Gå til innhold
Arkivverket

Anmerkninger m.m. vedr. fødselsregistreringer i Aurland 1821-1859

Odd Vattekar
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg håper noen har anledning til å hjelpe meg med løsning på disse utfordringene:

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 3 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 4 og 5, Tvillinger. Hva står det i anmerkningen? (Drengebarnet døde den 2 Januari og Pigebarnet døde den 4de Januari ??)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 20 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 51, Knud. Hva står det i anmerkningen (Af ?? Moderen selv)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 24 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 29 og 30, Tvillinger. Hva står det i anmerkningen? (Fuldgaaet med ?? Barsel?)

Nr. 37, Britha. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Ingebor Halstensdatt. Bache ?? angivet til Barnefader ??)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 35 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 27, Britha. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Anna Andersd. Bræche eller Flom angivet til Barnefader en omreisende ?? Luraas fra Numedahl??) uden ??)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 40 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 44, Jens. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Huusmand Ole Anthonsen og Marthe Jensdatt. Stegen. Ind?? fra Sogndahls Præstegjeld)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 52 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 51, Peder. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Gjertrud Pedersd. Bache, angivet til Barnefader Guldbrand Nielsen ?? af Slidre Præstegjeld i Walders)

Nr. 66, Susanna. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Anna Pedersdatter Indrelie angivet til Barnefader en fremmed?? fra Slidre?? Præstegjeld ved Navn Lars Haakensen ??)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 53 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 78, Johan. Hva står det om Johan i navnerubrikken? (Et ?? Barn)

og             Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Else Olsdat. ?? gift med Johan Olsen af Næs Præstegjeld i Hallingdahl)

På forhånd takk.

Mvh

Odd Vattekar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Odd Vattekar skrev:

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 3 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 4 og 5, Tvillinger. Hva står det i anmerkningen? (Drengebarnet døde den 2 Januari og Pigebarnet døde den 4de Januari ??)

Eg trur eg les det som

"Drengebarnet døde d 2 Januari og Pigebarnet døde den 4de Januari altsaa(?) begge inden Daaben blev confirmeret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Odd Vattekar skrev:

Dersom vi føreset litt blekksmøring nedover, kan det vere "Af Barne-Moderen selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar

Det er sikkert mange eksempler på at 'blekksmøring' kan gi problemer med å forstå gamle kilder. Barne-Moderen synes for meg å være en naturlig tolkning.

Har du noen innspill på de andre eksemplene?

Uansatt: Takk for hjelp.

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2023 den 17.00, Odd Vattekar skrev:

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 24 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 29 og 30, Tvillinger. Hva står det i anmerkningen? (Fuldgaaet med ?? Barsel?)

Nr. 37, Britha. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Ingebor Halstensdatt. Bache ?? angivet til Barnefader ??)

nr.29/30: det ser ut som "Fuldgaaet med vidste sig ingen Barsel" - men det gjev ikkje noko meining (for meg).

nr.37: "..., der vist

ingen rigtig Bekiendelse vilde

give, men kun angivede til Barne-

fader en reysende Person, hvis

Navn og Opholdsted, hun

??  ikke(?) viidste(?) efterg??."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 35 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 27, Britha. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Anna Andersd. Bræche eller Flom angivet til Barnefader en omreisende ?? Luraas fra Numedahl??) uden ??)

" ... en omreisende Person Tehyor(??) Luraas fra Nume-dahl  - uten ??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 40 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 44, Jens. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Huusmand Ole Anthonsen og Marthe Jensdatt. Stegen. Ind?? fra Sogndahls Præstegjeld)

" ...indkommet fra..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 52 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 51, Peder. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Gjertrud Pedersd. Bache, angivet til Barnefader Guldbrand Nielsen ?? af Slidre Præstegjeld i Walders)

Nr. 66, Susanna. Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Pigen Anna Pedersdatter Indrelie angivet til Barnefader en fremmed?? fra Slidre?? Præstegjeld ved Navn Lars Haakensen ??)

nr.51:  "... Hovbru(?) .."

nr.66: "... en fremmend fra Slidre Præstegjeld ved Navn Lars Haakensen Jomme(?)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 53 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 78, Johan. Hva står det om Johan i navnerubrikken? (Et ?? Barn)

og             Hva står det i rubrikken for foreldrenes navn? (Moderen Else Olsdat. ?? gift med Johan Olsen af Næs Præstegjeld i Hallingdahl)

"Ef fremmet Barn"

" ..Ham.??,  der skal der skal [repetert] være Enke og have været gift med Johan ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

uden vidner.

Det finnes en Tor Jonsen på Luraas i Tessungdalen i Tinn (kort over fjellet fra Numedal). Kan det være rett mann?

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001308059

Tor Jons. Luraas

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

42 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

uden vidner.

Det finnes en Tor Jonsen på Luraas i Tessungdalen i Tinn (kort over fjellet fra Numedal). Kan det være rett mann?

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001308059

Tor Jons. Luraas

Eg ser at det eg har lest som h må vere f-en i linja over.

"Torjor Luraas" vert det næraste (form av "Torgeir/Torje/Terje"?)

For å få "Jons." manglar det stor forbokstav og -s".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg ser at det eg har lest som h må vere f-en i linja over.

"Torjor Luraas" vert det næraste (form av "Torgeir/Torje/Terje"?)

For å få "Jons." manglar det stor forbokstav og -s".

Enig.

Ser nå at det også finnes en Torjer Østensen Luraas, født 1802, det passer nok bedre

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000002357361

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge to

Tusen takk for gode bidrag!

Nr. 27 Torjer eller Torjor Luraas. Torjer er sikkert riktig, men jeg synes det står Torjor, så jeg må trolig la det står som Torjor, evt. med ? bak.

Nr. 51 Guldbrand Nielsen fra Hovbru?? i Slidre. Jeg leser det som Hovbur, hvilket er enda mer usannsynlig som gårdsnavn. Jeg har ikke funnet noen Hov-gårder i Slidre, så det blir nok stående med ??.

Nr. 66 Lars Haakensen Jomme?? fra Slidre. I digitalarkivet finner jeg flere referanser til Jomme som et bosted, også i Slidre, så der fjerner jeg spørsmålstegnene.

Igjen: Tusen takk. Og ha en fin dag!

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Nr. 27 Torjer eller Torjor Luraas. Torjer er sikkert riktig, men jeg synes det står Torjor, så jeg må trolig la det står som Torjor, evt. med ? bak.

o-en (den andre) er vel av dei meir sikre bokstavane her ....

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider