Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Andersen 1786 - Tjelde, Ofoten, Nordland , Sønn (?) Anders Mikkelsen 1804 ("fin"?)

Nora Sletteng
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har både på Geni og MyHeriage, funnet litt av hvert, men kvalitetssikringen er ikke så bra har jeg erfart.

Det er noe jeg ikke får grep på, og det er :

Fødsel1786 - Tjelde, Ofoten, Nordland, Norway
DødTjelde, Ofoten, Nordland, Norway

Han er da gift med

Inger Marie Andersen (født Pedersdatter)
Ca. 1786  Leirelva, tysfjord, Nordland Norge
23. okt 1856 

De har en sønn
Anders Mikkelsen
1804  Ballangsmark, Ofoten, Nordland, Norway
10. des 1874 Tofte, Tjeldsund, 
Som gifter seg med
Ingeborg Marie Mikkelsen (født Tronsdatter)
7. juli 1805  Erikstad, Lødingen, 
12. mai 1837  Lødingen, 

Jeg finner ikke så mye om de, i kirkebøker etc. virker det som om de er mange ulike steder. Så dukker det opp noen lenker på både Geni og My Herigae med "fin" Anders med samme fødselsdato og sted. 

Jeg begynner derfor å lure på om de var finner/kvenske/samiske? Derfor det er så vanskelig å finne de i kirkebøker eller leter jeg på feil sted kanskje?
Noen navn går igjen og jeg mistenker feilskrivninger.
Har en del slekt som stopper opp mange steder. 

Sønnen deres Trond gifter seg med Ane ( dersom det jeg har er rett kommer fra Sverige og er etterkommer av læstadia ( ikke Levi, men søstra Agatha) 
Ane Bergithe Andersen (født Gjertsdatter)
3. mar 1839  Brakstad, Alstahaug, Nordland, Norway
25. juni 1929 

Jeg fant noe fra Bjørn Nyheim:

Men har ikke tilgang til kildene han har brukt. 
Jeg skulle gjerne visst mer om de. Noen som kan hjelpe meg?

Jeg er ikke så dreven på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet!

Først, som ein start: Har du funne innførsler i kyrkjebøker og andre kjelder for desse hendingane?

Dersom du har lenkjer til desse innførslene, sparer det tid for "hjelparane", om du legg dei ut her.

Dersom ikkje du har dei, er første steg å finne dei. 

Rettleiing her:

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/?do=findComment&comment=1861016

Elles: på vegen inn hit aksepterte du ein regel om å bruke fullt namn; den bør du følgje.

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har fra kirkeboken, Trond Martines Andreassen og Ane Gjertsdatter, i forbindelse med fødsel av sønnen Ingvald Albert.

Det er på farsiden ( Trond) jeg sliter litt med, da Mikkel Andersen og Anders Mikkelsen bare blir surr, Jeg har forstått det slik at Inger var sammen med tre menn, og fikk tre barn. Anders, Axel og en til. 

Sitat

Det som ikke stemmer er for meg at Inger gifter seg med Mathis Andreasen i 1834 og har en sønn sammen i 1804. så her er det noe som ikke stemmer, så har jeg fått feil informasjon om Anders, eller at Mikkel Andersen ikke er Anders far..

Endret av Nora Sletteng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. - Trond er fødd 1/1 31 står det her. Ifl. sida du lenkja til i den første postinga, var han fødd i Lødingen.

Det er her:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/872/L1032: Ministerialbok nr. 872A07, 1787-1840, s. 267
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105610494

(om lag midt på til høgre): 10 april, 1 sundag etter påske 1831, heimedåp stadfesta.

"Hjemdaab Publice over ?? Mand Anders Mikelsens og Hustrue Ingebor

Marie (Maren?) Thronsdatr deres 1ste Barn født 1ste Januar, døbt af

Enken Judith Gjordemoder, og Kaldet Thron Martines. Faddr:

.... "

Usikker på "tittelen" (før "Mand"); - kanskje nokon andre ser det betre enn meg.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Dårlig på å tyde, men der står det at far er Anders Mikkelsen ( utifra det jeg kunne tyde). Har også sett Trond stå som Thron i noen folketellinger.

Jeg vet Trond fikk en datter som heter Thea Amalie Trondsdatter gift Nøstvik/Nautsvik Vesterålen.

Hun er min tippoldemor, så den delen har jeg i orden.

Det jeg fikk tilsendt fra en annen i slekta var den Bjørn Nyheim har skrevet: http://www.bjornnyheim.com/trond.html

Og der står det anders født 1804 men at far er Mikkel Pedersen, ikke andersen. Men jeg finner ikke noe kirkebok oppdatering, mulig jeg leter på feil sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigsel i Lødingen 22. juli 1830

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/872/L1032: Ministerialbok nr. 872A07, 1787-1840, s. 227
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105610481

"Fin Ungkarl Anders Michelsen Bugten med(?) 26 aar gl. og Pige Ingebor Marie

Thronsdat., begge vaccinerede. Sponsores vare Jacob Danielsen s.St. og

Ole Mickelsen s.St. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tilgang til denne: DIS-Salten, Skifter i Salten  (Ver. 2.3 2000 ?

står at det er info om Mikkel Pedersen som da er Anders Mikkelsens far som er Tronds far. I følge Bjørn Nyheim, så skulle gjerne lest den. 

finner Trond som død her: 

https://media.digitalarkivet.no/view/10014/292 født 010131 tofte kvannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nora Sletteng skrev:

Noen som har tilgang til denne: DIS-Salten, Skifter i Salten  (Ver. 2.3 2000 ?

står at det er info om Mikkel Pedersen som da er Anders Mikkelsens far som er Tronds far. I følge Bjørn Nyheim, så skulle gjerne lest den.

Mikkel Pedersen skal vere død 1856; då var han 70 år og hadde kanskje ikkje umyndige arvingar.

Han står ikkje i registeret i skifteslutningsprotokollen

Salten sorenskriveri, SAT/A-4578/1/3/3A/L0060: Skifteslutningsprotokoll, 1854-1859, s. 400
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302660819

I sida du lenka til først, er det vist til "Skifter i Salten" for skiftet etter Finne Jansen/Johnsen d. seinast 1828.

Finne var gift med Ingeborg Maria, mor til Anders Mikkelsen.  Det skiftet er her:

Salten sorenskriveri, SAT/A-4578/1/3/3A/L0049: Skifteprotokoll 22a, 1828-1832, s. 39b-40a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302630042

Her er Ingeborg enkje i skiftet, og sannsynlegvis mor til dei yngste barna.  Men Finne, som det er skifte etter,

har ikkje noko med Anders og far hans å gjere - så der er ingen informasjon om dei.

Eller var det nokon annan sitt skifte du såg etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sikkert, men "Fin" når det står som tittel slik som her, betyr same, ikke finne, da skriver de kven om de skriver noe i det hele tatt.
Men når det f.eks står at noen er født i "Vardø Fin", betyr det bare Vardø i Finnmark.
Du skal nok ganske langt tilbake før det blir et problem å finne samer i kirkebøkene. Selv om prester her i landet på 16-1700 tallet klaget over at samene holdt på hedenske skikker, var de også klare på at samene like fullt så på seg selv som kristne. Og navn var vanlig å oversette (for alle språk, ikke bare samisk), så samer og kvener står i praksis alltid med "vanlige" norske fornavn og patronymer i kirkebøkene. Og som den norsktalende almuen i nord, var det bare et mindretall som hadde arvede slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at Bjørn lenket Mikkel Pedersen til skiftet, men om det er faren til Anders (uekte), jeg har forstått det slik at Ingeborg også var gift med en Mikkel Andersen, derfor jeg er så usikker på hvem som var far. Men nå vet jeg at hun var gift med en til. Hmm ikke lett, for jeg stoler ikke på MyHeriage for det er en del fakta feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Harald Korneliussen skrev:

Du vet det sikkert, men "Fin" når det står som tittel slik som her, betyr same, ikke finne, da skriver de kven om de skriver noe i det hele tatt.
Men når det f.eks står at noen er født i "Vardø Fin", betyr det bare Vardø i Finnmark.
Du skal nok ganske langt tilbake før det blir et problem å finne samer i kirkebøkene. Selv om prester her i landet på 16-1700 tallet klaget over at samene holdt på hedenske skikker, var de også klare på at samene like fullt så på seg selv som kristne. Og navn var vanlig å oversette (for alle språk, ikke bare samisk), så samer og kvener står i praksis alltid med "vanlige" norske fornavn og patronymer i kirkebøkene. Og som den norsktalende almuen i nord, var det bare et mindretall som hadde arvede slektsnavn.

Det var jeg klar over, men var usikker på det med kvener siden mange fra min side var i Tysfjord. Men det bekreftet at han var samisk og det har jeg lett etter. For kona til Trond er også samisk etter det jeg erfarer ( fra Læstadia slekta) Så da er det kanskje et etternavn til jeg må se etter, da jeg har hørt noe om at de ikke alltid ble med i kirkebøkene. Så om noen har kunnskap om området blir jeg glad for all hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nora Sletteng skrev:

Så rart at Bjørn lenket Mikkel Pedersen til skiftet, men om det er faren til Anders (uekte), jeg har forstått det slik at Ingeborg også var gift med en Mikkel Andersen, derfor jeg er så usikker på hvem som var far. Men nå vet jeg at hun var gift med en til. Hmm ikke lett, for jeg stoler ikke på MyHeriage for det er en del fakta feil der.

Lurer på om du blandar saman Ingeborg Marie (mor til Trond og gift med Anders) og Inger Marie (mor til Anders, gift med Finne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg forvirret, øverst i denne tråden står det Anders gift ingebor (Ingeborg) og Ingeborg Maria er mor til Anders og gift med Finne Jansen . Ingeborg Marie var gift to ganger etter det jeg har hørt ( men kan ikke bekrefte det) Mikkel Pedersen var hun ikke gift med men Mikkel Andersen og Finne Jansen. Men som nevnt vil jeg finne ut far til Anders. Men du har rett det er ikke lett å huske alle navnene, jeg har skrevet inger Marie Andersen (født pedersdatter) og Mikkel Andersen ( far til Anders sies det, men hvorfor plutselig Pedersen kommer inn i bildet vet jeg ikke. Så nå lurer jeg på om både mor het Ingeborg og kone til Anders het Ingeborg… hmm

Endret av Nora Sletteng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nora Sletteng skrev:

Nå ble jeg forvirret, øverst i denne tråden står det Anders gift ingebor (Ingeborg) og Ingeborg Maria er mor til Anders og gift med Finne Jansen . Ingeborg Marie var gift to ganger etter det jeg har hørt ( men kan ikke bekrefte det) Mikkel Pedersen var hun ikke gift med men Mikkel Andersen og Finne Jansen. Men som nevnt vil jeg finne ut far til Anders. Men du har rett det er ikke lett å huske alle navnene, jeg har skrevet inger Marie Andersen (født pedersdatter) og Mikkel Andersen ( far til Anders sies det, men hvorfor plutselig Pedersen kommer inn i bildet vet jeg ikke. Så nå lurer jeg på om både mor het Ingeborg og kone til Anders het Ingeborg… hmm

Anders ble etter det Bjørn skriver på sin nettside født i ballangsmark, et område mange samer var. Så ser en del etternavn gå igjen, fant «penta» Mikkel Pedersen men stemmer ikke med giftermål etc. så må nok lete mer👍🏻 Mye å lære når man er fersk i dette. Takk for tålmodigheten med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel ... hugse alt kan du gløyme ... - du må skrive det ned; og så halde orden.

I tråden her har du vi klarlagt at

Trond f. 1831 har foreldre Anders Mikkelsen og Ingeborg Marie Trondsdt., og at dei var gifte med kvarandre.

Det stemmer med sida Bjørn Nyheim.

Så trur eg du sporar av med skifte  i Salten, som Nyheim skal ha vist til. Men det einaste skiftet i Salten Nyheim viser

til (på den sida du har lenkja til iallfall) er etter Finne Johnsen, som skal ha vore gift med more til Anders Mikkelsen; men som

elles ikkje har noko med Anders og far hans å gjere.  Det er her eg trur du har blanda damene.  (Men det kan vere at eg tek

feil, og at du sikta til eit anna skifte.)

Neste steg kan vere å finne fødsel og konfirmasjon til Anders Mikkelsen, og dermed foreldra hans.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Nyheim har funne rett barn, er Anders døypt som nr. 34 til høgre her:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/863/L0893: Ministerialbok nr. 863A05, 1794-1821, s. 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630475

"10 S e: Trint Evenæs d 5 Aug

Anders  uægte barn

Mikel Pedsen Lap og Lappige Inger Persdat."

Balland

Amund Hekkelstrand, Gabr. Persen Dravig, Per Persen Tørstad. Ane Olina Hekkelstrand. Abigael Olsd. Buanæs"

Merk at det ikkje er heilt sikkert at det er rett person. Førenamn, farsnamn og alder stemmer, men det kan godt

vere fleire med same namn f. 1804 i Nordland/sør-Troms. Og alderen (ved vigsel) kan vere unøyaktig.

I folketeljinga 1865 er dette ein mogeleg kandidat.  Kona stemmer med opplysningane frå Nyheim. Men du må finne vigsla, og kanskje barna for å vere sikker.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038375001223

Her er i tilfelle alderen 5 år for høg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi du har funnet mye.

Som du sier det er ikke sikkert det er rett person, for mange het Anders Mikkelsen..

Men skal se etter vigselen, men også høre med slekt om Tronds søsken, for å se om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nærmere på det du lenket til, Kanstadfjorden og Kvannæs er ikke utenkelig i og med at Trond var i Vestbygd. Så da må jeg lete etter Anders Mikkelsen i 1798 eller 1799. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nora Sletteng skrev:

Så nærmere på det du lenket til, Kanstadfjorden og Kvannæs er ikke utenkelig i og med at Trond var i Vestbygd. Så da må jeg lete etter Anders Mikkelsen i 1798 eller 1799. 

Tja ... no er du litt for rask.  Først må du forsikre deg om at Anders i FT1865 er den same som vart far til Trond i 1831 og vart gift i 1830.

Dersom det er rett mann, er han gift på nytt - og då også står det ein alder (eller fødselsår).

Alderen 26 i 1830 er sikrare enn alderen i 1865.  Anders i FT1865 er fødd i Ofoten prestegjeld.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr.19, 24.10.1841

"Enkemd Anders Mikelsen Inderst pa Storjord og Pige Anne Knudsdatter."

"han født i Lødg Sogn, hun i Ofoden",
"han 40 hun 27 A"

fedre: "Mikel Andersen"; "Knud Jonasen"
"Hans første Kone død paa Barsleseng og intet at skifte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er kanskje minst like interessant:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/872/L1032: Ministerialbok nr. 872A07, 1787-1840, s. 278
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105610505

(midt på til høgre), 25.april 1834, nr. 2

"strandsidder Anders Mikelsens 2det barn af Mihavn(?) med Hustruen Ingebor M. Tronsdatter

Barnet e. født 13 Decbt f.A., døbt af Kone Ingebor ??sen og kaldet Aren Schøning."

Alderen er unøyaktig, men dette må vere "Arne S." 35 år i FT1865, og viser at både innførsla der, og visgsla du fann må vere "din" Anders.

Teljaren må ha bytt om fødestadane for Anders og Ane Mari.

Anders vert litt "eldre" for kvar innførsle....  26 år i 1830, 40 i 1841 og 67 i 1866 (I FT1865 skal alder vere i inneverande, ikkje fyllte, år).

Den første er truleg mest nøyaktig; altså litt etter 1800 (og då er han kanskje fødd før etter folketeljinga 1.febr. 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider