Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde et skifte på Indre Høynes, Eid, Sogn og Fjordane 12.06.1758.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Synnøve Olsdtr. var gift med Ole Jørgensen. Men jeg er en smule usikker på barna og hvem de evt var gift med. Så om noen kan avklare hvem som er arvinger, navn, evt ektemenn og alder så hadde jeg satt stor pris på det.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0013: Skifteprotokollar, 1758-1762, s. 34b-35a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Side 35a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...eftter afgangne Sahl: Synneve Olsdatter

som boede paa den Gaard Indre Høynes i Eids Skibbrede

...

... den Sahl: qvindes igienlevende mand

Ole Jørgensen, saa og deris sammenavlede 5 Børn, navn-

lige: Jørgen Olsen giftt og boende her paa gaarden, Ane

Olsdatter giftt med Ole Halsteensen Huusmand, Ahles Ols-

datter giftt med Peder Anthonisen Falek(?)vig, Ragnilde Ols-

datter giftt med Paul Olsen Hundevigen og Karj Olsdatter

28 aar gammel, ...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk Ivar.

Jeg manglet Ahles og navn på ektemennene.

Ha en fin dag.

Ahles Olsdatter gift med Peder Antonisen Falkevik står oppført i Jacob Aalands "Davik", men eg finn ikkje Ragnhild og Paul Olsen under Hundvik i bygdeboka for Eid, same forfattar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Gunnar.. Jeg har notert Peder Olsen Falkevik, men det er kanskje feil?

Jeg ser jeg noterte feilt fornavn. Takk igjen.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Olsen Hundvig, Stårheimsvik er også kalt Hundvig og du finner han på bruk nr 3, det samme med Ragnhild. Kari blev gift med Rasmus Michelsen Myklebust i Davig 2/7-1767, hun dør i 1775, han i 1799, han gift 3 g.

Endret av Rune Bergesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Paul Olsen Hundvig, Stårheimsvik er også kalt Hundvig og du finner han på bruk nr 3

Bruksnr. 3 i Starheimsvika, ja, så eg forstår ikkje kor Hundvika kjem inn i biletet; kanskje han budde der ei tid?
Der står det Ragnhild Olsdatter Botn på kona, men det er atså Høynes som  er det rette.

Eg ser no at Starheimsvika tidlegare vart kalla Hundvika; ikkje løye ein blir forvirra!

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jørgensen var brukar på Botn, og de fleste av barna er født der, 1 er født på Høynes. I 1724 Militært mantall er Ole Jørgensen Botn 44 aar og har sønnen Jørgen 5 aar.

Endret av Rune Bergesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider