Gå til innhold
Arkivverket

Øivind Roald Andresen f 4.1.1913 i oslo, vålerenga menighet

Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne opplysninger om Øivind Roald sin død. Han døde 10.7.1944 ifølge norsk dødsfallregister, se lenke:https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?dbid=62072&h=551700&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=61758&_gl=1*15ulhvs*_up*MQ..*_ga*MTk3OTgzODg0MC4xNjc4MzUyOTY4*_ga_B2YGR3SSMB*OWI3ZjZkZWItYjAzYS00ZGQ0LTk2MTYtMzIxNmRlODgxZmUwLjEuMC4xNjc4MzUyOTY3LjAuMC4w

Skulle gjerne visst noe mere om hvor og hvordan han døde hvis det er mulig å finne. Øivind Roald jobbet for tyskerne under krigen har jeg funnet ut. Har sett hans mappe ang dette, men fant ingenting der som var spesielt interessant. https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?dbid=61758&h=100180659&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=62072&_gl=1*oqfusq*_up*MQ..*_ga*MTc4NDgyNDUwNy4xNjc4MzUzMDM0*_ga_B2YGR3SSMB*OWI3ZjZkZWItYjAzYS00ZGQ0LTk2MTYtMzIxNmRlODgxZmUwLjEuMC4xNjc4MzUzMDMzLjAuMC4w

Øivind Roald var min fars bror og min onkel og jeg skulle gjerne funnet ut mere om han fordi han i alle år ikke ble snakket om i familien. For meg ville det være av stor verdi/interesse å finne noe mere om hans liv. Håper på god hjelp her på forumet.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men er det mulig å finne ut noe mere. Ble alle som hadde befatning med tyskerne listet opp i denne boka. I fam ble det nevnt at han ble skutt og drept av tyskerne. Er det mulig å finne ut det. Hva han bedrev for tyskerne, hva er en frontkjemper eller legionær. Jeg har opplysninger om at han tilhørte NSKK gruppe todt. Hva var det.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for omfattende å svare på alt det du spør om, og jeg sitter ikke med all kunnskapen i hodet. Foreslår at du selv leser deg opp. En god start kan være noen av bøkene til Eirik Veum. Ellers kan du jo forsøke å kontakte Stein Ugelvik Larsen Egil Ulateig som vet mye om temaet.

liste nr. 1 over mistenkte for grovere arter av landssvik er lister over landsvikere som ble samlet sammen i mai og juni 1945 mtp. på det kommende rettsoppgjøret. Kvaliteten på hva som står varierer mye, naturlig nok.

Ellers kan internett være en god venn, bare ved å søke på NSKK gruppe todt så kom bl. a dette treffet: https://snl.no/Organisation_Todt

og det er mange flere treff som gir god info.

Lenken din viser til en betalingsmur, så jeg aner ikke hva som står der om dødsfallet, som du sier var i juli 1944. Men hva med han som ble anmeldt død i begynnelsen av mai 1945, er det en annen eller kan det være din mann?

Nationen tirsdag 15. mai 1945:

Screenshot 2023-03-09 at 16-28-56 Nationen tirsdag 15. mai 1945.png

Endret av Espen Tjernshaugen
Overstryking og retting til riktig person.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det, men takk for dine opplysninger. Tror det som står i nationen 15.5.1945 er rett person, både navn og årstall for fødsel stemmer. Dødsfall kunne vel bli anmeldt en stund etter at det skjedde.

Mvh Torgeir Karlin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel han som står oppført to ganger på h. side (10/7) i register til dødsfallsprotokoll, 1941-1947. Med den bør du kunne be om et oppslag.

Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, SAO/A-10452/H/Ha/Haa/L0004: Register til dødsfallsprotokoll, 1941-1947
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090520320449

Rettelse: Jeg nevnte Stein Ugelvik Larsen ovenfor, jeg tok feil, jeg mente Egil Ulateig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider