Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåpsprotokoll Uægte barn Norderhov 1810

Bjørn Einar Røed
 Del

Recommended Posts

tja ..., ikkje den mest leselege skrifta dette...

far: Ander Olsen Wejen e.[ie?]

mor og barn: eg les "Barbroe Olsdatter Narverudeies Ole...?? ". 

Det står noko meir før "Fadd:"; det inneheld ein d og avslutninga kan vere "ls" (som i Niels i 2. linja til venstre; med det kan også vere l + toppen av t-ei "Marte" under).

Faddrane: "??(J??) Haagensen, Frederic Gundersen, Marid (Marie?) ??(Peders D???), Marte Hans D.,  Kari Jacobs D."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Jeg må først si; Takk for sist. Du har hjulpet meg tidligere. Er mer enn takknemlig for din innsats. Synes det er sterkt og kunne lese det du har løst. Kirkebøkene for Norderhov, Ringerike, er kjent for og være av de litt vanskelige. Norderhov var et populært kall, Der "beit" de seg fast så lenge de maktet. Derfor er også kirkebøkene noe mangelfulle.

Men Nok en gang takk.

MVH

Bjørn Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt utilfredsstillande å setje att "??" i ei tyding; særleg når det gjeld namnet på barnet....

med littt ettertanke les eg heile første linja som

" Lunder, confirm: Barbroe Olsdatter Narverudeies Ole daab, fad;"  - og då gjev det meining.

Første faddernamn byrjar på G eller J; men eg kjem ikkje på G-namn som er korte nok.

Det kan ikkje vere "Juel", "Jens" eller "John" (ingen l, s, eller h som stikk opp); så då er det "Joen" som står att (presten brukar denne namneforma).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Og nok en gang takk.

Du er helt klart inne på det riktige navnet. Som begynner på G. Et kort navn. Her i distriktet har vi et navn som ikke er mye brukt.

Men det går igjen jevnlig; Guls!! Gulsen. Dette problemet; far, Anders Olsen. Har vært vanskelig. Men nå har jeg fått info, som vil bringe meg hvidere. 

Skal holde deg orientert etter hvert

Ha en fortsatt god kveld-

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Bjørn Einar Røed skrev:

Du er helt klart inne på det riktige navnet. Som begynner på G. Et kort navn. Her i distriktet har vi et navn som ikke er mye brukt.

Men det går igjen jevnlig; Guls!! Gulsen. Dette problemet; far, Anders Olsen. Har vært vanskelig. Men nå har jeg fått info, som vil bringe meg hvidere.

Det er ikkje "Guls" i dette tilfellet (av same grunn som at det ikkje er "Juel", "Jens" eller "John" (ingen l som stikk opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei Ivar.

Litt tilbakemelding til deg. Du hadde helt rett: Joen Haagensen. Jeg har funnet han, og to andre av de fem fadderene. Fortsatt problemer med og finne far til uægte barn. Men nå vet jeg at jeg nærmer meg. Jeg er svært takknemlig for din innsats. 

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider