Gå til innhold
Arkivverket

Maren Emilie Frantsen - forsvunnet fra Kristiania etter 1879

Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Maren Emilie Frantsen Gammelgaard f. 19. sep 1851 i Høland, og døpt samme år:
https://media.digitalarkivet.no/view/520/3426/90

Maren var hjemme hos foreldrene i Trøgstad i folketellinga 1865. Konfirmert 30 sep 1866 i Trøgstad. Var i folketellinga 1875 på besøk hos sin bror Johan f. 1853 i Baastad sogn i Trøgstad og hos sin farbror Nils f. 1842 i Baastad sogn i Trøgstad. Hennes sedvanlige oppholdssted i 1875 var i Hovind Sogn i Spydeberg der hun var tjenestejente.

Hun ble ugift mor i Kristiania i 1879 til Karl Kristoffer.
https://media.digitalarkivet.no/view/5812/26 Hun var da bosatt i Korsgata 4.(Hun bodde ikke i Korsgata 4 ved folketellinga desember 1883. )

Jeg finner ikke spor av guttungen etter dåpen. Barnefaten emigrerer til Amerika som ugift våren 1880 fra Åssiden ved Drammen.

Maren Emilie ble 11. mai 1882 registrert utflyttet fra Trøgstad til Kristiania i 1873: https://media.digitalarkivet.no/view/5495/171

Finner ikke spor av henne eller sønnen etter utflyttingsnotisen i 1882.

Da moren hennes, Mette døde i 1903 fortalte dødsfallsprotokollen i Kristiania at hun etterlot enkemann og 4 myndige barn, 2 "her" 1 i kråkstad og 1 i Blaker/Sørum. Da faren døde senere samme år sa dødsfallsprotokollen i Kristiania at han etterlot seg 4 myndige barn. Alle "her". Dødsfallet anmeldt av svigersønn Hans Erlandsen Solheim i Kraakstad. (Dette er Lina Fransen f. 1861 i Baastad / Trøgstad- gift med Hans Erlandsen på Solheim i Kråkstad.) De fire etterlatte myndige barna omfatter dermed ikke Maren Emilie. Altså er hun enten død før 1903, eller så er hun formodet død.

Kan noen hjelpe meg med å finne spor av Maren Emilie Frantsen og/eller hennes sønn etter guttungens dåp i 1879?
På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er noen usikkerheter med opplysningene som er notert om dødsfallet til Carl, sønn av Maren Emilie.
Den første lenken jeg gav deg
"(24"
var faktisk til en strøket innførelse.
Der står moren som Pigebarn Maren Emilie Fredriksdatter, på høyre side, som er 'kvinnesiden'. Under står "barn Carl", og adressen er oppgitt til Karl den 12.s gate 16, dødsårsak antageligvis rakitt.
Siden presten hadde ført dødsfallet til gutten Carl på kvinnesiden, ble innføringen delvis strøket, og dødsfallet ble ført på nytt.
Rettelsen kommer på siden etter, som jeg gav deg senere. 
"19"
sier at moren heter Maren Fredriksdatter. Fornavnet Emilie er ikke kommet med her. Ellers er opplysninene like.
Grethe Flood kom med lenken til Skiftematerialet. Der står det om en Carl som ble begravet på fattigkassens regning,  mor Karen Emlilie Fredriksdatter Bye, men denne gutten døde i Søberggangen 5, ikke i Karl den 12.'s gate. Jeg tror dette er den samme som din Maren Emilie, men helt sikker er jeg ikke. 
Det jeg la merke til var en annen liten Carl som døde i Karl den 12's gate, begravet samme dag, født bare noen uker unna "din" Carl. Da jeg sjekket hvem moren til denne andre gutten var,  så jeg at hun også het Emilie.

Jeg foreslo at de som hadde ført inn opplysningene muligens er blitt forvirret av at det samme dag ble rapportert to nesten jevnaldrende Carl død. Kanskje har presten fått med seg at begge mødrene het Emilie, og så har det gått litt surr med adressen? Jeg vet ikke. Men det er såpass mange småfeil her at det er vanskelig å vite hva som er korrekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. ja. Da henger jeg med. Uansett er det grunn til å tro at det lille guttebarnet Carl til Maren Emilie Fredriksdatter/Fredriksen/Frantsen som ble født 24. mars 1879 døde som 1-åring. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall ikke funnet noen kandidat som jeg tror er mer sannsynlig. Det er ikke så mange Carl født utenfor ekteskap med mor Emilie på den tiden.
Ut fra de kriteriene jeg bruker ville jeg ha skrevet noe i nærheten av "mest sannsynlig er dette Maren Emilies sønn" (og hvorfor) i min slektskrønike, hvis jeg fant et tilsvarende tilfelle, og ført ham opp i familietreet. Men vi har sikkert alle våre personlige kriterier for hvordan vi håndterer slike saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider