Gå til innhold
Arkivverket

Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957 - Ragna Larsen

Svein Bjarne Johansen
 Del

Recommended Posts

I en passasjerliste står det navn som det er satt strek over, betyr det at passasjeren ikke har ankommet? 

Dette gjelder som kilde iflg. MH:   Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, New York, 1897-1957 (National Archives Microfilm Publication T715, roll 2544); Records of the Immigration and Naturalization Service, Record Group 85.

Men det er link også til MH:  https://www.myheritage.no/research/collection-10512/ellis-island-og-andre-new-york-passasjerlister-1820-1957?itemId=63498068-&action=showRecord&recordTitle=Ragna+Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2023 den 19.41, Svein Bjarne Johansen skrev:

I en passasjerliste står det navn som det er satt strek over, betyr det at passasjeren ikke har ankommet? 

Det kan bety ikke ankommet, men kan også bety at det eksisterer en annen liste for samme skip/fly eller at vedkommende reiste med et annet skip/fly.

Det ville hjelpe om du la ut lenke til den aktuelle passasjerlista eller opplyste når denne Ragna Larsen ankom NY.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Det kan bety ikke ankommet, men kan også bety at det eksisterer en annen liste for samme skip/fly eller at vedkommende reiste med et annet skip/fly.

Det ville hjelpe om du la ut lenke til den aktuelle passasjerlista eller opplyste når denne Ragna Larsen ankom NY.

Bra, jeg skal huske det. Men du husker sikkert at det gjelder kona til Oscar Emmanuel Wold. Jeg jobba litt med han og familien. Oscar har 2 halvbrødre som også emigrerte. Helge Oliver Wold og Odd Alexander Wold. Jeg har fått kontakt med nye tremenninger også. Morsomt det. Men en tremenning sier at disse halvbrødrene ble kapteiner  på båter på the great lakes. Jeg har funnet noen båter Helge har vært på, men ikke Odd.

Ragna emigrerte 1914, og jeg tror at hun traff Oscar på «hurtigruta», når han gikk på sjømannsskolen i Trondheim. Men kvinner har ingen fartsbok? Jeg har sendt forespørsel til hurtigruta om de har noe arkiv.
jeg skriver om Oscar nå, og da blir det å grave litt til. Takk for alle impulser du ga meg. Det ga inspirasjon. Forresten hadde du rett om uniformen. Han var i Merchant Navy. Har fått det bekreftet fra tremenning, barnebarn til Oscar. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Svein Bjarne Johansen

Hei, så hyggelig at du har fått kontakt med ny familie 😊!

Jeg finner ikke at Ragna ankom NY - men derimot at hun ankom Quebec, CAN (hun oppga at hun skulle gifte seg med Oscar Wold).

The Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935 - LENKE Ancestry

Name: Ragna Larsen
Arrival Age: 28
Birth Year: abt 1886
Departure Port: Liverpool, England
Arrival Date: 31 Aug 1914
Arrival Port: Quebec, Canada
Vessel: Canada

Har du funnet andre ankomster for henne (til NY) i 1914?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragna Larson

in the UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960

Name:Ragna Larson

Departure Age:28

Birth Date:abt 1886

Departure Date:22 Aug 1914

Departure Port:England

Ship Name:Canada

Shipping Line:White Star Dominion Line

Search Ship Database:Search for the Canada in the 'Passenger Ships and Images' database

Destination Port:New York, USA

Master:H O Jones

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/34990634:2997?_phsrc=Mti12&_phstart=successSource&gsfn=ragna&gsln=lars*&ml_rpos=1&queryId=91e0a49dc262d0439baf9d85549f9b0d

Ragna Lars

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000209049

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

@Svein Bjarne Johansen

Hei, så hyggelig at du har fått kontakt med ny familie 😊!

Jeg finner ikke at Ragna ankom NY - men derimot at hun ankom Quebec, CAN (hun oppga at hun skulle gifte seg med Oscar Wold).

The Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935 - LENKE Ancestry

Name: Ragna Larsen
Arrival Age: 28
Birth Year: abt 1886
Departure Port: Liverpool, England
Arrival Date: 31 Aug 1914
Arrival Port: Quebec, Canada
Vessel: Canada

Har du funnet andre ankomster for henne (til NY) i 1914?

Nei, det har jeg ikke, bare emigrasjonsprotokollen. I den står det at hun er tjenestepike av yrke, og da tenkte jeg med en gang hurtigruta. Og helt til høyre i stor det erling jarl. Har den da gått til England? Hun reiste med Stjerne ... Er det båt eller linje. Hun måtte til England, var det da fra Norge til England hunreiste med Stjerne?
https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000209049

Nå så akk et annet innlegg fra Anton Hagelee, han skriver at båten fra England heter Canada, det navnet har jeg søkt på før, uten hell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Hun reiste med Stjerne ... Er det båt eller linje. Hun måtte til England, var det da fra Norge til England hunreiste med Stjerne?

Stjerne er linjen, i dette tilfellet White Star Dominion Line. Det fremkommer av passasjerlisten fra UK som Anton la inn (passasjerer i transit). Der er det også oppgitt Newcastle som den havn hun kom til først i UK. Da var reiseruten hennes; Tr.hjem - Bergen - Newcastle - Liverpool - Quebec. Fra Liverpool til Quebec reiste hun med skipet "S/S Canada". Skroller du litt nedover på siden så ser du bilder av skipet.

PS.

I den transkriberte versjonen av utreisen fra UK så har Ancestry gjort en feil, det er oppgitt ankomsthavn (Destination Port) New York, USA, men ser du i skannet original så var ankomstedet (Where Bound) Quebec, CAN (jeg har lagt inn endring hos Ancestry).

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider