Gå til innhold
Arkivverket

Mer om folket på Høynes i Eid, Lisbeth Jørgensdtr. Høynes d. før 1742.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det er lett å gå seg vill i denne familien; det meste skal stemme her, trur/håpar eg - https://www.geni.com/people/Sakarias-Torheim/6000000034191938711

Da ser det ut til at den eldste Marit Sakariasd. (død i Sogn før 1705) (6 søsken, ref. skiftet etter søsteren Magnhild i 1705) istedet var grandtante til den yngste, ved at den yngste Marit Sakariasd. (antakelig hun som var kreditor i 1728) sin farfar Markvard (på Torheim) var gift med den eldstes søster Synnøve Sak.d.

De 7 nevnte barna av Sakarias Pederson Torheim (og Magdeli ?) (ref. geni-linken) kan umulig tilhøre samme kull, med f.år som spenner fra 1602 til 1640 ...

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Nermo skrev:

De 7 nevnte barna av Sakarias Pederson Torheim (og Magdeli ?) (ref. geni-linken) kan umulig tilhøre samme kull, med f.år som spenner fra 1602 til 1640 ...

Eg gløymde å setje fram salt-bøssa når eg la ut denne lenka; her er mykje som er udokumentert, m.a fødselsåra. Særleg trur eg Anne sitt år må vere feil; har endra til 1615, ut frå alder på born.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elles eit problem at skiftet på Isehaugen i 1705 openbart inneheld skrivefeil; korrekturlesing var eit frammandord på den tida. Anden broder Kristen Sakariasson sine born blir kalla Sakarias-søner og -døtre, og det treng vel ikkje vere den einaste feilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne Marite Sachariasd. som var nevnt som kreditor i Simen Jørgenssens skifte kanskje hadde lønn til gode. Med mindre damen var full av penger er det vel lite sannsynlig at han hadde lånt penger av henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det er elles eit problem at skiftet på Isehaugen i 1705 openbart inneheld skrivefeil; korrekturlesing var eit frammandord på den tida. Anden broder Kristen Sakariasson sine born blir kalla Sakarias-søner og -døtre, og det treng vel ikkje vere den einaste feilen.

Hvem er (i skiftet av 1705) oppført som ‘første broder’ (altså eldre enn ‘anden broder’, Kristen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Per Nermo skrev:

Hvem er (i skiftet av 1705) oppført som ‘første broder’ (altså eldre enn ‘anden broder’, Kristen) ?

Erik. Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0003: Skifteprotokollar, 1704-1706, s. 184b-185a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127690379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Særleg trur eg Anne sitt år må vere feil; har endra til 1615, ut frå alder på born.

Da bør vel også f.året for Synnøve korrigeres, siden hun skal være omtalt i skiftet

som 'andre søster' (etter Ragnhild).

Og 1640 som f.år på 'anden broder' Christen er vel lovlig sent. 'Første broder' Erik er anslått f. 1608 ...

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Nermo skrev:

Da bør vel også f.året for Synnøve korrigeres, siden hun skal være omtalt i skiftet

som 'andre søster' (etter Ragnhild).

Og 1640 som f.år på 'anden broder' Christen er vel lovlig sent. 'Første broder' Erik er anslått f. 1608 ...

Fødselsåra her er for ein stor del tankegymnastikk. Mennene kan ein vere heldige å finne i manntal med eit anslag på alder, men det er slett ikkje alltid rett.  Kristen skal finnast i 1664/66-manntalet med alder 26 år, men akkurat no finn eg det ikkje att. Årstala elles kjem ikkje frå meg, så eg veit ikkje kva som ligg bak dei. Og så det er sagt: Vi opplever også at rekkjefølgja i skifta viser seg å vere feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Olsson Botn 1713-1776 og kona Anne Olsdtr. Torheim 1721-1789 hadde bl.a datter Kari født omlag 1755.

Er det noen som har kunnskap om hennes skjebne?

Jeg ser det er en i passende alder på gårde Ous i Eid, gift med Christen Larsen (Busch). Men hun tror jeg var fra Lyslo i Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jørgen Olsson Botn 1713-1776 og kona Anne Olsdtr. Torheim 1721-1789 hadde bl.a datter Kari født omlag 1755.

Er det noen som har kunnskap om hennes skjebne?

Jeg ser det er en i passende alder på gårde Ous i Eid, gift med Christen Larsen (Busch). Men hun tror jeg var fra Lyslo i Stryn.

Er Jørgen Olsson Botn sønn av Ole Jørgensen Bottnen (1686-1760) fra Øvre Høynes (på Bottnen i 1728) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari J. er gift i Davig 13/7-1788 med Johannes Olsen Davignes 1735, hun dør på Vingen i 1824, hun er hans 2 kone skifte etter henne i 1788. Johannes er død før 1823, da nevnes kun Moderen i et skifte på Vingen-Berle efter Christian Johannesen og Moderen og søsken arver, de var husfolk på Vingen. Rune

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Rune.

Den har jeg strevd med en god stund.

Fortsatt God Påske.

I Bremanger boka bind 4 på Skarstein finner jeg Johannes Oleson f. 1735 , truleg Daviknes, død 1804 på Skarstein. Han var først gift med Martha Rasmusdtr. f.1728 på Angelshaug d. 1768, og gift 2 gang med Kristi Jacobsdtr. f. 1743 på Hennøy d. 1798 på Skarstein.

Er dette samme mann, eller erdet bare tilfeldigheter?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner familien under Vingen i Bremangerboka bind 3 side 364.

I følge det som står der var Johannes født omlag 1734 uten at det er oppgitt noe fødested og at han døde en gang etter 1801.

I ekteskapet med Kari (som heller ikke har noe fødested) fikk de  følgende barn.

Christian 1789-1822 på Vingen, Anne 1791-1845 Marøya, Johanne 1793-1793 Vingen, Kari 1794-1867 Vingen og Johannes 1798-1864 Vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å sjå at ei yngre syster av Kari har gifta seg med Torstein, Johannes sin son frå fyrste ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Interessant å sjå at ei yngre syster av Kari har gifta seg med Torstein, Johannes sin son frå fyrste ekteskap.

I Bremangerboka står det om Synnøve at hun var født 1766 i Blålia og at hun hadde vært gift 3 ganger tidligere. Først med Thomas Mikalsson på Kolset, deretter med Pål Hansson på Indrehus og treje gang med Anders Jørgensen Bortneskår, før hun altså ble gift med Torstein.

Her tror jeg det må graves litt for å se hva som er rett eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Her tror jeg det må graves litt for å se hva som er rett eller galt.

Dersom du ser på Synnøve sin Geni-profil står det merknad om at det er feil i bygdeboka (ein av altfor mange...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka for Eid finner jeg Synnøve Jørgensdtr. Høynes  gift med Thomas Michelsøn Møchlebust 12.07.1786.

Synneve JørgensDat - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 3: Eid prestegjeld, 1770-1805 - Digitalarkivet

Kirkebøker: Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haaa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1770-1805, s. 72 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Se nest nederst høyre kolonne venstre side.

Når det gjelder de tre øvrige vielsene så er hun oppført med Blålien 17.07.1791 da hun giftet seg med Poul Hansson Bortneskår. Som enke på Bortneskår 15.07.1792 da hun giftet seg med Anders Jørgenson og som enke på Wingen i 1799 da hun giftet seg med Torstein Johannesson.

Så dette er nok to forskjellige kvinner med samme navn.

Jeg ser at  Thomas og Synnøve døper sønnen Michel 17.08.1788 i Kolsetvig. Ut over det finner jeg ham kun som konfirmant på Møchlebust i Davik 09.12.1770. Trolig er det samme man som dør på Kolsæter og begraves 21.04.1789.

Thomas Michelssen - Ministerialbok for Davik prestegjeld 1742-1816 (1442P) - Digitalarkivet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

I kirkeboka for Eid finner jeg Synnøve Jørgensdtr. Høynes  gift med Thomas Michelsøn Møchlebust 12.07.1786.

Synneve JørgensDat - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 3: Eid prestegjeld, 1770-1805 - Digitalarkivet

Det ligg lenke til alle vielsane på framsida av Synnøve sin Geni-profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det ligg lenke til alle vielsane på framsida av Synnøve sin Geni-profil.

Ja, men spørsmålet er om dette er samme kvinne som i følge bygdeboka ble gift 4 ganger. I følge vielsen i 1791 på Blålia var hun ikke enke.

Jeg vet ikke hvor Kolsetvig/sæter ligger i forhold til Blålia, men jeg får ikke dette til å gå i hop.

I følge Bremanger bygdebok bind 3 side 495 på Kolset så står det følgende*

Thomas Mikalson f.1751 på Myklebust (115) brn1 d. 1789 på Kolset. Gift med Synnøve Jørgensdtr. f. 1766 på Blålida bnr. 1 d. 1832 i Vingen. Ho vart seinare gift med Anders Jørgenson i Bortneskår.*

Men vielsen i 1786 sier at Synnøve kom fra Høynes. Så her må det være åpenbart at kortene har blitt stokket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, men spørsmålet er om dette er samme kvinne som i følge bygdeboka ble gift 4 ganger. I følge vielsen i 1791 på Blålia var hun ikke enke.

Jeg vet ikke hvor Kolsetvig/sæter ligger i forhold til Blålia, men jeg får ikke dette til å gå i hop.

Som det står på Geni: Det er feil i bygdeboka. Alle vielsane er godt dokumenterte, og det er ikkje tvil om at det er snakk om same kvinna alle tre gongane.  Ho var gift med Tomas, Anders og Torstein, så det må ha vore ei anna kvinne som var gift med Pål Indrehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vielsene er dokumentert, ingentvil om det. Men hun blir altså enke på Kolset i 1789, og er ført som enke på Bortneskår  ved vielsen i 1792 med Anders. Så hvordan vet vi at dette er samme kvinne? Hun kan selvsagt ha flyttet fra Kolset til Bortneskår, men hvor finner vi dokumentasjonen på det?

Kanskje dette?

003 Michel Thomassen - 0018 Wingen - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1442P Davik prestegjeld - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Anders Jørgensen  31.05.1797? og der ser jeg sønnen Anders 1/2 gammel.

Anders og Synnøve fikk også datteren Jøde i 1793 og datteren Johanne i 1795, men de må jo være død før faren i 1797.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0020a: Skifteprotokollar, 1795-1799, s. 184b-185a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg finner Johanne gravlagt på Bortneskår 21.04.1796 og Jøde gravlagt samme sted 19.03.1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en siste datter av Jørgen Olsen Botn og Anne Olsdtr.

Jeg har notert at det også var en Brithe/Birthe Jørgensdtr. f. omlag 1760 som jeg ikke har registrert noe på. Hun er heller ikke nevnt i Geni lenkene du la ut Aase. Er det noen som har registrert noe om henne, eller er opplysningene min feil?

Hun er ikke nevnt i skitet av 01.05.1776. Så om hun har eksistert må hun ha dødd før den datoen.

Sakset fra Tor Kviens rapport.

• Skifte etter han vart halde den 1 mai 1776 i Botten i Eids Skibr:.52
Botten i Eids Skibr:
Johan Daniel Stub Deris Konglige Majestæts Sorenskriver og Skiftteforvalter udj Nordfiord Giør vitterligt at
Anno 1776 den 1ste Maii indfandt ieg mig tillige med Stædets Lensmand Hans Bersvendsen og de tvende
u=villige Dannemænd nafnlige Stephen Erichsen Myhrstad og Torbiørn Knudsen Havsaas paa den gaard Botten i
Eids Skibreede efter de tvende ældre ægtefolk Jørgen Olsen og hustrue Anne Olsdatters sine forlangende for at
Registrere og vurdere deris endnu i behold .. midler
… deres sammen aflede 5 børn og arvinger nafnl:
1. Peder Jørgensen 24 aar gl:
2. Anders Jørgensen 10 ½ aar gl:
3. Karie Jørgensdatter 21 aar gl: og
4. Synneve Jørgensdatter 16 ½ aar gl:
5. Waldemar Jørgensen 14 ½ aar gl:
f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider