Gå til innhold
Arkivverket

Historiker vil skrive bok om slektshistorien jeg har forsket på

Poirot
 Del

Recommended Posts

Jeg har rullet opp en historie rundt min oldemor etter mange år med slektsforskning. Fra at ingen i familien visste noe om hennes liv og bakgrunn, har jeg ikke bare funnet hennes etterkommere, men også en unik og fascinerende historie som egner seg i bokform/dokumentar. Jeg jobber nå med å samle data til dette prosjektet.

Men nå er jeg kontaktet av en historiker/forfatter som sammen med noen andre fjerne slektninger (hennes søsken) planlegger å skrive bok. De har funnet slektstreet jeg har lagt inn på min Ancestry gjennom mange års arbeid. I tillegg til den informasjonen de har fra den delen av familien, er mye av informasjonen fra min forskning som jeg har delt på ulike forum og databaser. På toppen av det har jeg mye informasjon jeg ennå ikke har delt med omverdenen som jeg tenker å bruke til et bokprosjekt. Dette er historier jeg har gravd opp diverse steder, dokumentasjon, bilder og tidslinje på denne damens unike liv.

Men nå lurer jeg på hvor mye jeg skal dele?

For jeg har sittet på denne unike historien og føler eierskap på den etter all tiden og jobben jeg har lagt ned. Føler det er litt for enkelt å gi alt fra meg.

Han sitter også på noe mer informasjon fra som ikke det jeg har, så sammen utfyller vi hverandre kanskje godt. Men gir jeg fra meg hele min historie og dokumentasjon, gir jeg kanskje også fra meg drømmen om den boken jeg har hatt. Vet ingenting om boksamarbeid, hva bør jeg kreve når jeg deler informasjonen jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Her er regelen at vi bruker fullt navn. Se reglene.

Spørsmålet ditt om hvilken avgjørelse du skal ta ang. ditt private bokprosjekt, er det egentlig bare du selv som kan gi svar på.

Siden dere begge har samme interesse er det vel fornuftigere om dere to snakket ordentlig sammen om et evt. samarbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider