Jump to content
Arkivverket

Søger kvinder født 1856

Poul olsen

Recommended Posts

Min bedstemor er født i Norge og senere flyttet til Danmark. Jeg søger hendes familie i Norge og jeg kender kun hendes navn, og hvornår hun er født. Hvor i Arkivet søger man kvinder fødte 1856. Skriv evt. en mail til mig i Danmark.

mvh Poul Henning Olsen

Hvis du forteller hva din bestemor het og hvor hun ble født, kan vi hjelpe å finne opplysninger. For å finne henne kan du søke i folketellinger og søke i /bla i skannede bilder av kirkebøker fra det området hvor hun ble født - på Digitalarkivet.

Edited by Grethe Flood
  • Like 1

Tak Grethe, dette er en særlig søgen for mig og min familie netop fordi min bedstemor, som er norsk, kom ganske ned til Danmark for at studere og blev efter en graviditet under studierne ville familien i Norge ikke vides af hende og hun skulle blive i Danmark, derfor kender vi intet til hvor og hvem hun kommer fra i Norge.

Hendes navn er Christiane Birgitte Petersen (blev senere gift Olsen)

født. 12 august 1856 ( hvor i Norge vides ikke)

død. 18 august 1919 

blev gift i Danmark med Søren Olsen, født 11 maj 1852 , død 30 april 1928.

kan man finde frem til kvinder født i Norge 1852 kunne man måske med navn og fødselsdato finde frem til hvem hendes forældre er

mv hilsen Poul Henning Olsen

• Like 1

57 minutter siden, Poul olsen skrev:

Søren Olsen, født 11 maj 1852 , død 30 april 1928.

Hvor ble Søren Olsen født og hvor døde han? Har du dato og sted for vielsen? Navn på barn i ekteskapet?

Edited by Grethe Flood

Her i 1865-tellingen en Christiane Birgitte Pedersdatter 9 år f. i Kongsberg som er pleiedatter hos en familie i Skoger i Vestfold:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038109001215

Nei, det er nok feil, for om jeg har funnet rett dåp, er denne Christiane Birgitte født 21. februar 1857:

Buskerud fylke, Kongsberg i Kongsberg, Ministerialbok nr. I 9 (1839-1858), Fødte og døpte 1857, Side 214-215
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116010144

(Nr. 163)

Edited by Anne-Lise Hansen

1 time siden, Poul olsen skrev:

Hendes navn er Christiane Birgitte Petersen (blev senere gift Olsen)

født. 12 august 1856 ( hvor i Norge vides ikke)

død. 18 august 1919 

Hvor døde Christiane?

Hvor har du funnet opplysningene om henne og ektemannen Søren Olsen?

Edited by Grethe Flood

Hvis du vet hvor og når dine besteforeldre giftet seg, kan det stå navn på brudeparets foreldre/fedre i vielsesinnførselen. 

Edited by Grethe Flood
  • Like 1

16 hours ago, Grethe Flood said:

Jeg har slettet noen innførsler ovenfor, men tenkte jeg ville legge inn dette ekteskapet på nytt, fordi navnene stemmer helt overens med de personene som etterlyses. Regner imidlertid med at de er et blindspor: 

https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:QG8N-MXK2

Vielse 1873.jpg

Denne Christiane Birgitte er født i Fredensborg, 21.5.1842, så det er nok ikke riktig. Øverst her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203591#203591,38612615

data.ashx?bid=38612615

• Like 1

• 2 weeks later...

@Poul olsenDu skriver at hun reiste til Danmark for å studere. Hva og hvor studerte hun? Hvis hun studerte ved høyskole/universitet, er det nok et temmelig begrenset samfunnslag hun kan ha tilhørt.