Gå til innhold
Arkivverket

Søker nålevende etterkommere av Ole Simensen Bøe (1839-1905) og Ingeborg Olsdatter (1833-1911) [Gausdal/Hamar]

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Et aldri så lite ‹skudd i mørket›, og med en smule nervøsitet – for å si det mildt:

Min lenge ‹mystiske› oldefar Simen Olsen Bøe fra Gausdal ble for en tid tilbake ‹funnet› av eminente hjelpere her på forumet.

https://forum.arkivverket.no/topic/307015-søker-informasjon-om-simen-olsen-bø-f1858-gausdal-hans-gjøren-og-laden-etter-1886/

Jeg har siden, takket være den samme hjelp, klart å spore hans søsken og deres videre slekt. Inntil et visst ‹punkt› – hvor man må gå fra kirkebøker og andre offentlige dokumenter til å søke i Nasjonalbiblioteket, altså aviser og deslike. (Rundt 1920-30-ish)

Og før jeg tar spranget dithen, våger jeg meg på at muligens noen her på forumet allerede sitter på den informasjonen. Altså at det kanskje finnes brukere her som faktisk kan vise seg å være i slekt med meg! Uti periferien. 🙂 

Det som gjør dette en smule nervøst er at det er jo slett ikke er sikkert at de eventuelle nålevende vet at den forlengst henfarne bror av deres tipp-tipp hadde ‹begått› et barn (min bestemor) før han forsvant over Dammen. Og at de kanskje derfor ikke nødvendigvis synes det er spesiellt festlig at det plutselig dukker opp en fjern, henrykt slektning . . .

Jeg har selvfølgelig det følgende kildebelagt, inkl. ektefeller osv, (som for enkelhets skyld ikke er nevnt her), men det vil bli uhorvelig omfattende å lenke til alt dette.

Vel – Simens søsken (brødre) er:

Olaus Olsen (f. 27/4 1862, d. 20/9 1864. Gausdal) [så ute av betraktning]

Kristian Olsen (f. 13/8 1863 Follebu d. 12/8 1933, Hamar.) [har hans ekteskap og adoptiv/fosterdatter]

Olaus Olsen Bøe ( f. 21/1 1866 Follebu, d. 20/6 1909 Romedal) – og dette er den ‹linjen› jeg har kommet lengst med [via-via] – til en Ørnulf Hagen (f. 25/5 1916 i Stange, Hedmark) og en Petter Hagen (f. 12/7 1917 likeledes i Stange). Jeg har Olaus’ øvrige barn, men ikke funnet event. etterkommere av disse. Foreløpig.

Mathias Olsen Bøe (f. 24/4 1868 Gausdal, d. ?) Ingen egne barn men en stedatter.

Ivar Olsen Bøe. (f. 13/12 1874, Romedal, ingen videre oppl. sålangt.)

Karl Olsen Bøe (f. 11/7 1877 Romedal d. 12/12 1961 Hamar) Hans tre sønner Olaf, Georg og Arvid, samt datter Gerda (gift Wahlberg) hadde alle etternavn Simensen.

Og her er et viktig poeng: Jeg har gitt de fleste ovenfor ‹etternavn› «Olsen Bøe». Det er kun for å holde tungen noenlunde rett i slektsprogrammet mitt. De brukte alle diverse etternavn: Bøe, Simensen, Olsen, Og/eller kombinasjoner av disse.

Så da klarte jeg vel å gjøre forvirringen total . . .

Uansett: Noen her inne som kan gjenkjenne en ane av seg blandt disse?

Og i såfall beveger vi oss selvsagt inn på nålevende personer som ikke skal omtales her. Så en PM er vel da gjerne beste måten å gi et eventuellt svar?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Even Stormoen skrev:

Ivar Olsen Bøe. (f. 13/12 1874, Romedal, ingen videre oppl. sålangt.)

Endelig kan jeg yte en liten skjerv tilbake til deg, Even 🙂

Etterlysning på Slektsforum: "Søker etterkommere etter Kari Østensdt og Simen Olsen Bø-eie":

Deres sønn Ivar , ble født 13.desember 1874 , Romedal 

nr 4 
https://www.digitalarkivet.no/kb20060418010227

Ham finner vi i Oslo i 1900 ( også oppgitt i skiftet etter faren i 1905 ; " 1 i Chra. " ) , som Ivar Olsen Ruud , og også i 1910 som Ivar O. Ruud , stasjonsbetjent. 
1910.

Ivar Olsen RUUD: her i FT1910 Kristiania - Chr. Kroghs gate 58 - i samme hushold finner vi enken Karen Pettersen (opprinnelig ei Jensdatter) som han ble gift med 15.10.1911:

Vaterland prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10880/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1907-1921, s. 15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213020701

image.thumb.png.608fb64647792d5c19b822bfb87d86f7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider