Gå til innhold
Arkivverket

Anmerkning, Oslo domkirke 1727

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Anmerkning i dåpen 15.07.1727. Oslo domkirke, fødte og døpte. Enkelte bokstaver er borte eller svært svake helt til høyre

Claus Hector Bager og

Engebor Ericksdatters Barn

Kiersten, fad. Erick Augusti-

nusen, Caarl Chrestensen

Marte Rasmus Pedersens

Berte Jenses (? ?

j Proustens fraværelse B

introducerit B

https://www.digitalarkivet.no/kb20061004030117

image.png.576bc48b656da96f90e5e6c891bfbe42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at parentesen høyrer til siste fadder: "Berte Jensen ( Manden Me ..?? )

og at "j Proustens fraværelse B" berre tyder at "B" (Brevig?) har teke ansvaret

Han har 6 dåpar før "H" (venteleg prosten) kjem tilbake

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut til at parentesen høyrer til siste fadder: "Berte Jensen ( Manden Me ..?? )

og at "j Proustens fraværelse B" berre tyder at "B" (Brevig?) har teke ansvaret

Han har 6 dåpar før "H" (venteleg prosten) kjem tilbake

Det tror jeg er riktig. Brevig fungerte nok som vikar for Prousten. Jeg skulle gjerne ha visst hva 2. ord er helt ut også, og hva skriveren har ment. Uansett- Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Det tror jeg er riktig. Brevig fungerte nok som vikar for Prousten. Jeg skulle gjerne ha visst hva 2. ord er helt ut også, og hva skriveren har ment. Uansett- Tusen takk!

Det er vel ei avskrift du driv på med.

Då kan du høyre med Arkivverket om dei kan gjere eit oppslag og sjå om det er meir som kan lesast frå originalen.

(Men det kan hende slutten var på papir som ikkje er der lenger...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er vel ei avskrift du driv på med.

Då kan du høyre med Arkivverket om dei kan gjere eit oppslag og sjå om det er meir som kan lesast frå originalen.

Jeg fulgte rådet og har sendt inn spørsmålet til Arkivverket, og venter spent på svar. Takk for påminnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2023 den 21.14, Ivar S. Ertesvåg skrev:

(Men det kan hende slutten var på papir som ikkje er der lenger...)

Jeg fikk raskt svar med mye bedre bilde, tusen takk til Statsarkivet! Siden er kuttet midt i ordet som starter med 'Matr'. Et forslag var at det står 'Mandens Matre' (mannens mor), men jeg tenker at det kan stå 'Manden Matr(os)', da jeg ikke ser noen genitivs-s i Manden(s). 

Altså Berte Jenses (Manden Matros). Det ville være fint å få eventuelle synspunkter.

image.png.10d7ea697002a46bd9ec8d8074b26a72.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen genitivs-s, så det er "(Manden Matr..."  - og då er kanskje "-os)" det mest opplagde for det som manglar.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider