Frode Carlsen Skrevet Mars 21, 2023 Del Skrevet Mars 21, 2023 Hei. Skulle gjerne hatt litt hjelp til å tyde teksten på høyre side, venstre side har jeg klart selv. Skjønner det er mye, men er veldig takknemlig for all hjelp https://www.digitalarkivet.no/db10101603181218 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Mars 22, 2023 Del Skrevet Mars 22, 2023 Ja, denne skriveren er det mange som har revet seg i håret av! Jeg har prøvd meg på det som står helt nederst: Sognepresten til ......? 19/1-89. Angjeldende har sendt (?) videre (?) opført (?) sjæl (?) Han reiste efterat have været hjemme en tid (omtrent 1 aar) til Amerika (?) blev ansat paa et floddampskib og blev i sommer ihjelslaaet under lossing af dampskibet, i det en ceif (?) støde mot ham saa han styrtede ned i rummet. Jeg skal tilføie at der var nok anstrængende arbeide om bord, og det fortelles at flere der om bord skal være omkomne paa samme skude i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Mars 23, 2023 Del Skrevet Mars 23, 2023 Dette er jeg ikke god på, men noterte det jeg mener jeg ser mens jeg leste. Sikkert en del ord jeg tolker feil, men syntes det gav litt innblikk i oppholdet hans. 01 Moderen død for 10 Aar, faderen for 5 Aar siden. 5 Søskende : Jens (50 Aar) 02 ved? Arendal, Martin (47 Ar) er skibsfører i ??, Edvard (37 Aar) er Fisker, Cornelius 03 (33 Aar) er Skibfører i ??, Valdine Marie (28 Aar) er gift med Styrmand 04 Holger Mai i ??. Ingen af Slegten Straffet. ?? var hjemme hos foreldren ti sin 05 Confirmation. Siden været til søs. 1869 ble han Skibscapitain. 1867 blev han gift i Tromø 06 og har siden boet der paa Skjilsøen, hvor han har havt Hus. ?? Konen skal slaae 07 sig gjennem ved ??. ????, vil gjerne være Selfanger naar han blir ferdig med sin straf. 08 Var bleven Fyrbøder. Han bemerkede en gang, at det var 09 Mod reglementes, at han som 3 Classes Fange kom du i gaarden for at trile? Kulene?? ind, da 10 Jeg hørte dete, gjorde jeg han 2/11 85 ti 4e Classes Fange. Han syntes nemlig skikket for dette Arbeid 11 (som fyrbøder) og jeg vilde ikke han skulde true med handlede mod Reglemente. Men han klagede 12 ved ?? (Morgen??) var ikke tilfreds med slig Behandling, sagde han, og ?? sig ulukkelig 13 Fra ½ 12 lod jeg han derfor blive paa Celen. Da jeg 16.00 tilbake kom paa Celen, var han en 14 ?? tækkelig i ?? Svar, hvorfor jeg førte han derfra? Han har et ??, ?? ??. 15 Blev Fyrbøer igjen 3 Februar 86 16 23/2 86 indsende Acterne til Justiti departementet i Anledning af Konen indsendte Benaadnings-Ansøgning forhandles? 17 Kongen afslaaet ved Kgl Res. Af 4/3 86.- 23/9 86 kaldte han mig, at han ønskede at indsende 18 Ansøgning. Jeg fraraadede han det, da det kun er ½ Aar siden han fik et Afslag, ?? 19 samtalede med han i sakens ??, fik jeg Syn for Segn?, at hans sind er blevet meget lysere 20 og bedre ved det lod vente. ?? ?? ?? ?? ?? ?? derpaa. Jeg mente at 21 han ?? ikke burde søge og at han paa grun af sin sags Alvorlighed ikke fortjente nogen ?? 22 handtering. Dete forstod han og gav mig Ret. Det var kun Hensynet til Familien, som drog? 23 ham ti at tenke paa Ansøkning. Han ?? ?? ?? tid ??, ??, ??, og jeg forlod ham 24 med det Haab, at han vil lade Ansøgningstanken fare. – Men konen vilde endelig, at den 25 skulde søges. Han kaldte mig og jeg lod ham søge. Andsøgningen indsente jeg 10/12 87 i ?? til ?? skr af 26 13 August 1884?. Ved Kgl. Res. Af 27/1 87 er han befalt løsladt efter utholdt Straffetid af 27 2 Aar og 2 Maaneder- ?? Fyrbødr 2 ?? aften. Han varslede op, at der noget var 28 færde med ham. Da Vagten kom ti, sagde han jeg er ikke rask, nu slukker jeg Fyren og gasen og legger mig. 29 Det gjorde han ogsaa. Han var aabenbart ikke rask. Han var bleg og saa ?? ud. Jeg gjorde 30 derfor inte annet ad Sagen end at borttage han fra et fremtidig Fyring. Han er ligesom tømt fra 31 al livskraft. Men tekkelig av hans Adferd ??. 32 Kliv?? ?? ti han 12/1 86 blev snedker . ?? 33 ?? Fyrbøder ?? i 5 Classe og have 3 ?? ??- Tar tileg og ?? han 34 har ved løsladelsen lete 6.0 kg. ?? ?? av ?? & ??: 35 1/2 for lesing. 4/3 for Christendomskunnskab 3/3 for skriving. 36 Har correspondert med Konen. Havt besøk af konen 1 gang, en 37 ?? 1 gang, m ?? 1 gang, ?? Fri ?? 1 gang. 38 Reist til Tromøen, hvor konen er. ?? `?? ?? paa fiskeri?. 39 ?? Person. ?? af godt og Ondt ?? af 40 Skjile? Og Aabend, ?? og ??. Ganske flodt Kar. Straffen tror jeg nok 41 har bidt i han. Følte sig nytesløs ved løslaelsen, men han kommer raskt ti kræfter. 42 Sognepresten ti---------------------------. Fra Familysearch: Navn John Valentinsen Kjønn Male Alder 45y Dødsdato 1888 Dødssted Milwaukee, Milwaukee, Wisconsin Yrke Sailor Rase W Type hendelse Death Birth Date 22 Aug 1843 Birth Year (Estimated) 1843 Birthplace Norway Cemetery Sheboygan Spouse's Name Helena Valentinsen Hvert fengsel hadde sitt system med klasseinndeling. Jo høyer klasse jo flere privilegier, 5 klasser. Har ikke funnet reglement fra botsen, som måtte ha bestemmelser om å kunne bevege seg innenfor fengselet, tilgang på tobakk o.a.. I fellesstraffanstaltene gjaldt følgende privilegier, det å flyttes opp fra klasse 1 til klasse 2 tok minimum 3 mnd.: Sende og motta brev. Motta besøk, Arbeidspenger, Andre goder: Klasse 1 En gang hver tredje måned En gang hver tredje måned Ingen Regnetavle og griffel til bruk på helligdager Klasse 2 En gang hver annen måned En gang hver annen måned Seks øre per dag, kroner 1,50 per måned Som over + skrivebøker og skrivesaker til bruk på helligdager. Tillatt med bilde av egen familie. Klasse 3 En gang hver sjette uke En gang hver sjette uke Åtte øre per dag, kroner 2,00 per måned Som over + tegnebøker, tegnesaker og andre nyttige ting til bruk på helligdager. Klasse 4 En gang per måned En gang per måned Ti øre per dag, kroner 2,50 per måned Som over + skrivebøker til bruk i hviletiden på hverdager. Klasse 5 En gang per måned En gang per måned Tolv øre per dag Som over + salmodikon og tegnesaker til bruk i hviletiden på hverdager. Direktøren kunne gi andre og større friheter. Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 23, 2023 Del Skrevet Mars 23, 2023 46 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev: Dette er jeg ikke god på Det må jeg si meg rykende uenig i . . . 🙂 Mvh Roy-Petter Askim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Mars 23, 2023 Del Skrevet Mars 23, 2023 Takk - og takk. Kanskje jeg lærer litt av dere mestrene, men føler jeg fortsatt er på tynn is! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 23, 2023 Del Skrevet Mars 23, 2023 Vel, du kan selvsagt føle hva du vil, men denne skriveren har jeg ‹knoklet› med ved flere anledninger – og med ringe resultat. Så for meg synes isen din mer enn sikker . . . 🙂 Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Mars 24, 2023 Del Skrevet Mars 24, 2023 (endret) 3: ...skibsfører i Australien.. 4: Angjld (= angjeldende) 6/7: Hvordan Konen skal slaae sig gjennem, ved han ikke 21/22: Be-naadning 20: og bedre end det før har været. Arrestanten (?) lod nemlig gjøre mig opmærksom derpaa. Endret Mars 24, 2023 av Kjell Lauritzen Even Stormoen og Roy-Petter Askim reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå