Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Å Sortere En Søskenflokk På Tal(e)berg i Skjeberg.


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

For en stund siden fant jeg denne kilden: http://www.thalberg.no/slekt/tree/slekt_thalberg.ged/individual/I537/Ole-Siversen-Talberg

Der er ikke "min" Helge Olsen, (Rolve)Børgen nevnt.

 

En annen kilde sier at han var sønn av Ole Syversen på Taleberg.

https://www.geni.com/people/Helge-Børgen/6000000010608738788

 

Denne søskenflokken er viktig for meg i og med at Helges lillebror Syver også er "min". Da spørs det om jeg kan inkludere Helge, eller ikke.

 

(1. Helge Olsen, (Rolve)Børgen "min")
2. Johanne Olsdatter Taleberg
3. Ole Olsen Taleberg

4. Syver Olsen Thaleberg "min"
5. Niels Olsen Tofteberg
6. Christen Olsen Kjelsås

7. Anders Olsen Roppestad

8. Jens Olsen Stubbene

9. N.N. Olsdatter Taleberg

10. Rønnov Olsdatter Taleberg

11. Inger Olsdatter Taleberg

 

All hjelp med å "rydde" på Taleberg mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes ingen bevis for at Helge Olsen Rolvebørgen kom fra Taleberg. Ingen fra Taleberg var kausjonister ved Helges giftermål eller faddere til hans barn. Alt skiftematriale for Skjeberg er gått tapt og tinglysningsmateriale 1756 - 1774 mangler også. (Helge døde jo i 1759) Alt du finner på nettet som ikke henviser til primærkilder, eller at du ikke finner slike kilder selv, er verdiløst. Den første kilden du linker til, baserer seg i hovedsak på manuskriptene etter Erik Grønnerød. Mye av det han etterlot seg er bra, men materialet inneholder også en rekke feil. For alt vi vet behøver ikke Helge å være fra Skjeberg i det hele tatt.

 

mvh jan w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en veldig grei forklaring, Jan. Da har jeg litt rydding å gjøre på Taleberg også.

 

Ja, jeg holder på med boken til Erik Grønnerød nå. Mye av det jeg finner der har jeg fra før, men det er jo greit å få bekreftet at jeg har gjort rett. Det blir likevel en god del * i den sammenhengen. Om jeg ikke finner i kilden det han skriver i boken blir det **.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jan Weberg said:

Den første kilden du linker til, baserer seg i hovedsak på manuskriptene etter Erik Grønnerød

....., men jeg vil ikke gi Erik Grønnerød skylden for å ha koblet "min" Helge Olsen på (Rolve)Børgen til Taleberg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Birger Carlsen skrev:

....., men jeg vil ikke gi Erik Grønnerød skylden for å ha koblet "min" Helge Olsen på (Rolve)Børgen til Taleberg. 🙂

Neida, det gjør ikke jeg heller Birger! 

Det jeg mente var at Grønnerød gjorde en del feil. Hvis du åpner den linken din uten Helge Olsen, så er det en rekke barn som Ole Syversen "får skylda for". De 3 eldste, Johanne, Ole (som overtok gården) og "din" Syver Olsen er sikre. Det finnes ingen barn døpt i Skjeberg etter at kirkebøkene begynner i 1702 som kan linkes til Ole Syversen Taleberg. Det påstås videre at Ole døde i 1723. Dette er ikke riktig. Ole Syversen Taleberg ble begravet 11. nov 1711.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030243

Høyre side, nedre halvdel. Hvordan kan vi vite at dette er vår mann, når kirkeboka sier kun "Ole Taleberg"?

Da må vi gå til fogderegnskapene året etter, altså 1712. I 1709 kom Danmark-Norge med i Den Store Nordiske Krig. På grunn av dette ble det utskrevet en krigsskatt, kalt "krigsstyr" Vi går inn 1712:

https://www.digitalarkivet.no/rk10081308260103

Venstre side, under gården Havn, og over gården Nes: "Enchen Ingri" = Inger Olsdatter, enke etter Ole Syversen Taleberg. Den andre enka er Marte Erichsdatter, enke etter Lars Børgesen Taleberg.

I skoskatten for Skjeberg som er datert 9. apr 1711, altså ca 6 mnd før Ole døde, heter det at Ole Syversen Taleberg betalte for kona og 6 barn. Siden det kun ble betalt for barn 12 år og eldre, betyr dette at Ole Syversen og Inger Olsdatter hadde 6 barn født 1699 eller tidligere. Som nevnt ovenfor kjenner vi kun 3. Dette betyr at det ville være "plass til" Helge Olsen Rolvebørgen, men dette kan overhode ikke bevises. Nå vet vi for øvrig ikke om alle 6 som levde i 1711 vokste opp heller. men som sagt, Syver Olsen er sikker. Det er kanskje dattera Inger, gift med Henrik Pedersen Hunn som er folka dine?

 

mvh jan w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt dette her, Jan.

50 minutes ago, Jan Weberg said:

Det er kanskje dattera Inger, gift med Henrik Pedersen Hunn som er folka dine?

Ja, jeg har en Inger Siursdatter g.m. min Henrik Pedersen. Hun bodde da på Sannesund, og jeg mener det var du som ga meg lenken til vielsen i Tune i april i 1743.

 

Hva Helge Olsen angår så vet jeg fra en tidligere sammtale med Svein Hjortland (som jeg tidligre nevnte at jeg ikke finner igjen i my followed content) at han måtte selge sin del av Børgen til amtmannen, men han klarte å kjøpe den tilbake for 400 r.d. noen år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde litt i Krigsstyr 1712, og da fant jeg en Lieutn. Litvidz. Det må jo være "min" Nicolai far til "min Sofie Amalie g.m. Torbjørn Eriksen Åserød, eller? Resten av det som står der ligger over mine leseevner, så jeg takker på forhånd om du vil være snill og hjelpe meg.

Brukslenke for sidevissning: https://www.digitalarkivet.no/rk10081308260104

 

Edit: Nå ser jeg det står Aaserød.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Birger Carlsen said:

Edit: Nå ser jeg det står Aaserød.

....., men navnet under løytnanten er uleselig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Birger Carlsen skrev:

....., men navnet under løytnanten er uleselig for meg.

Det står "Niels"

I skoskatten 1711 er han oppført som Niels Hansen, qvinde og en tienestepige.

 

jan w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Birger,
 
jeg håper denne kan hjelpe deg ang. barna til Ole Siversen Talberg:
Idd og Marker sorenskriveri, SAO/A-10283/G/Gb/Gba/L0001: Pantebok nr. 1, 1738-1755, s. 442
https://media.digitalarkivet.no/view/20930/444

Denne er nok en av kildene til Grønnerød. Her nevnes ikke Helge, Syver eller N.N Olsdatter. Jeg tviler derfor på at Syver er Ole Siversens sønn.
Ole Syversen skal ha hatt en datter som døde også døde i 1711: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002492825

 

 

Som Jan skriver så må Ole Siversen være død i 1711, så beregningen av de yngste barnas fødselsår må være feil hos Grønnerød.

 

Det var forresten veldig mange Ole i Talberg rundt 1700, det er lett å blande de sammen. På Talberg øvre var Ole Siversen, på Talberg nedre var Ole Svendsen Talberg (død 1697? ) oppsitter; denne Ole hadde to sønner som også begge het Ole og levde samtidig med Ole Siversen.

 

MVH Dag Thalberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.