Gå til innhold
Arkivverket

Bergkallen i Rissa fra Sverige eller Smaalenene?

Terje Breivold
 Del

Recommended Posts

Kom Bergkallen i Rissa fra Smålenene eller Sverige?

Skjerper Karl Fredriksen, død 23.mars 1924 i Rissa, er en av bygdas mest hemmelighetesfulle personer. Han kom sannsynligvis til Rissa noe før 1890. Ingen veit hvor han kommer fra. Folketellinga (FT) 1891 oppgir 1834 som fødselsår og fødested ukjent. FT 1900 oppgir 1837 som fødselsår og Sverige som fødested. FT 1910 oppgir 1840 som fødselsår med ukjent fødested. FT 1920 sier fødselen var 06.01.1838 i Smålenene, og dødsfallet i 1924 oppgir fødeåret til 1842 i Smålenene. Selv ville han helt klart holde opprinnelsen sin hemmelig, men språket var en blanding av svensk og norsk med sterk ordbruk. Historiene om han er fortalt i bygda i generasjoner. Han er modell for Johan Bojers novelle Bergkallen fra 1931, og lærer Anders Halten skrev en artikkel om han i en av Trondheimsavisene i april 1924. Kildene i Rissa sier han var ugift, og han har ingen kjente etterkommere.   Er det noen som veit noe eller har tips for å lete videre?

Vennlig hilsen

Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette søket gir noen spor å følge opp: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&r[]=4&firstname=Karl~1&lastname=Fred*&genders[]=m&birth_year_from=1830&birth_year_to=1845&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1830&event_year_to=1900&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=ed

Er det dekning for å hevde at han ville holde opprinnelsen sin hemmelig? I alle folketellingene er han losjerende i de husstandene han er talt i, og det er slett ikke sikkert at han selv har vært til stede og gitt opplysningene. Det som ble notert i folketellingene, var da det som de tilstedeværende måtte vite om ham, eller det de trodde om ham.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hjertelig takk, Kristian!  Jeg så ikke svaret ditt før igår.

Har sett litt på det.

Folketellingene 1891 og 1900 fra Rissa (treff 3  og 4) er helt klart mannen jeg etterlyser, Bergkallen Karl Fredriksen bosatt i Rissa. 

Far i dåpen fra Meldal i 1887 og Folketellingen fra 1875 i Rennebu (treff 2 og 1) kan være samme mann, men det er mer usikkert.

Mor fra dåpen i Meldal,  Mette Larsdatter Urvand,  finner jeg som ugift tjenestejente hos gårdbruker Peder Hansjørgensen Langeng i Meldal i 1900.  Jenta: Anne Knutsdatter f. 06.10.1887 er ugift tjenestepike på Sølberg i Meldal i 1910.  Jeg har ikke funnet noe om disse i bygdeboka for Meldal, og omstreifer Karl Fredriksen virker totalt fraværende i Meldalen i dette tidsrommet.  Urvatnet og husmannsplassen Urvandssagen lå imidlertid tett ved Åmotsgruva ved Løkken i Meldalen.  Stedet kunne  være attraktivt for en "bergkall". 

Folketellinga 1875 fra husmannsplassen Opøien under Skamfer i Rennebu oppgir at ugift gruvearbeider Karl Fredriksen f. 1845?? Nora Pastorat, Sverige losjerte der.  Jeg er ukjent både med svenske digitale arkiver og svensk kirkelig geografi.  Forstår det slik at Nora finnes minst to plasser i Sverige.   Likevel er det sannsynligvis lettere å finne spor etter Karl Fredriksen fra Nora pastorat f. ca 1845,  enn å bevise at dette er  Bergkallen.   Her må jeg foreløbig melde pass.

Min dekning for å hevde at Bergkallen ville holde opprinnelsen sin hemmelig, er at folketellingene og kirkebøkene opererer med nokså ulike fødselsår og fødselssted.  Skribentene Johan Bojer og Anders Halten gir også opphav til myter, og gamle folk i Rissa fra ulike kanter av bygda har beskrevet han som en kar som var "kald og hemmelighetsfull".  Han holdt seg unna og skjelte ut folk han mislikte,  og de som ble venner med han, fastholdt at Bergkallen var "spesiell".   

Anders Halten var godt kjent med norske sanger (kordirigent).   Han forteller at Bergkallen sang "Klintekongen" fra den danske dikteren Johan Ludvig Heibergs teaterstykke Elverhøj og Fridtjovs Vikingbalk  fra Frithiofs saga av den svenske dikteren Esaias Tegner.   Jeg er helt ukjent med disse sangene men antar at de var mer brukt i Danmark og Sverige enn i Norge.   Gir dette en pekepinn på opphavet til Bergkallen?   Lukter vi litt "finkultur" her?

En tinglest avtale med gårdbrukerne fra Fissum (Fissa) i Rissa fra 1891 tyder på at Bergkallen allerede da hadde vært i Rissa en del år.  Avtalen avsluttes slik: "Vort ønske er, at det mote bringe ham udbytte for hans mangeaarige ihærdige undersøgelse for at finde drivverdige ærsgange." 

Mine spekulasjoner er mange, men de som spekulerte mest,  er døde for lenge sia.

Beste hilsen  Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider