Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker

Johs. Kjosbakken
 Del

Recommended Posts

Fra Nasjonalbiblioteket har jeg fått en oversikt som viser digitaliserte adressebøker i Norge. Jeg er ganske sikker på at det finnes flere adressebøker som ikke er digitaliserte enda. Jeg er spesielt interessert i adressebøker for Hedmark og Oppland. De digitaliserte adressebøkene for de to gamle fylkene starter i 1935/36. Disse adressebøkene er veldig nyttige til å finne ut hvor folk har bodd. Jeg bruker de til slektsgransking. 

Dersom jeg får et positivt svar, kan jeg lett komme til Riksarkivet for å se på denne kilden til informasjon på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noen adressebøker i Digitalarkivet som ble lagt ut i ei tid da Nasjonalbiblioteket hadde publisert langt færre adressebøker. Det vil ikke bli lagt ut flere adressebøker av Arkivverket. Jeg har ikke klart å søke fram alle adressebøkene som måtte befinne seg på Riksarkivet, men vil tro at det er størst mulighet for at det er Statsarkivet i Hamar som har den største adressebok-samlinga for Hedmark og Oppland; de vil være tilgjengelige som hjelpemiddel ved lesesalsbesøk.

Uansett så er det bibliotekenes oppgave å holde orden på eldre bøker. Jeg foreslår derfor at du tar kontakt med ditt lokale bibliotek og hører om hva de har av adressebøker og om de har mulighet til å skaffe de som du måtte mangle. Det er slett ikke alle år det finst adressebøker for, i denne artikkelen på Lokalhistoriewiki finner du ei oversikt over adressebøker (men for alt jeg veit kan det finnes flere bøker enn det som er nevnt i oversikta her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.