3 (Jv)

I samme bok under Verdal blir det vist til DSS reg. 1721/2-4 (Jv) for Leksdal statsallmenning østre del. Ifølge institusjonsforkortelser i boka gjelder dette kartregister over eiendommer som er under forvaltning av Direktoratet for statens skoger. Kartet, som regel original, skal finnes i Jordskifteverkets kartarkiv.

Jeg veit ikke hvordan man finner fram til dette, men Riksarkivet har mottatt arkivmateriale fra Jordskifteverkets kartarkiv. En del av dette er lagt ut i Digitalarkivet, men det kan se ut som om der er mer i arkivet enn det som ligger på Digitalarkivet. Du kan forsøke å rette en forespørsel til dem om dette eller møte på lesesal.

Katalog som viser oversikt over arkivet finner du på Arkivportalen.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.