Gå til innhold
Arkivverket

Oppfostringsjournal Vestre Toten 1900

Jørn Olav Fjeldstad
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter min oldefar, Ole Hansen Paulsrud, som er oppgitt i kirkeboken som far til min bestemor, Oleane Olsdatter Gran (født 24. mai 1900 - døpt 14. oktober 1900 - https://www.digitalarkivet.no/kb20060420030062).
Hvem denne Ole Hansen Paulsud var, ut over at han var jernbanearbeider vites ikke. Jer har mistanke om at det var en person som emigrerte til Amerikan, men er ikke sikker.

Oleane Olsdatter vokste opp hos sine besteforeldre, som hun trodde var sine foreldre, som yngste barn i en søskenflokk. Hun viste ikke om dette før hun var godt voksen, så familien har ingen opplysninger om hvem han kunne være.

Finnes det noen opplysninger om dette i oppfostringsjournalen https://www.digitalarkivet.no/kb20060420030062?

På forhånd takk.

Jørn Olav Fjeldstad

Nordveien 8

3292 Stavern

jorn.fjeldstad@LF-nett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det kan vere farskapssak og bidragsak/oppfostringssak i arkivet etter Amtmannen i Oppland. Dette kan ein i så fall finne ved å leite i sakslistene. Desse er tilgjengelege for gjennomsyn via lesesalen til Statsarkivet i Hamar. (Merk at ei slik sak som regel vil finne stad der mor og barn bur. Altså om dei heldt til i eit anna fylke må du oppsøke andre statsarkiv.) Før 1915 var det opp til mora om ho ville oppgje barnefaren og kreve bidrag frå han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets far har hun oppgitt både ved dåp og konfirmasjon, men det er uklart hvem han var. Ole Hansen er jo et vanlig navn, at han var jernbanearbeider utelukker mange, men jeg står fortsatt igjen med 3 personer iht folketellingen for 1900.

Er det da slik at jeg må komme til arkivet på Hamar for å lete i dette arkivet, og må jeg da eventuelt bestille arkivmateriale på forhånd?

Mvh

Jørn Olav Fjeldstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se om der er ei eventuell oppfostringssak, med mer informasjon, må du ta turen til Statsarkivet på Hamar. Du trenger ikke bestille på forhånd.

Men merk deg åpningstidene og at det er stengt i påskeuka (inkludert 3,4 og 5 april). 

Om du derimot møter opp 11.april er det slektsverksted (11-17) der du kan få ekstra hjelp til slektsforskning fra historie- og slektshistorielag i regionen.

Om lesesalen på Hamar:

https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider