Gå til innhold
Arkivverket

Trøgstad 1751. Hvordan skal jeg forstå slektskapsrelasjonene i dette skiftet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne originalen - og dessuten ville jeg sannsynligvis ikke klare å lese den uansett. Men her er "transkripsjonen": 

https://www.digitalarkivet.no/view/233/pa00000000744164

Men hvordan skal jeg forstå relasjonene mellom disse personene?

Det begynner vel greit med at enken Marthe Torgersdatter skifter fra seg mens hun er i live og har barna Berthe, Marthe og Gunild.

Men så begynner problemene: Torsten Baadstad er "Myndlingens faderbroder".  Men hvem er "myndlingen" - enken? 

Torger Fiøs er "moderbroderen". Broren til mora til enken? - eller broren til enken?

Og Hovel Tostensøn (med to utropstegn for bosted - også Outen?) er "broderen". Til hvem? Barna, moren eller Torsten Baadstad eller Torger Fiøs?

PS

"Myndlingens faderbroder", Torsten Baadstad ser ut til å være en Gulbrandsøn jfr skiftedesignasjon 25/1-1753: 

https://www.digitalarkivet.no/view/233/pa00000000744356

uten at det egentlig gjør meg noe klokere...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

originalen er omtala under "om transkripsjonen" https://www.digitalarkivet.no/source/100381/documentation/3220

Dette er "Designasjon [liste, register] over alle de umyndiges arvemidler ..."   - altså ikkje det komplette skiftet.

Det står ein avskrivarmerknad ("E:") om at dette er "skifte mens arvelateren lever".

Då må skiftet vere etter Marte (ikkje mannen - som ikkje kan vere i live når ho er enkje).

"Myndling" er ein som har formyndar, altså "de umyndige" - eller dei tre Torsteinsdøtrene som er "Børn".

Dei er arvingar og umyndige, og "hovudpersonar" i denne "designasjonen".

Torsten er altså farbror til desse tre - han er formyndar for nr. 2 i lista - altså Berte (enkja Marte er nr.1).

Torger er morbror til dei tre og formyndar for nr. 3 - dotter Marte.

Hovel er bror til dei tre, evt. halvbror (same farsnamn).

Han må vere myndig, og han er formyndar for nr. 4 - Gunhild.

Det står ikkje noko her om Hovel også er arving i skiftet (han kan ha ei anna mor).  Det kan stå i skiftet - dersom det finst.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar

Enda en gang 1000 TAKK for utfyllende og lærerikt svar. 

Jeg så ikke "om transkripsjonen" og ble helt forvirret av det jeg leste. Nå er jeg ikke forvirret lenger - i hvert fall ikke vedrørende denne familien.

Noe skifte etter mannen til enka ser ikke ut til eksistere - og om det finnes skifte etter hans evt. første kone er det ikke lett å søke opp når en ikke kjenner hennes navn - og dette var eneste treffet på Hovel og hans hel- eller halvsøstre jeg fant. 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider