Gå til innhold
Arkivverket

Tove Karin Ljustvedt

Recommended Posts

Hei 

Jeg lurer på om dere kan skaffe meg en kopi av et pass for min tippoldefar som døde i 1910. For å komme videre etter vår søken etter hvor vår italienske tippoldefar kom fra i Italia må vi ha en kopi av hans pass. Vet ikke om de brukte pass i 1878, hvor vi antar han kom til Norge, men om det er mulig å finne noe slikt hadde vi vært veldig takknemlig for det er nøkkelen til å komme videre i denne saken. Vi vet mye om familien etter at han kom til Norge, men står fast når det gjelder hvor han kom fra i Italia. Vi har vært i kontakt med digitalarkivet i Italia, men de klarer ikke å finne ut av dette, og tror han løy på seg hvor han kom fra i Italia, noe som etter som jeg har forstått ikke var uvanlig. Det løser likevel ikke vår nysgjerrighet om hvem han var, og er blitt anbefalt å få tak i passet hans om det eksisterer for å komme videre i denne saken. 

Veldig takknemlig for svar, uansett hva det måtte innebære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passtvangen i Norge blei avvikla i 1860 og det var først i 1901 at politiet blei pålagt å føre fremmedprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

I den grad det finst skipslister med navn er det på mannskap og ikke på passasjerer. Men er du sikker på at han har gitt gale opplysninger? Fordi om de ikke finner ham i byen Genova, så kan han ha kommet fra området rundt. (Vi kjenner til dette når det gjelder nordmenn som utvandra fra Vestlandet på denne tida, i Amerika oppga de gjerne Bergen som hjemsted selv om de kom fra et helt anna sted på Vestlandet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider