Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var første kona til skomaker Iver Lykke?

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Slekta til skomaker Iver Olsen Lykke fra Trondheim/Tromsø er utforsket godt før, bl.a her:

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=68667

Men jeg har slitt med å finne ut noe om den første kona hans, Karen Margrethe Helgesdatter. Hun døde i 1812

https://media.digitalarkivet.no/view/9715/197

(første
oppføring i 1812) og der står det at hun var 31 år gammel. Da må hun ha levd gjennom folketellingen av 1801, men det finnes ikke en eneste Karen Margrethe Helgesdatter i den. Det finnes riktignok én Karen Margrethe, uten patronym, med sånn noenlunde riktig fødselsår, som tjenestepike på gården Valskrå i Overhalla:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058463002626

Kan det tenkes at Iver så og si plukket henne opp på veien nordover? Jeg legger merke til at Karen Margrethe mangler patronym i begravelsesoppføringen. Kan det tenkes at Helgesdatter bare var diktet opp når presten spurte, og at Karen Margrethe ikke visste hvem faren var?

Men denne Karen Margrethes fødsel ser ikke ut til å være i det digitaliserte materialet, og jeg har heller ikke klart å finne henne i det ikke-digitaliserte materialet fra Overhalla (uten at det nødvendigvis betyr at hun ikke er der...)

En annen mulighet er vel at hun er innflytter, og ikke bodde i Norge i 1801. Hun og Iver bodde i Lyngen en god stund, og der var det mange innflyttere fra Sverige/Finland på den tiden så vidt jeg vet. Men jeg har ikke funnet noen potensiell far Helge eller søsken Helgesen/Helgesdøtre, og det er vel lite trolig at Iver fra Trondheim ville giftet seg med noen som hadde vært mindre enn 3 år i Norge.

Er det noen som har noen ideer?

Endret av Harald Korneliussen
hvor kom den minx fra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Olsen Lyche og Karen Helgesdatter giftet seg i Tromsø i 1804.  Jeg har vært inne på tanken om at Karen har kommet nordover med Søren Heggelunds Bergensjekt.  Man kan finne flere som har kommet nordover på den måten, og noen andre reisemåter var det forresten ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den samme, så får hun et uekte barn med en A. Gabrielsen i 1803, i følge de som har tolket scanningen (jeg har problemer med å se det selv med "fasiten" foran meg):

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012380919

Jeg ser det er en Andreas Gabrielsen på samme sted denne Karen Helgesdatter oppholder seg i folketellingen 1801, Oldervik. Men er denne Karen vår Karen Margrethe? Jeg finner ikke noe mer om barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det ikke den samme, selv om Helge var et svært uvanlig navn i Troms den gangen.  En pige Elen Helgesdatter 40 år gammel var i 1815 i tjeneste hos Søren Heggelunds enke, (den samme?? en søster??).  Andreas Gabrielsen giftet seg i 1813 med Karen Marie Hansdatter fra Snarby og overtok da 6 mark av sin hjemplass.  Den uekte sønnen Peter (Peder) Andreas fra 1803 giftet seg i 1829 på Vanna med Eva Johanna Michelsdatter født i 1805 på Hansnes i Langsund. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Andreas ble konfirmert 17 år gammel i 1821 fra indre Hamre på Vanna.  Hans foreldre var Andreas Gabrielsen og Elsen, Oldervik.  Jfr. ovenfor Elen Helgesdatter.  Det tyder vel på at Karen Helgesdatter og Elen Helgesdatter var en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du linke til kildematerialet? Jeg klarte å finne en av de du nevnte, (nå sitter jeg på mobil og kan ikke linke selv, beklager dobbeltmoralen!), konfirmasjonen, i klokkerboken for Karlsøy for den aktuelle perioden. Men jeg så ikke noen Elsen der.

Det er en annen Karen Helgesd. på Indre Hamre, f. 1772 i følge begravelsesoppføringen, som døde i 1820. Hun kan ikke ha vært identisk med skomakerens kone, for hun var jo allerede død da. Det ville vært nærliggende å tro at det er denne Karen som er moren til Peder Andreas, men det står visserlig Karen Margrethe i dåpsoppføringen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå roter jeg. Det står ikke Karen Margrethe på dåpsoppføringen til Peder Andreas, bare Karen Helgesdatter. Så da er det nok den eldre Karen, hun som døde i 1820, som er mor til Peder Andreas, i og med at hun befinner seg på samme gård som ham når hun dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stusset over at ingen av hans sønner i første ekteskap ble kalt Helge?

I flg linken til Slektsforum i ditt første innlegg finner vi der 1 sønn kalt Hermer. Førstefødte sønn kalt Ole etter farfar og neste sønn Hermer oppkalt etter morfar?
Finnes navnet Hermer og Richardine i Løkkeslekten?

Hei - har tatt en økt med kirkebøkene i Tromsø i dag. De fleste datoer under er bekreftet i kirkebøkene. Hvis noen har mer informasjon er jeg takknemlig for det. 

Etterkommere av Iver Olsen Lycke 
-------------------------------- 
Iver Olsen Lycke f. 1779, Trondheim, Sør-Trøndelag, d. 22 Aug 1830, Hammerfest, Finnmark 

+Karen Margrethe Helgesdatter f. 1780, d. 1811, Lyngen, Troms 
|--Richardina Bergitha Angel Iversdatter Lycke f. Nov 1804, Tromsø, d. 1855, Tromsø 
|--Ole Iver Iversen Lycke f. 1806, Tromsø, d. 30 Okt 1878, Honningsvåg, Finnmark 
|--Hermer Iversen Lycke f. 8 Nov 1807, Tromsø, d. 1808, Tromsø 
|--Ane Margrethe Iversdatter Lycke f. 1810, Lyngen, d. 22 Apr 1810, Lyngen 

+Berit Maria Eliasdatter f. 1787, Bentsjord, Tromsø 
|--Elias Christian Iversen Lycke f. Apr 1814, Tromsø 
|--Helmer Iversen Lycke f. 10 Sep 1815, Tromsø 
|--Pigebarn Iversdatter Lycke f. Feb 1817, Tromsø, d. 1817, Tromsø 
|--Anne Oldina Iversdatter Lycke f. Mar 1818, Tromsø, d. 1820, Tromsø 
|--Cecilia Christina Brun Iversdatter Lycke f. 23 Aug 1820, Tromsø 
|--Indiana Mortine Iversdatter Lycke f. 11 Sep 1822, Tromsø, d. 7 Nov 1826, Tromsø 
|--Carisius Iversen Lycke f. 19 Jun 1825, Tromsø 
|--Johan Urbanius Iversen Lycke f. 25 Mai 1828, Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richardina Bergitha Angel Iversdatter Lycke f. Nov 1804, Tromsø, d. 1855, Tromsø:

Finner knapt navnet Richardina i denne tidsperioden. Men du nevnte evt tilknytning til Lyngen og der finner vi ei Richardine, datter av Hans Christopher Henrichsen Klæboe og Karen Wulf Hagerup på Lyngseidet i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god idé til et spor å følge... Hermer også ser ut til å være et forsvinnende sjeldent navn i hele Norge på den tiden.

Men, at det var noe fint folk i Lyngen som også hadde valgt barnenavnet Richardine, tyder vel kanskje på at det ikke var et navn på en for-moder. Iver Lykke har nok vært bevisst på prestisjenavn, ser en på mange av de andre barnenavna. Og Lykke var vel i seg selv et fint navn som han bare tok selv (foreldrene ser ikke ut til å ha brukt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Helgesdatter fra Oldervik med den uekte sønnen Peder Andreassen født i 1803 giftet seg - før 1815? - med Hans Adriansen (Glad/Heggelund) født i 1784 i Finnkroken.  Karen døde på indre Hamre i 1820.  I skiftet etter henne, avsluttet i 1821, nevnes ektemannen og hennes sønn Peder Andreassen 16 år gammel (skiftet registrert i 1820).   I 1826 giftet så enkemann Hans Adriansen seg med pige Petricha Grimlund Erichsdatter fra Langsund.

I Kaldfjord finner vi i 1769 Helge Larsen 40 og Elen Paulsdatter 33 med barna: Karen 12, Elen 10.  Men disse er vel for gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider