Gå til innhold
Arkivverket

Ingen danske matches på FamilyTreeDNA. Hvilke DNA-businesses bruker danskene til sine tester?

Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

Min paternal line er 100 % dansk dokumentert i primære kilder tilbake til 1600-tallet. Likevel gir Y-DNA testen hos FamilyTreeDNA ingen danske matches (men en del norske og andre nasjonaliteter). På spørsmål til Family Tree DNA helpdesk om hva som kan være grunnen til at de ikke gir danske matches på min Y-haplogroup R-M269, svarer de ærlig og greit at det er fordi ingen dansker har testet seg hos dem "it's because we don't have other Y-DNA testers in Denmark that match your Y-DNA markers at the moment".

Håper at noen som er kjent med det danske slektsforskermiljø kan/vil foreslå, hvem man bør teste hos for å få danske treff.

Min maternal line er 100 % norsk dokumentert i primære kilder. På min mt-haplogroup J1b1a1 er det mange norske treff og treff fra andre nasjonaliteter - men heller ikke her et eneste dansk treff.

Mvh

Mads Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mats.

Av en eller annen grunn er det svært få danske som tester seg. Det FTDNA skriver er ikke at ingen dansker har testet seg hos dem, men at for få danske har testet seg, og at det er ingen med dansk opphav som har nært nok treff på farslinjen, til å komme med i trefflisten. Det er ingen match-databaser som er større på Y-DNA i verden enn FTDNA, og Y-DNA treff kan være alt fra svært fjerne til nære treff. Jeg testet meg tidlig, og den gangen var det få norske, da fikk jeg omtrent kun skotske og britiske treff, men nå er det mange norske treff (kan håpe at danskene kommer etter senere). 

I Danmark er det etter det jeg har lest endel som har testet hos 23andMe, men Myheritage er nok også størst der, som i  resten av Nord-Europa. Treffdatabasene hos både Ancestry, 23andMe og Myheritage er kun autosomalt, man kan få en grov haplogruppe hos 23andMe, men denne blir ikke sammenlignet med andre. Så ser du etter danske treff, så er det autosomalt du bør se på, og hvis du har testet Familyfinder (autosomalt-DNA), kan denne overføres fra FTDNA til Myheritage.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende og instruktivt svar. Jeg er jo åpenbart nybegynner i bruk av DNA men tror jeg forstår hva du sier. Her må det nok tenkes og vurderes hva som eventuelt skal bli neste skritt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider