Gå til innhold
Arkivverket

"Gamlebyen" finne vielse etter 10/2-1716. Jochum Olsøn og Anne Hansdatter (hun døpt 10/12-1695 i Christiania). Og hvor ble det av dem?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Iflg Margit Rogne i NST XXI hefte 2 s. 116 ble Hans Madsøn og Sidsel Christensdatter Smiths datter Anne Hansdatter gift med Jochum Olsøn "i Gamlebyen" uten at hun tidfester dette nærmere enn at det var etter at farens skifte ble avsluttet 10/2-1716.

Jeg finner ikke noen kirkebok for "Gamlebyen" og har prøvd meg på Aker prestegjeld. Uten å finne vielsen eller trolovelsen.

Leter jeg i feil bok? 

Er det noen som har funnet vielsen/trolovelsen og kan føre meg frem til den?

Jeg lurer også på hvor det ble av dem - kan de f. eks. ha endt opp på Saltvet i Enebakk?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to "Gamlebyen" finne vielse etter 10/2-1716. Jochum Olsøn og Anne Hansdatter (hun døpt 10/12-1695 i Christiania). Og hvor ble det av dem?

Det som i vår tid heter Gamlebyen menighet, ble tidligere kalt Oslo og Oslo hospitals menighet. Oslo og Oslo hospital var eget sokn/egen menighet pr. 1716, men de bevarte kirkebøkene starter først i 1734: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0301M15b

Dette kan du lese mer om i soknehistorikken: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/sogn-og-menigheter-i-oslo

Dersom Rogne har formulert seg slik at Anne Hansdatter ble "gift med Jochum Olsøn i Gamlebyen", har hun kanskje ikke ment å si at vielsen skjedde i Gamlebyen - da ville hun kanskje skrevet "gift i Gamlebyen med Jochum Olsøn" - men at Jochum Olsøn bodde i Gamlebyen. Den manglende tidfestinga kan tyde på at hun har en eller annen kilde som viser at Anne Hansdatter på et tidspunkt var gift med Jochum Olsøn i Gamlebyen, uten at selve vielsen kan dokumenteres.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider