Gå til innhold
Arkivverket

Ankomster Quebec 1887 og 88

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg ser av innlegg på forumet at noen er flinkere enn meg til å finne fram i ankomstlistene for Quebec.   Det er tre ankomster jeg gjerne skulle finne:

a. I mai-juni 1887 ankom to menn: Knut Olsen Voie/Voje og Tarjei Olsen Nordskog.  De skulle videre til Dakota-territoriet.

b. Samme høst reiste kona til Tarjei samme rute.  Hun het Tone Nordskog, og hadde med seg flere barn.

Knut returnerte til Norge samme høst, men

c. I april-mai 1888 reiste han sammen med kona Rannei og deres 5 barn til Quebec, antagelig med SS Vancouver.  Sammen med dem reiste også Talleiv og Sigrid Johnsen/Strand

Er det mulig å finne disse ankomstene?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tips om immigrasjonslistene, og har forsøkt å bruke dem, med vekslende hell.

Mitt spørsmål c ovenfor løste seg til slutt.  Men transkriberingen av navnene var svært misvisende.  Navnet Knut O Voie, som var tydelig skrevet i skipslista, var blitt til Kren o Vail.......Resten av familien var "maltraktert" i samme stil.   Men faciten var likevel at familien ankom Quebec med SS Ontario den 5. mai 1888.  Så den delen er løst.

Men et eller annet sted i de transkriberte  listene gjemmer svarene  på  spørsmålene a og b seg, men hvor?

Om spørsmål a ovenfor vet jeg bare det jeg skrev, avreise på våren 1887.

Om b, Tone Tovsdatter Norskog og barna Tov, Oline, Signe og Sigrid, mener jeg å vite:  De reiste  fra Kristiansand 19.8.1887, og da trolig med SS Rollo til Hull. Mest trolig tok de deretter SS Ontario med avgang 23.8 og ankomst Quebec 4.9.1887.   Det rare er at ankomstlista for SS Ontario inneholder bare 34 navn....Ingen av de navna har noen likhet med familiens navn?  Og dessuten, skipet kan da ikke ha krysset Atlanteren med så få passasjerer?  Så vidt jeg forstår kunne skipet ta over 500 passasjerer.

Det er jo også en svak mulighet for  at de har reist med SS Vancouver med avgang Liverpool 25.8 og ankomst Quebec 3.9.1887.   Her synes ankomstlista langt mer pålitelig, med over 500 navn, men heller ikke her navn som ligner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplysningene fra Ancestry.com for Vancouver.  Totalt er det 14 sider. 

5d2Screenshot20230316at.png

d68Screenshot20230316at.png

dd2Screenshot20230316at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for forsøk på hjelp.

Jeg begynte å søke gjennom skipslistene for SS Vancouver.  Her fant jeg denne familien:1390195938_18.aFamNordskogombordpSSVancouver.jpg.e488c248378707ff76275aeb3fd40fdf.jpgN

Kan dette familienavnet leses som T. Norskog?  Antall barn stemmer (5), men ikke fordeling på kjønn/alder.  Også reiesemålet Grafton? stemmer (Byen er hovedsetet for Walsh County, Dakota)

Det  er satt ei klamme rundt familien, der det er skrevet noe jeg ikke kan lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider