Gå til innhold
Arkivverket

Mer om folket på Høynes i Eid, Lisbeth Jørgensdtr. Høynes d. før 1742.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

For ikke å forkludre debatten om mulig skotsk opphav på Høynes, lager jeg et nytt tema hvor vi evt kan diskutere denne slekten uten åoppta plassen i dette temaet som ble startet av Tor Kvien.

Sander Davidson "Fife" på Høynes i Nordfjord - Brukernes eget forum - Arkivverket

Lisbeth Jørgensdtr. var datter av Jørgen Simenson Høynes 1645-1723 og muligens Ragnhild Hansdtr.. Sistnevnte var gift med Jørgen ved hans død, men da Ragnhild døde er det usikkerhet om alderen hennes. Enten står det 37 år, og da kan hun ikke være mor til barna hans, eller så står det 87 år.  I så fall er den alderen for høy.

Men uansett så er Lisbeth datter av Jørgen.

Hun var på den tiden gift med en Rasmus Christensen Wig. 

Jeg finner denne familien igjen i Bygdebok for Bremanger bind IV side 386 hvor de bor på bnr 5, Rotabruket.

Rasmus Christensen var født omlag 1683 og døde på Wig/Vik 1746. Han bygslet bruket fra 1706. Han kan være sønn av Kristen Kristenson 1646- etter 1701 gift med Kristi Andersdtr. d. 1713.  på bruk nr.1. Hun igjen var datter av Anders Samsonsen Myklebust født omlag 1636 og en Kari.

Etter Kristen Kristensen overtok en Anders Kristensen 1665- 1752 det bruket. Men det står ikke at han var sønn av forrige bruker og det er heller ikke nevnt andre barn etter Kristen og Kristi.

Så her får vi prøve å grave litt.

Men i følge den samme bygdeboka var Lisbeth enke da hun ble gift med Rasmus. Hun hadde tidligere vært gift med Elias Nilsson, forrige bruker 1660 - 1705. Han på sin side hadde vært gift tidligere med en Larsdtr. og i 1701 er det nevnt to sønner, Lars 12 år og Nils 8 år.

Det er skifte etter Elias 12.05.1705 og det bekrefter at de to sønnene var fra første ekteskap. Og i skiftet er nevnt Dannemand Jørgen Høynes (far til Lisbeth)

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0003: Skifteprotokollar, 1704-1706, s. 159b-160a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det er i bygdeboka ikke ført opp barn etter Rasmus Christensen og Lisbeth Jørgensdtr. Men om neste bruker Elias Rasmussen står det at han var sønn av forrige bruker. Elias var født 1707 og døde på Vik 1772 gift med en Kari Mathiasdtr. 

Etterslekten etter Elias har bruket helt frem til 1969.

Men vi vet altså ikke noe om Rasmus og Lisbeth hadde flere barn.

En annen interessant ting er spørsmålet om kona til Jørgen, Ragnhild Hansdtr. var mor til hans barn.

Sønnen Simen Jørgensen døpte en datter Ragnhild i 1723.

Datteren Ingeborg Jørgensdtr. døpte en datter Ragnhild rundt 1700

Sønnen Ole døpte en datter Ragnhild omlag 1721.

Om dette er bevis på at Ragnhild var mora deres tør ikke jeg si, men i alle fall er det interessant å se at i alle fall tre av barna til Jørgen Simonsen Høynes døpte hver sin datter for Ragnhild.

Dette innlegget er i utgangspunktet ikke et spørsmål om hjelp til å finne noe, men som informasjon til dem som har interesse av det, og eventuelt som et sted til å diskutere folket på Høynes fra slutten av 1600 til ut på 1700 tallet uten å forstyrre den egentlige debatten som prøver å knytte forfedrene til Sander Davidsen Fife og Skottland/Shetland.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får oversikt over Rasmus Kristenson sine born i skiftet etter systra Anne i 1760; Kristen Rasmusson Daviknes, død - Elias Rasmusson Vik og Synnøve Rasmusdatter Ervikseter. 

Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0013: Skifteprotokollar, 1758-1762, s. 389b-390a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128660391

Lisbeth er enkje etter Elias i skiftet etter han i 1705, så om ho er mor til alle tre er dei fødde etter dette. Kristen har ei dotter Lisbeth, og Elias er openbart oppkalling etter Lisbeths fyrste mann.  Eg har ikkje fått med meg noko om at Rasmus K skal ha vore gift før, så rimelegvis er også Synnøve dotter av Lisbeth.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Aase, da fikk jeg to barn til på det paret.

Vet vi da noe om hvor Rasmus kom fra/foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja; det er skifte etter Kristen Rasmusson Sigdestad i 1729 - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/272  - der Rasmus Kristenson Vik er nemnd som ein av arvingane.

Syskena er nemnde i skifte etter Anne i 1760 - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24230/389

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja; det er skifte etter Kristen Rasmusson Sigdestad i 1729 - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/272  - der Rasmus Kristenson Vik er nemnd som ein av arvingane.

Takk igjen Aase.

Jeg så nettopp i bygdeboka for Bremanger bind IV side 92 på Daviknes, at det er nevnt at Kristen Rasmussen  1700-1757 eide 6 merker i Sigdestad.

Alderen til denne Kristen må være feil, for i 1700 var Lisbeth gift med Elias Nilsson. Så med mindre Rasmus Kristenson også hadde vært gift før, må Kristen ha blitt født etter 1706.

Forøvrig et det nevnt tre barn etter Kristen Rasmusson dy, Elisabeth på Daviknes, Marta på Davik og sønnen Jens på Myklebust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Alderen til denne Kristen må være feil, for i 1700 var Lisbeth gift med Elias Nilsson. Så med mindre Rasmus Kristenson også hadde vært gift før, må Kristen ha blitt født etter 1706.

Ja, denne alderen må vere feil. Eg vil tru det er utrekna etter alder ved død, og den veit vi svært ofte er for høgt sett. Dottera Lisbeth kan vere eit prov på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal påstå bydeboka har rett, så står det i alle fall under bruk2, Kristenbruket, at far til Kristen 1644-1729 var Rasmus Kristensson f omlag 1606. Gift andre gang med Gyda Knutsdtr. d.1705. Datteren Anne er nevnt i skattelistene fra 1645 mens sønnene Kristen 12 år og Martinus 10 år er nevnt i 1666. Kristen er neste bruker. Dette som sagt i følge bygdeboka bind 4 side 457 bnr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gamle Rasmus Kristenson/Olsson hadde to koner, som du vil sjå om du går inn på Geni-profilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å få bra oversikt over barna til Jørgen.

Sønnen Peder døde jo ugift i Holland i 1728.

Datteren Christi ble gift med Ole Andersson, muligens fra Isane. Men  jeg har ikke funnet noe mer om dem, hvor de ble av og evt om de hadde barn. Så om noenhar noe å bidra med der, ville det ha vært flott.

Skifte etter Peder nevner også broren Hans, men jeg klarer ikke å lese hvor han oppholdt seg i 1728.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 79b-80a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Ser nå at Hans bodde i "Larvigen" i 1728. Er det Larvik i Vestfold, eller finnes det gårder med det navnet i området?

I Egil Øvrebø's bok I Kongens Teneste finner jeg Hans Jørgensen Høynes nevt.. enrulert 05.05 og avgang/siste gang nevnt (restseddel) 07.05.20. Mnr 1000 = månedsnr under Bergen verving.

Hva det innebærer er jeg usikker på.  Det er nevnt kildenr.1,5,8,9,17,109,140 og 319. Så her må det graves mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kristi er også lagt inn på Geni.

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000183294900821

Der ser det jo ut til at hun ble gift med en Jens Rasmussen Dumbstein og det var barn i det ekteskapet. Det må jeg se nærmere på.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette.

For bygdboka for Bremanger bind 4 side 298 på gården Dombstein nevner Jens Rasmussen 1671-1726. Han var gift med Ingeborg Rasmusdtr. 1660-1726.  Så følger Johannes Povelson Glad gift med Anne Justdtr. før Ole Anderson gift med Kristi Jørgensdtr. ble bruker i 1727 av Glad sin part. Der står det at Ole Anderson trolig var fra Isane. Ingen barn er nevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja jeg ser det, men det stemmer ikke med hva bygdeboka sier. Der står det at han ble gift med enken etter forrige bruker Kristen Rasmussen 1658-1698. Jens døde i 1726 og Ingeborg Rasmusdtr. samme år, så jeg kan ikke se at der er plass til noe ekteskap med Jens. Guttorm Jensen på Endal kan ha vært sønnen til Jens og Ingeborg, og muligens en datter Else på gården Hunskår bnr 3.

Jeg skal se om jeg finner noe skifte her.

Det var dessverre ikke skifte verken etter Jens Rasmussen eller Ingeborg Rasmusdtr., men skifte etter Kristen Rasmusson bekrefter at han var gift med Ingeborg Rasmusdtr. ved sin død i 1698.

Så hvor man har funnet opplysningene om at Jens var gift med Kristi Jørgensdtr. vet ikke jeg.

Både Jens og Ingeborg ble gravlagt 24.03.1726 i følge kirkeboka for Davik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange gonger elles: Bygdeboka tek feil. Jens var aldri gift med Ingeborg Rasmusdatter, men derimot med Ingeborg Abrahamsdatter, som det er skifte etter i 1715.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081127700660

Enkja etter Kristen Rasmusson Dombestein, Ingeborg Rasmusdatter, gifte seg ikkje igjen, så vidt vi kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Så hvor man har funnet opplysningene om at Jens var gift med Kristi Jørgensdtr. vet ikke jeg.

Det framgår av formyndarprotokollen for Nordfjord, som fleire av slektskapane i denne familien, så det er ingen tvil om at det ekteskapet har eksistert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Som så mange gonger elles: Bygdeboka tek feil. Jens var aldri gift med Ingeborg Rasmusdatter, men derimot med Ingeborg Abrahamsdatter, som det er skifte etter i 1715.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081127700660

Enkja etter Kristen Rasmusson Dombestein, Ingeborg Rasmusdatter, gifte seg ikkje igjen, så vidt vi kan sjå.

Ja, jeg er klar over at bygdebøker tar feil, også denne. Men hvor er dokumentasjonen på at Kristi var gift med Jens? Det må i så fall ha vært mellom 1715 og 1726. Jeg skulle gjerne ha sett dokumentasjon på at de var gift og at Kristi er mor til barna. I 1728 er hun i følge skiftet gift med Ole Anderson. Da burde det være mulig å finne den vielsen mellom 1726 -1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg er klar over at bygdebøker tar feil, også denne. Men hvor er dokumentasjonen på at Kristi var gift med Jens? Det må i så fall ha vært mellom 1715 og 1726. Jeg skulle gjerne ha sett dokumentasjon på at de var gift og at Kristi er mor til barna. I 1728 er hun i følge skiftet gift med Ole Anderson. Da burde det være mulig å finne den vielsen mellom 1726 -1728.

Nei, vielsen finst ikkje, men det er dokumentert i formyndarprotokollen. M.a er Kristi sine brør Simon og Ola formyndarar for borna til Jens. Og namn på borna stemmer med det vi har i skiftet etter Kristi. https://media.digitalarkivet.no/view/24227/212

Så det er ingen tvil om at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Nei, vielsen finst ikkje, men det er dokumentert i formyndarprotokollen. M.a er Kristi sine brør Simon og Ola formyndarar for borna til Jens.

Da bøyer jeg meg i støvet og fører inn opplysningene . Jeg trodde kanskje de giftet seg i Davik, men der fant jeg ingen vielse. Men den må ha funnet sted kort tid etter at første kona til Jens var død i 1715.

Men vi vet vel fortsatt ikke med sikkerhet når eller hvor Ole og Kristi døde? Jeg ser du har noen årstall på Geni, er de bekreftet eller antatt dødsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Da bøyer jeg meg i støvet og fører inn opplysningene . Jeg trodde kanskje de giftet seg i Davik, men der fant jeg ingen vielse. Men den må ha funnet sted kort tid etter at første kona til Jens var død i 1715.

Men vi vet vel fortsatt ikke med sikkerhet når eller hvor Ole og Kristi døde? Jeg ser du har noen årstall på Geni, er de bekreftet eller antatt dødsår?

Du svarte medan eg redigerte forrige innlegg; skiftet etter Kristi er her - https://media.digitalarkivet.no/view/24227/212

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, da hadde hun ingen barn (i live) med Ole Andersen.

Da er det bare broren Hans Jørgensen vi mangler opplysninger om. Det var nok Larvik i Vestfold som var oppholdssted i 1728, så kanskje han slo seg ned der etter militærtjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk igjen, da hadde hun ingen barn (i live) med Ole Andersen.

Da er det bare broren Hans Jørgensen vi mangler opplysninger om. Det var nok Larvik i Vestfold som var oppholdssted i 1728, så kanskje han slo seg ned der etter militærtjeneste.

Ja, eg har leita etter han både her og der, men ikkje funne noko som liknar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ved dødsfallet til Kristi i Kirkeboka at hun var 73 år i 1748. Da har vi et antatt fødselsår 1675.

Post nr 2 venstre side, venstre kolonne.

Kirkebøker: Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1741-1769, s. 46 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Når det gjelder Hans må det kanskje graves mer i militær ruller etc ref kildeopplysningen i Øvrebø's bok. Men det får bli en dag jeg er mer opplagt.

Mange takk for hjelpen og tålmodigheten din Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider