Gå til innhold
Arkivverket

Mer om folket på Høynes i Eid, Lisbeth Jørgensdtr. Høynes d. før 1742.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Kristi sin alder er nok overdriven. Ho får barn i 1723, og KAN vere 48 år då, men eg tvilar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert i en gammel kladdebok at Simen Jørgenson Høynes  ca 1605-1670 ,også hadde en sønn Anders. Han skal være født rundt 1636.

Jeg har dessverre ikke notert hvor denne opplysningen har kommet fra, men i parentes har jeg notert Kjøllesdal.

Når jeg nå går inn i Bygdeboka for Kjølsdalen Krins på bruk nr 7 Nordtun under Kjøllesdal finner jeg at første bruker var en Anders Simonsen. Han skal være født 1636 og hadde bruket i 1666.

Neste bruker i følge Bygdeboka er Ole Arneson Frislid1682-1749. Han hadde bruket fra 1703.

Jeg vet ikke om dette har noe med Høynes folket å gjøre, men er det andre som har registrert flere barn av Simen Jørgenson Høynes 1605-1670, og er det i så fall  en sønn Anders deEn annen sak som forvirrer meg et at Ingeborg Jørgensdtr. Høynes  ca 1680 - e 1731 var gift med Knud Endreson Bjørhovde  1674-1731.

Det er skifte etter Knud 18.04.1731.  Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 473b-474a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Skiftet forteller oss jo vilke barn de hadde sammen, og jeg ser jo også at Ole Jørgenson Høynes er nevnt der.

I bygeboka for Bremanger bind IV side 293 på bnr 3 Elvebakken u/ Dombstein finner jeg Knut Endreson f. 1651 - død 1734 gift med Ragnhild Simensdtr Høynes d omlag 1731. Det er ikke nevnt noen barn der.

Men er dette samme Knut Endresen, eller har bygdbokforfatter blandet kortene her.?

Her er imidlertid skiftet etter Ragnhild på Dombstein 19.09.1730, og hun var vitterlig gift med Knud Endresen. Så da må det være to forskjellige menn med samme navn. 

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 414b-415a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg får dessverre ikke med meg alt for tiden grunnet sykdom. Men skiftet etter Ragnhild bekrefter jo at det har vært en bror Anders som i 1730 var salig, altså død. Om det er den samme Anders jeg startet dette innnlegget med vet jeg ikke. Men kanskje noen av dere andre har en formening om det?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jørgen Simonsen Høynes sin sønn Hans, vet vi at han var i Larvik i 1728. Men han er utskrevet før 1720. Da skulle man kanskje tro at han var født før 1701. Men er det noen som vet noe mer om hans alder, er det mulig å plassere han tidsmessig i søskenflokken pga skiftene hvor han var nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, broren Anders Simonson Kjøllesdal er nemnt i skiftet etter Ragnhild Dombestein i 1730; han er då død, men etterlet seg dottera Anne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sidan Ragnhild ser ut til å vere ein sams faktor for borna etter Jørgen Simonson Høynes.

I skiftet etter Magnhild Sakariasdatter, utført på Isehaugen og med opphav på Torheim finn ein ei syster Ragnhild Sakariasdatter Høines mellom arvingane ... sjå folio 186a øverst fyrste kolonne - https://www.digitalarkivet.no/sk20081127690380

"Dend Sl: Piges Eldste Søster

Ragnilde Zacarias Dat

ter Høienes for sin lod"

Eg veit ikkje noko meir om denne dama og har lite ellers å bidra med i debatten. Men set fram tanken og spørsmålet om ho kanskje er fyrste kona til Jørgen?  Reknar med at enkelte er godt klar over dama og allereie har plassert ho i det litt større biletet (Aase ... )

Merk at ho fortsatt er i live ved gjennomføringa av dette skiftet, og eg har ikkje sett på korleis dette samsvarar med kronologien ellers for familien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verda, det var eit fint funn. Eg har notert dette skiftet, men ikkje lagt merke til Høynes-namnet. Eg har ikkje såpass oversikt at eg kan seie kven andre ho kan høyre til - 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Morten Sylte skrev:

Merk at ho fortsatt er i live ved gjennomføringa av dette skiftet, og eg har ikkje sett på korleis dette samsvarar med kronologien ellers for familien.

Det passer jo bra at Ragnhild Zachariasd., hvis hun er hustru nr. 1, er i live ved skiftet etter sin yngre søster (som ser ut til å ha vært avholdt i 1705). Siste barn i 1. ekteskap ser ut til å ha blitt født i 1700. Hustru nr. 1 døde altså før sin ektemann Simon, som døde i november 1723.

Hans neste antatte hustru (Ragnhild Hansdatter) kan vel, hvis hun var 37 år ved sin død i 1724, tidligst ha giftet seg med Simon rundt 1710/1715, ev. litt  før. Hvilket altså leder til at hustru nr. 1 antakelig har dødd på Høynes mellom 1700 (etter 1705 om det var R. Z.d.) og ca. 1710/1715.

NB.

Dersom f.eks. det yngste barnet (sønnen Hans ca. 1700) hører til i ekteskap nr. to, så er hustru nr. 1 altså død en gang mellom 1696 og 1700. Men da må hustru nr. 2 ha vært svært ung  ved første fødsel ...

Endret av Per Nermo
Korrigert årstall og navn for yngste barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne Ragnhild Zachariasdtr. skal inn i  denne slekten, savner jeg en sønn Zacharias i dette bildet. Det kan selvsagt ha vært et barn som har sneket seg unna, eller evt ha dødd som liten. Men så langt er vel Zacharias navnet fraværende blandt etterkommerne vi har oversikt over.

Om jeg har oversett noe, beklager jeg, men formen er ikke helt på topp for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Nermo skrev:

Det passer jo bra at Ragnhild Zachariasd., hvis hun er hustru nr. 1, er i live ved skiftet etter sin yngre søster (som ser ut til å ha vært avholdt i 1705). Siste barn i 1. ekteskap ser ut til å ha blitt født i 1702.

Lurer på om namna har gått litt på tvers for enten deg eller meg - det er vel Jørgen si kone vi snakkar om - og Hans fødd ca 1702 - eller er eg på feil jorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Lurer på om namna har gått litt på tvers for enten deg eller meg - det er vel Jørgen si kone vi snakkar om - og Hans fødd ca 1702 - eller er eg på feil jorde?

Ja, det er Jørgen som var gift med en Ragnhild Hansdtr. som døde året etter ham 1723/24. Vi har jo diskutert alderen hennes og kom vel fram til at hun neppe var mor til barna. Så spørsmålet blir vel da om Jørgens første hustru også het Ragnhild.

Ragnhild finnes det jo rett mange av i denne slekten, men jeg kan ikke erindre noen Zacharias.

Jeg skal dukke litt ned i oversikten jeg fikk på mail fra Tor og se om jeg kan finne noe der.

Jeg har gått gjennom listen med oversikten over Jørgen Simonson Høynes  1645-1723 etterkommere i 5 generasoner. Den er grundig kildebelagt av Tor. Og det eneste stedet jeg finner noen med for eller etternavn på Zacharias, er i skiftet etter Simon Jørgenson i 1728.

Der er en Maritte Zachariasdtr. nevnt blant kreditorene. Men det er ingen opplysninger om hvor hun befant seg eller om hun hadde noen slektsforbindelse til Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

......det eneste stedet jeg finner noen med for eller etternavn på Zacharias, er i skiftet etter Simon Jørgenson i 1728.

Der er en Maritte Zachariasdtr. nevnt blant kreditorene.
.....

Er Maritte nevnt i skiftet på Isehaugen (i 1705 ?) etter Magnhild Zachariasdtr., sammen med avdødes eldste søster Ragnhild (som da var i live) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Jeg har notert flg. barn av Jørgen Simonsen Høynes (c1645-1723) :

Simen 1677 ?, Hans 1700 ?, Lisbeth, Ingeborg, Kirsten, Ole 1686 ?, Peder 1688 ?, Synnøve 1696 ?, Lars 1702 ?   (de to siste iflg. Rune i den andre debatten)

Om Hans' fødselsår vet vil vel bare at han var uskrevet som soldat før 1720 og derfor ventelig er f. før 1701.

Endret av Per Nermo
Strøket Lars og satt f.år på Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Er Maritte nevnt i skiftet på Isehaugen (i 1705 ?) etter Magnhild Zachariasdtr., sammen med avdødes eldste søster Ragnhild (som da var i live) ?

Det vet jeg ikke Per, jeg klarer såvidt å se navnet Ragnhild Zachariasdtr. Høynes der.

Jeg snakker mo skiftet etter Simen Jørgenson i 1728. Der er en Maritte Zachariasdtr. nevnt blandt kreditorene uten at det er angitt bosted eller avt slektsforhold til Simen.

Og som nevnt er det eneste gang noen med nav Zachsrias/en/dtr. er nevnt i oversikten Tor har laget over de fem nermeste generasjonene etter Jørgen Simonsen Høynes. Og den rapporten er grundig kilde belagt.

Det er derfor jeg sier at om denne Ragnhild Zachariasdtr. evt var gift med Jørgen, er det høyst merkelig at det ikke er nevnt noenved navn Zacharias i de neste 5 generasjonene.

Jeg kan selvsagt ta feil, men på bakgrunn av dette finner jeg det vanskelig å tro at Ragnhild hører til her.

Nå var det jo langt flere mennesker på Høynes gårdene på 1700 tallet enn de vi har knyttet til denne slekten.

Jeg har nok tidligere blandet kortene en del.

Kjente barn etter Jørgen Simonson d. 1723 er følgende. Hans, Lisbeth, Ingeborg, Christie, Simen, Ole, Peder og Synnøve. Hans er den yngste, og som du skriver Per, født rundt 1700.

Det er et ca aldersmessig sprik mellom disse barna på 35 år, vilket vel tilsier at de ikke kan hatt samme mor.

Men dette kan trolig Tor Kvien si mer om, dersom han leser denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei avdød syster Marette Sakariasdatter "boende i Sogns Fogderier" er nemndt i skiftet etter Magnhild ja. Ho etterlet seg tre born ... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Marthe Sachrisdatter  er fadder 05.02.1727 når en Christer Høynes døper en datter Karie.

Marthe Sachrisdatter - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 1: Eid prestegjeld, 1722-1740 - Digitalarkivet

En kvinne med samme navn er fadder i 1719 når en Marquar Ydste Lise døper en datter Synneve. Om dette er den samme kvinnen vet jeg ikke, men da var hun i live i 1727.

Marthe Sachrisdatter - Ministerialbok for Davik prestegjeld 1710-1742 (1442P) - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Rune Thorstensen said:

En Marthe Sachrisdatter  er fadder 05.02.1727 når en Christer Høynes døper en datter Karie.

Marthe Sachrisdatter - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 1: Eid prestegjeld, 1722-1740 - Digitalarkivet

En kvinne med samme navn er fadder i 1719 når en Marquar Ydste Lise døper en datter Synneve. Om dette er den samme kvinnen vet jeg ikke, men da var hun i live i 1727.

Marthe Sachrisdatter - Ministerialbok for Davik prestegjeld 1710-1742 (1442P) - Digitalarkivet

Eg veit ikkje! Men eg mistenker at denne Marte er datter av i 1708 avdøde og skifta etter Sakarias Markvarsen Ytre Isane ...  Sjå

Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0004a: Skifteprotokollar, 1708-1709, s. 10b-11a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127690590

Mellom borna etter denne Sakarias finn ein både Marte og ein bror Markvar.

Og når det gjeld Ragnhild Sakariasdatter Høynes - ja, eg forstår at det er vanskeleg å plassere ho og at ho like gjerne kan vere frå ein av dei andre Høynes-/Botn-gardane. Det var difor eg innleiingsvis sa at eg ikkje veit noko meir om ho og at det var ein tanke og ein mulig hypotese. Ikkje noko meir. So får heller kjeldene, om det finnast noko der å finne, fortelje om hypotesa er rett!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Morten. Jeg så også på Isane som et mulig opphavssted for disse damene. 

Og som jeg nå har nevnt noen ganger er det totalt fravær av noen med navn Zacharias i de fem nærmeste generasjonene etter Jørgen som døde 1723.

Jeg takker likevel for innspillet ditt. Det kan fort vise seg å være nyttig om ikke i denne så i en annen sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Morten Sylte skrev:

Ei avdød syster Marette Sakariasdatter "boende i Sogns Fogderier" er nemndt i skiftet etter Magnhild ja. Ho etterlet seg tre born ... 

Når fant dette skiftet sted etter Magnh. Sakariasd. ? På det tidspkt. var altså hennes søster Maritte død,
mens en (neppe samme) Maritte Sakariasd. er nevnt som (levende !) kreditor ved skiftet etter Simon Jørgensen i 1728).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Per Nermo skrev:

Når fant dette skiftet sted etter Magnh. Sakariasd. ? På det tidspkt. var altså hennes søster Maritte død, mens samme (?) Maritte er nevnt som (levende) kreditor ved skiftet etter Simon Jørgensen i 1728).

Vi vet ikke om dette er samme kvinne Per.

Dersom hun er død ved skiftet i 1705, kan hun selvsagt ikke være kreditor i 1728.

Jeg nevnte henne utelukkende fordi hun er den eneste med navnet Zacharias som er nevnt i oversikten etter Jørgen Simonsen Høynes som Tor Kvien har laget. Den dekker de fem nærmeste generasjonene etter ham.

Jeg prøver bare å finne argumenter/dokumentasjon på om denne Ragnhild Zachariasdtr. som Morten Sylte nevnte i det hele tatt hører hjemme i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har nok tidligere blandet kortene en del.

Kjente barn etter Jørgen Simonson d. 1723 er følgende. Hans, Lisbeth, Ingeborg, Christie, Simen, Ole, Peder og Synnøve. Hans er den yngste, og som du skriver Per, født rundt 1700.

Det er et ca aldersmessig sprik mellom disse barna på 35 år, vilket vel tilsier at de ikke kan hatt samme mor.

Men dette kan trolig Tor Kvien si mer om, dersom han leser denne debatten.

Det er altså her ingen sønn Lars, f. 1702, slik du skriver den 21. mars i 'den andre' debatten ?

Du nevner et sprik på 35 år, dvs. at eldste barn skal være født rundt 1665 ? Hvilket barn er det ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Per Nermo said:

Når fant dette skiftet sted etter Magnh. Sakariasd. ? På det tidspkt. var altså hennes søster Maritte død, mens samme (?) Maritte er nevnt som (levende) kreditor ved skiftet etter Simon Jørgensen i 1728).

Skiftet etter Magnhild Sakariasdatter på Isehaugen vart gjennomført 3. juni 1705 med syskjen avdøde Erik sine born, avdøde Christen sine born, eldste syster Ragnhild på Høyneset, andre syster avdøde Synnøve Torheim sine born, avdøde Anne Myklebust sine born og til slutt avdøde Marette som budde i Sogn.

Marette/Marit Sakariasdatter i 1728 er svært truleg Sakarias markvarsen midt Isane sin datter, jfr skiftet ovanfor 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Nermo skrev:

Det er altså her ingen sønn Lars, f. 1702, slik Rune Thorstensen skriver den 21. mars i 'den andre' debatten ?

Du nevner et sprik på 35 år, dvs. at eldste barn skal være født rundt 1665 ? Hvilket barn er det ?

Christi eller Simen er trolig de eldste født rundt 1675/76. Jeg kom i skade for å skrive 35 års aldersforskjell, det skulle ha stått 25 år. Teoretisk kan de ha samme mor, men da må hun ha vært svært ung ved den første fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Morten Sylte skrev:

Skiftet etter Magnhild Sakariasdatter på Isehaugen vart gjennomført 3. juni 1705 med syskjen avdøde Erik sine born, avdøde Christen sine born, eldste syster Ragnhild på Høyneset, andre syster avdøde Synnøve Torheim sine born, avdøde Anne Myklebust sine born og til slutt avdøde Marette som budde i Sogn.

Marette/Marit Sakariasdatter i 1728 er svært truleg Sakarias Markvarsen midt Isane sin datter, jfr skiftet ovanfor.

Siden navnene Maritte og Sakarias går igjen her, kunne en vel tenke seg at den ene

1. Maritte Sakariasd. (med ovennevnte 6 søsken), som omtales som avdød (i Sogn) ved skiftet på Isehaugen den 3. juni 1705 etter søsteren Magnhild
    er en eldre slektning  av den andre, f.eks. søskenbarn av Sakarias Markvardsen (skifte 1708) på Ytre (Midt ?) Isane, antatt far til sistnevnte
  2. Maritte Sakariasd. (med broren Markvard), som antakelig er fadderen både i 1719 (Davik) og 1727 (Eid) og dessuten kreditor i 1728 (sk. Simon J. Høynes).

Om dette skulle gå ihop ville 2. Maritte sin far Sakarias Markvardsen's far Markvard være en bror av Sakarias (på Torheim ?), far til 1. Maritte (og de 6 andre).

... men slik er det altså ikke (se innlegg på neste side)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider