Gå til innhold
Arkivverket

Christian Larsen (født 1823) fra Ytterøy i Levanger - hvor blir han av?

Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Christian Larsen (Westdalen) ble født 07/04-1823 i daværende Ytterøy kommune i Trøndelag. 

Konfirmasjon 1838: Christian Larssen - Ministerialbok for Ytterøy prestegjeld, Ytterøy sokn 1817-1842 (1722P) - Digitalarkivet

Emigrasjon til Kristiansund: Christian Larsen Clemetsen - Ministerialbok for Ytterøy prestegjeld, Ytterøy sokn 1817-1842 (1722P) - Digitalarkivet

Slektsside på nett: Christian Larsen f. 7 Apr 1823: Ringebuslekter (onshus.no)

Jeg klarer ikke å finne spor av han etter 1840. Jeg finner heller ikke helsøsken av han, så foreldrene fikk kanskje bare ett barn? Klarer noen å finne ut om han endte sitt liv i Kristiansund eller om han fortsatte ferden? Jeg har prøvd å finne han, uten hell. 

Inge Flatmoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker interessant ved første øyekast, trolig har du gjort jobben for meg! 

Jeg har lenge prøvd og feilet selv...

Takk!

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg med et oppfølgingsspørsmål, som gjelder sønnen til overnevnte Christian Larsen.

Den 10/01-1858 gifter han seg i Vardø med Randine Eriksdatter Slettedal (født 1830 i Bergen - død 1879 i Bergen). 

Så vidt jeg klarer å se fikk de bare ett barn, sønnen Carl Emil Klemetsen (født 18/08-1859 i Vardø), og bosatt med sin mor i Bergen ved folketellingen i 1865. 

Han blir konfirmert i domkirken sogn i Bergen i 1875 og gift i Bergen i 1878 med Laura Petrine Hansen (født 1857 i Vardø). 

I 1881 ser det ut til at Carl Emil Klemetsen emigrerer, men det står ikke hvor, bare at han reiser via Hamburg... Kanskje til USA?

Carl Emil Clemetsen - Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 1-23: Emigranter over Bergen 1874-1930 - Digitalarkivet

Jeg klarer ikke å finne han igjen i USA eller andre steder etter 1881. 

Mvh. Inge Flatmoen

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider