Gå til innhold
Arkivverket

Trøndelag, Frosta: Karen Jonsdatter f. 1737 Island og mor Karen Olsdatter

Andre F Martinsen
 Del

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har undersøkt en slektskrets rundt gårdene Island og Rygg på Frosta, og har noenlunde grei oversikt over familierelasjonene. Se bl.a. Frostaboka, vol. 2, pp. 240, 398. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011102808138

Karen Olsdatter på Island ble i 1737 enke etter Jon Tørrissen (Jon Tørresen), far til deres felles barn Anne Jonsdatter, f. om. 1734, og Karen Jonsdatter, f. 1737. Skifte: https://www.digitalarkivet.no/sk20090213660995

Om Anne Jonsdatter vet jeg at hun giftet seg med sitt søskenbarns sønn Rasmus Arntsen Rygg.

Mine ubesvarte spørsmål er:

1.) Hva skjedde med Karen Olsdatter etter 1737? Hun ville rimeligvis nevnes i skiftet etter moren Karen Torsteinsdatter, men jeg finner kun følgende fra 1777, som synes å være en annen Karen Torsteinsdatter(?): https://www.digitalarkivet.no/sk20090213710568

2.) Hva skjedde med Karen Jonsdatter etter 1737? Jeg har blant annet søkt blant konfirmerte i 1750-årene, men uten sikre treff. Jeg mener ellers at hun kan være identisk med den Kari (Karen) som i ekstraskatten 1762-1763 er tjenestepike hos Per Olsen (Karens stebestefar) og Magrete Jonsdatter på Island. https://www.digitalarkivet.no/rk10051111301188 Etter 1760-årene blir det imidlertid verre å skulle identifisere Karen Jonsdatter i ulike kilder. Det er for eksempel vanskelig å si om hun er den Karen Jonsdatter (f. om. 1745) som i 1801 «nyder almisse paa gaarden» Sundal. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058453002338

Håper på hjelp fra lokalkjente. Mvh.

Endret av Andre F Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det ifra at Karen Torstensdatter døde i 1777? Dette skiftet er også ført under Levanger og den gangen Skogn

prestegjeld, og ikke ført på Frosta. Barna her er vel også for unge til å passe inn? Ellers var det skifte etter Karen 

Torstensdatters ektemann Ole Hovelsen 31.03.1730. Arvingene var enka Kari Torsdatter, og barna Ole Olsen 15 år som

gikk på latinskolen i Trondheim, Kari Olsdatter 29 år, Ingeborg 27 år, Baarni  Olsdatter 21 år og Anne Olsdatter 17 år .

Formynder for Kari var morbroder Joen Mostad, og farbror Bjørn Haavelsen var formynder for de 2 yngste. Formynder

for Ingeborg var en som ikke var beslektet med familien. Det kan vel hende at Karen Torstensdatter giftet seg på nytt

igjen etter 1737, men når kirkebøkene før 1750 mangler blir det vanskelig å finne ut av. 

Finner ellers også Jon Tørresen som arving ved faren Tørres Jonsen Valbergs skifte 24.04.1728. Jon var gift med Margrethe

Hansdatter Stub, men Jon var fra et tidligere ekteskap(altså var ikke Margrethe hans mor) . Jeg har de nye Frostabøkene,

men det står ikke noe mer i bind 12 av Frostaboka enn det gjør i den gamle boka som refererer til. Ikke det du spurte etter

dette, men jeg skal se litt videre 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som synes å være en annen Karen Torsteinsdatter(?): https://www.digitalarkivet.no/sk20090213710568

At hun kalles Karen Tostensdatter i stedet for Karen Torsteinsdatter og hadde flyttet på seg er ikke umulig. Men det er andre problemer med teorien, som Anne Lise allerede har tatt opp.
1) alder på barna
Karen Torstensdatters (presumtivt første) mann var i følge Frostaboka Ole Hovelsen, og det var skifte etter ham i 1730, Da var eldste barn 29 år, yngste 15. Jeg setter spørsmål ved om Karen Torstensdatter var i stand til å få flere barn, når det var gått 15 år siden sist hun fødte et barn som levde opp. Hvis hun giftet seg igjen, som hun jo kan ha gjort, og Karen Torstensdatter er identisk med Karen Tostesdatter, forteller skiftet fra 1877 så vidt jeg kan se om felles barn mellom Karen Tostensdatter og enkemannen Iver(tror jeg) Nilsen. Og igjen er yngste barn 15 år...Karen Torstensdatter skulle altså ha født barn både i 1701 og i 1762 for å være mor til alle sammen.

2) Karen Torsteinsdatter i 1763/64
I 1730 ble den delen Ole Hovelsen hadde brukt tilsynelatende delt i to: En som Ole Hovelsens ene Karen Olsdatter og svigersønn Jon Tørresen brukte, og en som enken Karen Tostensdatter brukte.
I 1737 overtok soldat Peder Olsen enkens halvdel i Island, rett før det var skifte etter Jon Tørresen, altså Ole Hovelsen og Karen Torstensdatters svigersønn. Jon Tørresen og Karen Olsdatters barn Karen var stedatterdatter av Peder Olsen Island som ble hennes verge. Trådstarter er trolig inne på  tanken om at enken Karen Torstensdatter giftet seg med soldat Per Olsen. Ellers må det ha vært to Peder Olsen Island på den tiden.

Soldat Per Olsen Island, som Frostaboken sier overtok Karen Torstensdatters del av Island i 1737, var andre gang gift med Margrete Jonsdatter. Det står ikke hvem hans første kone er, men hvem hun nå var (og Karen Torstensdatter høres sannsynlig ut) må hun enten ha dødd eller skilt seg fra ham før 1863/64 da Peder Olsen Island giftet seg med Maren Jonsdatter. Skilsmisser var uvanlige.

Hvor har du det ifra at Karen Torstensdatter døde i 1777? 

Det står i trådstarters post at skiftet er det eneste han har funnet som kunne tenkes å være skiftet etter Karen Torstensdatter, men at han er i tvil om det kan være riktig.
Jeg tror det er god grunn til å anta at den Karen T. som etterlot seg enkemannen Nilsen ikke var den samme som den Karen T. som ble enke etter Ole Hovelsen.

Det  mest sannsynlige er vel at Karen Torstensdatter Island døde senest 1763/64 og tidligst 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Jeg har laget en liten oppstilling av de viktigste personene i slektskretsen, med forbehold om feil særlig når det gjelder de eldste generasjonene. Se vedlegg.

Jeg mener også at Karen Torsteinsdatter må ha giftet seg opp med Per Olsen og at hun dermed var død før ca. 1762-1763, når Per Olsen nevnes sammen med sin nye kone Margrete Jonsdatter, datter av Jon Torsteinsen Mostad/Alstad (Karen Torsteinsdatters bror) og Karen Rasmusdatter Lille-Lein.

Min antakelse er at Karen Olsdatter, som i 1737 ble enke etter Jon Tørrissen, forble enke. Hvis hun giftet seg opp, er det uansett ingen bevarte kirkebøker som kan bekrefte dette. Det er uråd å si om hun døde før eller etter ca. 1762-1763. Men hun var født ca. 1701, og levde neppe etter 1780-1785.

Når det gjelder Karen Jonsdatter, synes hun å ha bodd hos sin stebestefar Per Olsen på Island i forbindelse med ekstraskatten 1762-1763. Da var hun rundt 25 år gammel. Per var dessuten hennes verge i 1737 og deretter hennes nærmeste mannlige foresatte etter at far Jon Tørrissen (død 1737), farfar Tørris Jonsen (død 1728), morfar Ole Haavelsen (død 1730), grandonkel Jon Torsteinsen (død 1745) og fars søskenbarn Arnt Olsen Rygg (død 1746) var døde. Per Olsen døde i 1766. Deretter er det uklart hva som skjedde med Karen.

20230309_170105.jpg

Rettelse til startinnlegget: Anne Jonsdatter giftet seg med sin tremenning (ikke søskenbarns sønn) Rasmus Arntsen Rygg.

Endret av Andre F Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider