Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Andersen 1786 - Tjelde, Ofoten, Nordland , Sønn (?) Anders Mikkelsen 1804 ("fin"?)

Nora Sletteng
 Del

Recommended Posts

Da har vi funnet masse, tusen takk for hjelpen!

Fikk tilsendt fra en venn av meg som hadde lest i bygdeboka Lødingen, som samsvarer litt med det Bjørn har skrevet:

Anders Michelsen Tofte Kvandnæs/Storjord/Bugten født 1801/04 i Ldg. Sønn av Michel Andersen og Inger Marie Pedersdtr. f.1785? d 23/10 1855.

Anders hadde med Anne M. Johnsdtr. Marie Anne f.31/3 1829.

Anders var to ganger gift: Han ble først (da kalt "fin ungkar") g. 22/7 1830 på Ldg. m. Ingeborg Marie Tronsdatr. f 7/7 1805, d. 12/5 1837 på Neshamn. Dtr. av Troen Henriksen Erikstad f. 1772 og Ingeborg Henriksdtr f. 1774

Barn: 1, Tron Martin f. 1/1, 1831

- ble g 2/10 m. Ane Bergithe Gjertsdatr. f. Alstahaug, de bodde som husmannsfolk på Kvannæs i 1865.

Arne Schøning Andersen f. 13/12 1833

- bodde i 1865 på Kvannæs sammen med foreldrene.

Pigebarn f. 14/2 1837 Neshavn, d. 16/2 1837 - 3 dage

Anders ble så 24/10 1841 gift på Ldg. m. pigen Anne Knudsdatr. f. 1815 i Ofoten.

dtr. av Knud Johnsen.

( som vi nå har funnet en del i kirkebøkene om)

Barn:

Ingeborg Karoline f 18/9 1840

ble g. 3/10 1865 m. Abel Olai Larsen Kavig/drag

John Andreas f. 26/4 1845

Elen Anna f. 5/3 1847

Inger Marie f. 22/2 1850 på Tofte

- ble g. 29/12 m. fisker Karolius Jensen Offersø

Edvard Andreas Mikal f. 14/9 1855, d. 3/2 1877, ug

Anders bodde i Bugten da han ble gift med Ingeborg i 1830 og i 1840,

i 1841 er han ført som inderst på Storjord Tysfj.

i 1865 bodde han som "husmann med jord" og fisker med sin familie. hustruen Anne og to sønner, Arne og Edvard på husplass "Kvannæs" under lnr.117 Tofte.

Det bekrefter en del vi allerede har funnet, noe jeg er glad for. Men når jeg har det på plass, og det står i flere kirkebøker at Michel Andersen er far, og Inger Marie Pedersdatter er mor, lurer jeg på om Michel Andersen er ekte far, eller stefar? 

Vi har jo denne: https://media.digitalarkivet.no/view/16675/28 med far Mikkel Pedersen, men det spørs, siden det er en del Anders i området, og jeg har nå erfart litt bedre at ikke alt skrives like nøye eller kan tydes like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nora Sletteng skrev:

Fikk tilsendt fra en venn av meg som hadde lest i bygdeboka Lødingen, som samsvarer litt med det Bjørn har skrevet:

Anders Michelsen Tofte Kvandnæs/Storjord/Bugten født 1801/04 i Ldg. Sønn av Michel Andersen og Inger Marie Pedersdtr. f.1785? d 23/10 1855.

Altså her:  https://www.nb.no/items/73e86d3bb2bc4c4b70f2ffc2dedd4a12?page=317

Spørsmålet er korleis bygdeboka kan ha namn på foreldra utan å vite sikkert fødselsår. (dvs. mora; faren sitt namn står ved vigslene)

Dersom forfattaren hadde funne dåpsinnførsla, ville årstalet vore nøyaktig.

3 timer siden, Nora Sletteng skrev:

Vi har jo denne: https://media.digitalarkivet.no/view/16675/28 med far Mikkel Pedersen, men det spørs, siden det er en del Anders i området, og jeg har nå erfart litt bedre at ikke alt skrives like nøye eller kan tydes like lett.

Akkurat tydinga er ikkje så vanskeleg her.  (men det gjeld å taste rett; fødestad skulle vere "Ballang" - det er vel ein gard i Evenes/Ofoten sokn).

Men Anders og Mikkel var vanlege namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er på en måte tilbake til start, siden jeg ikke vet hvem som er besteforeldre til Tron, altså anders og ingebor sine foreldre. Jeg så at noen av bidragsyterene med info om Naustvik er min oldefar,så tror jeg skal ta en sjekk med de som kan ha noe fra den siden av familien på gården.  

Men kan  ballang være ballangen? Vet det var en samisk  område i ballangmark, og har funnet veldig mange Anders ( som også kalte opp sine sønner Anders)  Jeg får kanskje aldri svar, men skal prøve litt til. Tenker å se mer senere i helgen etter dåp etc etter det som står i bygdeboka for å se om noe av det setter meg på riktig spor.

tusen takk for hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nora Sletteng skrev:

Men kan  ballang være ballangen? Vet det var en samisk  område i ballangmark,

"Ballang" er nok garden Ballang(en), som låg i Evenes sokn,  https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=1853&gnr=39

Eg finn garden inst i Ballangen (fjorden) og bygda/tettstaden har nok fått namn etter garden og/eller fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider