Gå til innhold
Arkivverket

Andfind Hansen fra Gåre i Kvæfjord som forpakter av Trondheim-bispens eiendommer i Kvæfjord fra 1717 - kilder til hvordan dette kom i stand?

Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Jeg har i de siste årene syslet stadig mer med en sak som for meg framstår som fascinerende: Bondelensmann og jekteskipper Andfind Hansen i Kvæfjord (i Senja fogderi, nå Kvæfjord kommune i Sør-Troms), hans liv og opprinnelse. Dette har ledet meg til en omfattende innsamling av data fra originalkildene (fogderegnskaper, manntall m.m.)  fra Kvæfjord på 1600- og tidlig 1700-tall, og puslespillet tar langsomt form. Der ikke annet er nevnt i det påfølgende, er kilde til opplysningene de årlige fogderegnskapene samt antegnelsene og vedleggene til disse. Andfind Hansen var født ca. 1670 (kilde: manntallet 1701) og finnes først i fogderegnskapet som bosatt på gården Trastad i Kvæfjord, der han blei leilending 1697. Han kom neppe derfra, men (min tese, ikke ennå bevist) fra gården Vikeland hvor Mette Andfindsdatter sitter som enke i 1701 (manntallet) med fire sønner.  Fra 1712 bygsler Andfind også i gården Indre Gåre (nabogården til Vikeland), og gir opp bygselen på Trastad i 1718. Han driver Indre Gåre til sin død en gang mellom 1744 (obligasjon fra ham i panteboka) og 1751 (første bevarte år i Kvæfjord kirkebok). 

Andfind Hansen gjennomgikk en slags sosial og økonomisk transformasjon i løpet av noen få år fra 1712 til 1718, han har kort og godt "slått seg opp": Bygslingen av jord i Indre Gåre 1712 innebar at han blei en av meget få i bygda som dreiv jord på to gårder samtidig. I 1715 omtales han første gang som jekteskipper med en "liden jegt" som seilte til Trondhjem siste stevne. Fra 1716 seilte han til Bergen som en av to bygdefarskippere fra Kvæfjord (den andre var lensmann Axel Rasch). I 1717 blei han forpakter av Bispen i Trondhjem sine jordeiendommer i Kvæfjord. Og i 1718 blei han utnevnt som ny bondelensmann i Kvæfjord etter Axel Raschs plutselige død. Han dreiv deretter i mange år som bonde, jekteskipper, lensmann og forpakter av bispens jordeiendommer. Mitt spørsmål til forumet handler om dette siste: De fleste forpaktere av jord ellers i Nord-Norge ser ut til å ha vært enten høyere embetsmenn eller bergens-/trondhjemsborgere. Hvordan kan en lokal bonde og skipper som ikke en gang eide sin egen gård ha blitt bispens forpakter og fullmektig i bygda, og finnes det bevarte kilder fra Trondheim bispestol og/ eller amtmannsarkiver som kan kaste nærmere lys over dette? Jeg tenker at det kan ha vært slekts- eller sosiale forbindelser som har gjort at han kunne få en slik rolle, og som kanskje kan være omtalt i slike kilder.

Dette vet jeg: Andfind Hansen ble forpakter av bispens eiendommer i 1717. Det forteller han selv med egne ord i et svar fra ham til fogden Tønder i mars 1721: I brevet fra fogden til Andfind bes han bekrefte hvor mye korn- og ostetiende han tok imot i 1717 og 1718, da han var bispens fullmektig for tienden i Kvæfjord tinglag. Andfind har svart i en påskrift på det samme brevarket. Han skriver der at år 1717 «var det første aar som jeg blev beordret av bispen at oppebære hans rættighed i Qvæfiords tingsted.»  (vedlegg 9 til antegnelser til fogderegnskapene 1717. https://media.digitalarkivet.no/view/48861/471  )

Det finnes også en kilde som forteller om hvordan kirkens eiendommer blei lagt ut på anbud: I tingbok nr. 2 for Vesterålen sorenskriveri refereres et brev fra stiftsamtmann Iver von Ahnen til fogden Rosenvinge. Dette ble lest opp på tingene våren 1717, bl.a. på tinget for Ulvøy og Kalsnes fjerdinger (https://media.digitalarkivet.no/view/31301/16  )  Brevet var «angaaende Kirkernis indtrader udj Norlandene at bort forpachte, som skulle opbydes udj velbemelte von Ahnens huus onsdagen udj første, anden eller tredie uge effter Paasche, paa 2 aar til aarsdagen 1 Maij 1720. Dat, Trundhiem d. 28 Octobr 1716.»  På neste ting (Sortland) korrigeres noen opplysninger om brevet: Kirkenes inntekter skulle «at opbyde paa forpagtning, hvilcken auction er berammet att holdes udj Stifttamttmandens huus Onsdagen udj første, anden, eller tredie uge eftter paaske, et aaremaall fra 1 Maij 1717 til aarsdagen 1720." 

Kirkenes inntekter, som var bygsel, tiende og andre skatteinntekter fra gårdene de eide, ble altså auksjonert ut i von Ahnens hus i Trondheim i april 1717 for tre års forpaktning. Der tror jeg at skipper Andfind Hansen fra Kvæfjord enten må ha vært tilstede selv, eller noen på hans vegne, og fått tilslaget på gårdeiendommene i Kvæfjord. Dette må jo ha vært mot å betale et fast beløp til Bispen i Trondheim (eller til amtmannen som ser ut til å ha hatt en rolle på kirkens vegne), og det burde finnes dokumenter som viser dette. Kanskje en protokoll fra auksjonen hos von Ahnen og/eller kontrakter med eller regnskaper fra de som fikk tilslaget. Jeg har lett digitalt men foreløpig ikke funnet. Er det noen som kjenner til arkiver som kanskje kan kaste nærmere lys over dette?

med vennlig hilsen Thomas Johansen.

Endret av Thomas Johansen fra Kvæfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Det er skrevet en hel bok om Andfind Hansøn, «Bondelensman og Jektereder», av Margareth Jensen og Hjalmar Larsen (1999 tror jeg). Jeg har dessverre ikke boka, men det ligger et ex. på Grytøy Bygdetun, på Trondenes. (Min morslekt kommer derfra). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @jhhermansen!

Fint om du kan endre visningsnavnet ditt til fullt navn iht. forumets regler og veildening;

Ordensregel # 1 - “Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn.” [LENKE]

Veiledningen - “Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok.” [LENKE]

Her er lenke til hvordan du endrer - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. @jhhermansen, og for tips om boka. Det ser ikke ut til at den finnes på nett (f.eks. nb.no) men jeg har sett ei slik bok før, som handlet om Anfind Hansens etterslekt. Hvis det er den samme, gir den dessverre ikke nye opplysninger om Anfind selv men gir oversikt over etterkommerne. Jeg fokuserer på originalkildene som kan gi ny kunnskap om denne fascinerende personen og hans samtid, og leiter ganske bredt. Hvis du kjenner til originalkilder som kan gi svar på spørsmålet mitt over, eller andre nye opplysninger om Anfind Hansen, ville det være veldig interessant. 

Det er forøvrig veldig passende at det ligger ei bok om Anfinds etterslekt på bygdetunet på Lundenes, siden hans dattersønn Hans Andreas Pedersen kjøpte gården Lundenes og flytta dit..

vennlig hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas, takk for svar. Boka er dessverre utsolgt hos forfatter og virker være trykt i relativt få eksemplarer. Jeg rakk ikke å bla så mye i den, men som du sier virket den hovedsaklig å inneholde en (fyldig) oversikt over etterkommerne hans, bla. meg… 🙂

Hans Andreas Pedersen kjøpte ikke Lundenes, han giftet seg med dattera i huset som var eneste arving. 
Se: 
https://stmu.no/attraksjoner/grytoy-bygdetun/gardshistorien/

jeg har dessverre ikke (så langt) mer info om Andfind Hansøn, men dette er en fascinerende historie så jeg følger spent med på fortsettelsen!

Med vennlig hilsen. Jan Helge Hermansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider