Gå til innhold
Arkivverket

Et merkelig brullyp i Frankrike i 1785

JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med slektsforskning i Syd-Øst Frankrike, næremere bestemt regionen Franche-Comté, Haute-Saône, og stedet er Mélecey.

Og lurer på hva som har hendt:
Anne Josèphe BRIE, født 19 januar 1762 giftet 12 april 1785 i Mélesey med Claude Antide HENRY, 1770-1839.

I documentet står det specielt nevnt at brudgommen var 16 år (age de seize ans). Mens bruden var 23.
Documentet påstår også at ekteskapet var "godkjent" av den lokale presten.

Her var det er ikke snakk om et tvunget ekteskap; deres første barn blir faktiskt født ett år etter brullypet.

Hvordan var forholdene i den pré-revolution tid i det østlige Frankrike, tett ved den sveitsiske grense?
Var han en barne-soldat? Opprør mot myndighetene var vel ikke påbegynt i 1785, selv om folket var lut-lei allerede da.

JanM

image.thumb.png.7c6bd6089ad3afe6f5ccf974f9c9c7e8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av teksten står "consentement de leurs parents...". Om "parents" her viser til foreldrene, og ikke andre myndighetpersoner, tyder dette at foreldrene gav sin samtykke til vielsen, trolig pga. brudens unge alder.  

Jeg kan ikke se at brudgommens yrke er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

I midten av teksten står "consentement de leurs parents...". Om "parents" her viser til foreldrene, og ikke andre myndighetpersoner, tyder dette at foreldrene gav sin samtykke til vielsen, trolig pga. brudens unge alder.  

Jeg kan ikke se at brudgommens yrke er nevnt.

Hei Frank.
Bruden var 23 år. At guttens yrke ikke var nevnt har vel med hans unge alder å gjøre?  (seize ans)
Kanskje tok han del i det kommende opprør?  Det var like før Revolutionen av 1789.
Jeg leser "après la publication de ?? à la messe pavoisse, sans oppositions, ni ?? et du consentement de leurs parents, et recu la benediction nuptial" 
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Denne linken var mye bedre. Jeg fikk min fra Geneanet.
Kanskje kunne du finne linken til ett av barna i dette ekteskap, Claudia Henry.
Jeg har henne som brud til italieneren Giuseppe Antonio Gagliardi, (1796-1865) fra Prato i Ticino som bodde lenge i Frankrike under navnet Joseph Antoine Gaillard. 
Hans kone: Claudia Henry, født 2 oktober 1792 (hvor?) og død 16 mars 1876 (hvor?) 
Takk
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, JanMKeus said:

Hei Frank.
Bruden var 23 år. At guttens yrke ikke var nevnt har vel med hans unge alder å gjøre?  (seize ans)
Kanskje tok han del i det kommende opprør?  Det var like før Revolutionen av 1789.
Jeg leser "après la publication de ?? à la messe pavoisse, sans oppositions, ni ?? et du consentement de leurs parents, et recu la benediction nuptial" 
JanM

Beklager, jeg blandet brud og brudgom, ja. 

jeg ville vært litt forsiktig med antagelsen at han var soldat/opprører eller lignende, tradisjonelt sett har Frankrike har relativt høy alder på soldater/militære. 

Setningen med "...sans oppositions....consentement de leurs parents" kan oversettes med at foreldrene ikke hadde innvendinger mot vielsen. Hva som egentlig er bakteppet for hans unge alder klarer ikke jeg å lese ut fra protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Beklager, jeg blandet brud og brudgom, ja. 

jeg ville vært litt forsiktig med antagelsen at han var soldat/opprører eller lignende, tradisjonelt sett har Frankrike har relativt høy alder på soldater/militære. 

Setningen med "...sans oppositions....consentement de leurs parents" kan oversettes med at foreldrene ikke hadde innvendinger mot vielsen. Hva som egentlig er bakteppet for hans unge alder klarer ikke jeg å lese ut fra protokollen.

Bedankt voor je reactie Frank. 
Interessant is ook wel dat de Kerk geen bezwaren had. Zoals ik de tekst versta kregen ze misschien een dispensatie, som kom fra een høyre instans (nuptial?)
Jeg ser at du brukte Les Archives Departementales de La Haute-Saône til 1791. Hvordan kan man få tilgang der? Det er nemlig slik at Anne Josèphe en Claude A Henry fikk en datter, Claudia Henry 2 Octobre1792. Jeg ville gjerne se dokumetet fra fødselen. Kunne du gjøre det for meg?

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Etat civil-arkivet for Departementales de La Haute-Saône:

Etat civil - Archives départementales de la Haute-Saône (haute-saone.fr)

Ved å velge Mélecey som Commune kan man navigere rundt i de kildene som finnes. 

Franske fødsler, dødsfall, vielser og folketellinger er oppbevart i departementsarkivene i Frankrike. Hvert arkiv har sin egen nettside, det finnes ikke et fransk "Digitalarkiv". Noe av materialet er riktignok tilgjengelig i Ancestry, men dette er bare et lite utvalg. Uten en eller annen geografisk knytning er det "umulig" å finne frem. Det er veldig vanskelig å finne fødsel og dødsfall til Claudia Henry, 2 Octobre 1792, uten å vite hvor hun ble født eller døde. Da leter man bare i blinde. Frankrike har over 35 000 kommuner, og historisk har alle kommunene hatt sine egne folktetellinger og egen "Etat Civil" for fødsler, dødsfall og vielser.

Kirkebøkene i Frankrike forsvant etter revolusjonen, etter dette overtok staten ansvaret med all form for registrering. Med referanse til vielsen i 1785 kan det se ut som at staten ivaretok dette ansvar også før revolusjonen (men kanskje bare enkelte plasser)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider