Gå til innhold
Arkivverket

Mine slektninger

Art. Bervin
 Del

Recommended Posts

Dette er etternavnene til folk som er slektninger av Bervin i Skandinavia: Åberg, Åas, Bjørdal, Talmoen, Hottran, Hildegard, Fredriksson, Larson, Rune, Reinhold, Payne, Friedeborg, Tobiassen, Moi, Grøtte, Skille. Informasjon fra slektsforskningspublikasjonene MyHeritage, FamilySearch, Riksarkivet Sverige, Rigsarkivet Danemark, gw. geneanet.com. I Finland (Kuopio) er Sophia Bervin f. 1743 nedtegnet, hvorfra jeg ikke har funnet hennes forfedre.                             

Art.Bervin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Art. 

Dei mange trådane/ordskifta du har hatt her før i vinter viser

- at etternamnet Bervin i Noreg/Skandinavia er brukt av ulike familier utan tilknytning til kvarandre.

- at du ikkje har noko grunnlag for å knyte namnet ditt til Skandinavia.

Altså at dette ikkje er dine slektningar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ivar Jeg ba Sveriges Riksarkiv om å finne en stamfar i den karolingiske hæren. Hvis det lykkes, vil det være grunnlag for å sammenligne slektskap. Jeg ba også om opplysninger om Sophia Bervin f. 1743 fra Finland (Kuopio). Resultatene av studien vil avgjøre om jeg har en forbindelse med Skandinavia eller ikke. Når det er navn, datoer, blir det en konstruktiv samtale, ikke et show. 

Art.Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Sophia Bervin?

https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:QLVJ-QWWH

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSG1-W839?cc=2805467&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLVJ-QWWH

Name Sophia Bervin
Event Date from 1790 to 1796
Event Place Kitee, Kuopio, Suomi
Event Place (Original) Kitee, Rihr, Kuopio
Event Type Census
Birth Date 1743
Relationship to Head of Household

Hu.

The Genealogical Society of Finland

HisKi project

Kitee - Kides

https://hiski.genealogia.fi/hiski/1wzih6

https://hiski.genealogia.fi/hiski/1wzksj?en+0208+vihityt+2053

Announced / Married   3.7.1768
Man Village / Farm Rihijärvi  
Name Drg. Bertil   Mähöin
Wife Village / Farm Rihijärvi  
Name Pig. Sophia   Karvin
Own comment  
Original comment  
Links SSHY - Digiarkisto

https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:XBK3-46J

https://hiski.genealogia.fi/hiski/1wzksj?en+0208+kastetut+10217

Born / Christened 2.4.1769 13.5.1769
Village / Farm Rihijervi  
Father   Bertil   Mähöin  
Mother   Sophia   Karvoin  
Child Samuel
Own comment  
Original comment  
Links SSHY - Digiarkisto
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mer til Ivar, det er mulig at alle Bervins hadde en felles stamfar. Etternavnet har blitt bevart i mange europeiske land uten transformasjon. Folk av forskjellige nasjonaliteter har dette etternavnet, noen ganger med prefikser. Eksempler er Bervinvald i Danmark, de Bervin i Frankrike eller Mons-Bervin i England. Hvis dette etternavnet er mer enn tusen år gammelt, er det naturlig at etterkommerne vil være helt forskjellige mennesker. I mitt tilfelle leter jeg etter en forbindelse med Sverige. Dette er temaet for forumet om Franck-familien, som fra Frankrike bosatte seg i Norge, og deretter i Jämtland i Sverige, hvor Bervin-familien også bodde. Hvis jeg finner personer med mitt etternavn i Sverige på 16-1700-tallet, vil deres opprinnelse mest sannsynlig peke mot Norge. I forumet søkte jeg etter om folk fra Norge kunne bo i Sverige før den Store Nordiske krigen, og hvordan nordmenn kunne ende opp i Karl 12s hær. Og hvem er den første Bervin i Norge.  Din påstand om at jeg ikke har noe med Skandinavia å gjøre er din personlige mening, som ikke har noe grunnlag i fakta. 

Art.Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Art. Bervin skrev:

Og mer til Ivar, det er mulig at alle Bervins hadde en felles stamfar.

Nei. Det er ikkje mogeleg.

15 minutter siden, Art. Bervin skrev:

Og hvem er den første Bervin i Norge.  Din påstand om at jeg ikke har noe med Skandinavia å gjøre er din personlige mening, som ikke har noe grunnlag i fakta.

Det er ingen "første Bervin" i Noreg. Det er som sagt fleire gardsnamn som er skrivne slik, og det er fleire ulike slekter/familer som har brukt namnet

med opphav i desse ulike gardane.  Dette er synleggjort i dei tidlegare trådane dine - og det er ein del av faktagrunnlaget for mi "personlege meining".

Til no har du berre lagt fram to fakta:

- bestefar din i Ukraina heitte Bervin.

- du har ingen kunnskap om norsk namneskikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innså at alle Bervin i Norge, Sverige, Danmark er helt ukjente med hverandre, og de har ingenting til felles, siden i Skandinavia ble farens etternavn ikke arvet, bare navnet, etternavnet til mennesker i moderne forstand eksisterte ikke. Og hypotetisk kan ikke Bervin ha norske røtter på kontinentale Europe. 

Art.Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet igjen Sophia i de finske kirkebøkene for Kitee. Ut fra det som står der, er hennes etternavn Bervin blitt feil lest og transkribert på FamilySearch. Hun heter ikke Bervin, men Karvin/Karvoin. Jeg får ingen treff på Bervin når jeg søker i de finske kirkebøkene for Kitee på nettsidene til Hiski project. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider