Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fangebok

Frode Carlsen
 Del

Recommended Posts

Ja, denne  skriveren er det mange som har revet seg i håret av!

Jeg har prøvd meg på det som står helt nederst:

Sognepresten til ......? 19/1-89. Angjeldende har sendt  (?) videre (?) opført (?) sjæl (?)

Han reiste efterat have været hjemme en tid (omtrent 1 aar) til Amerika (?)

blev ansat paa et floddampskib og blev i sommer ihjelslaaet under lossing

af dampskibet, i det  en ceif (?) støde mot ham saa han styrtede ned i rummet.

Jeg skal tilføie at der var nok anstrængende arbeide om bord, og det

fortelles at flere der om bord skal være omkomne paa samme skude i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke god på, men noterte det jeg mener jeg ser mens jeg leste. Sikkert en del ord jeg tolker feil, men syntes det gav litt innblikk i oppholdet hans.

01 Moderen død for 10 Aar, faderen for 5 Aar siden. 5 Søskende : Jens (50 Aar)

02 ved? Arendal, Martin (47 Ar) er skibsfører i ??, Edvard (37 Aar) er Fisker, Cornelius

03 (33 Aar) er Skibfører i ??, Valdine Marie (28 Aar) er gift med Styrmand

04 Holger Mai i ??. Ingen af Slegten Straffet. ?? var hjemme hos foreldren ti sin

05 Confirmation. Siden været til søs. 1869 ble han Skibscapitain. 1867 blev han gift i Tromø

06 og har siden boet der paa Skjilsøen, hvor han har havt Hus. ?? Konen skal slaae

07 sig gjennem ved ??. ????, vil gjerne være Selfanger naar han blir ferdig med sin straf.

08            Var bleven Fyrbøder. Han bemerkede en gang, at det var

09 Mod reglementes, at han som 3 Classes Fange kom du i gaarden for at trile? Kulene?? ind, da

10 Jeg hørte dete, gjorde jeg han 2/11 85 ti 4e Classes Fange. Han syntes nemlig skikket for dette Arbeid

11 (som fyrbøder) og jeg vilde ikke han skulde true med handlede mod Reglemente. Men han klagede

12 ved ?? (Morgen??) var ikke tilfreds med slig Behandling, sagde han, og ?? sig ulukkelig

13 Fra ½ 12 lod jeg han derfor blive paa Celen. Da jeg 16.00 tilbake kom paa Celen, var han en

14 ?? tækkelig i ?? Svar, hvorfor jeg førte han derfra? Han har et ??, ?? ??.

15 Blev Fyrbøer igjen 3 Februar 86

16 23/2 86 indsende Acterne til Justiti departementet i Anledning af Konen indsendte Benaadnings-Ansøgning forhandles?

17 Kongen afslaaet ved Kgl Res. Af 4/3 86.-  23/9 86 kaldte han mig, at han ønskede at indsende

18 Ansøgning. Jeg fraraadede han det, da det kun er ½ Aar siden han fik et Afslag, ??

19 samtalede med han i sakens ??, fik jeg Syn for Segn?, at hans sind er blevet meget lysere

20 og bedre ved det lod vente. ?? ?? ?? ?? ?? ?? derpaa. Jeg mente at

21 han ?? ikke burde søge og at han paa grun af sin sags Alvorlighed ikke fortjente nogen ??

22 handtering. Dete forstod han og gav mig Ret. Det var kun Hensynet til Familien, som drog?

23 ham ti at tenke paa Ansøkning. Han ?? ?? ?? tid ??, ??, ??, og jeg forlod ham

24 med det Haab, at han vil lade Ansøgningstanken fare. – Men konen vilde endelig, at den

25 skulde søges. Han kaldte mig og jeg lod ham søge. Andsøgningen indsente jeg 10/12 87 i ?? til ?? skr af

26 13 August 1884?. Ved Kgl. Res. Af 27/1 87 er han befalt løsladt efter utholdt Straffetid af

27 2 Aar og 2 Maaneder- ?? Fyrbødr 2 ?? aften. Han varslede op, at der noget var

28 færde med ham. Da Vagten kom ti, sagde han jeg er ikke rask, nu slukker jeg Fyren og gasen og legger mig.

29 Det gjorde han ogsaa. Han var aabenbart ikke rask. Han var bleg og saa ?? ud. Jeg gjorde

30 derfor inte  annet ad Sagen end at borttage han fra et fremtidig Fyring. Han er ligesom tømt fra

31 al livskraft. Men tekkelig av hans Adferd ??.

32                        Kliv?? ?? ti han 12/1 86 blev snedker . ??

33 ?? Fyrbøder ?? i 5 Classe og have 3 ?? ??- Tar tileg og ?? han

34 har ved løsladelsen lete 6.0 kg. ?? ?? av ?? & ??:

35 1/2 for lesing. 4/3 for Christendomskunnskab 3/3 for skriving.

36                                   Har correspondert med Konen. Havt besøk af konen 1 gang, en

37 ?? 1 gang,  m ?? 1 gang, ?? Fri ?? 1 gang.

38          Reist til Tromøen, hvor konen er. ?? `?? ?? paa fiskeri?.

39          ?? Person. ?? af godt og Ondt ?? af

40 Skjile? Og Aabend, ?? og ??. Ganske flodt Kar. Straffen tror jeg nok

41 har bidt i han. Følte sig nytesløs ved løslaelsen, men han kommer raskt ti kræfter.

42 Sognepresten ti---------------------------.

Fra Familysearch:

Navn      John Valentinsen

Kjønn     Male

Alder     45y

Dødsdato            1888

Dødssted             Milwaukee, Milwaukee, Wisconsin

Yrke       Sailor

Rase      W

Type hendelse    Death

Birth Date           22 Aug 1843

Birth Year (Estimated)     1843

Birthplace           Norway

Cemetery            Sheboygan

Spouse's Name Helena Valentinsen

Hvert fengsel hadde sitt system med klasseinndeling. Jo høyer klasse jo flere privilegier, 5 klasser. Har ikke funnet reglement fra botsen, som måtte ha bestemmelser om å kunne bevege seg innenfor fengselet, tilgang på tobakk o.a..

I fellesstraffanstaltene gjaldt følgende privilegier, det å flyttes opp fra klasse 1 til klasse 2 tok  minimum 3 mnd.:

Sende og motta brev.  Motta besøk,  Arbeidspenger, Andre goder:

Klasse 1 En gang hver tredje måned En gang hver tredje måned Ingen Regnetavle og griffel til bruk på helligdager

Klasse 2 En gang hver annen måned En gang hver annen måned Seks øre per dag, kroner 1,50 per måned Som over + skrivebøker og skrivesaker til bruk på helligdager. Tillatt med bilde av egen familie.

Klasse 3 En gang hver sjette uke En gang hver sjette uke Åtte øre per dag, kroner 2,00 per måned Som over + tegnebøker, tegnesaker og andre nyttige ting til bruk på helligdager.

Klasse 4 En gang per måned En gang per måned Ti øre per dag, kroner 2,50 per måned Som over + skrivebøker til bruk i hviletiden på hverdager.

Klasse 5 En gang per måned En gang per måned Tolv øre per dag Som over + salmodikon og tegnesaker til bruk i hviletiden på hverdager. Direktøren kunne gi andre og større friheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev:

Dette er jeg ikke god på

Det må jeg si meg rykende uenig i . . . 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan selvsagt føle hva du vil, men denne skriveren har jeg ‹knoklet› med ved flere anledninger – og med ringe resultat. Så for meg synes isen din mer enn sikker . . . 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: ...skibsfører i Australien..

4: Angjld (= angjeldende)

6/7: Hvordan Konen skal slaae sig gjennem, ved han ikke

21/22: Be-naadning

20: og bedre end det før har været. Arrestanten (?) lod nemlig

gjøre mig opmærksom derpaa.

Endret av Kjell Lauritzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar