Gå til innhold
Arkivverket

Pedersianere

Per Arne Five
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med at et barn ble skrevet inn i kirkeboka har prest/klokker skrevet at begge foreldrene er "Pedersianere".

Regner med at det er en trosretning men hvilken og eksisterer denne i dag?

Mvh

PAFive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fant noen artikler omkring hendelser på kysten, men vet man noe mer om hvordan denne sekten oppsto og hvem denne Peder var som jeg skjønner endte opp på Gaustad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var i forbindelse med et spebarnsdødsfall fra Vikna at jeg kom over ordet "Pedersianerer" og har etterhvert lest og forstått at det var i mot Guds vilje å søke legehjelp. Fant etterhvert andre kilder og omtale av Emissæren Haldor Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilsendt link om Emmisærens virke på Tynset. Interessante, men samtidig også litt skremmende om manipulering av folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2023 den 21.22, Per Arne Five skrev:

I forbindelse med at et barn ble skrevet inn i kirkeboka har prest/klokker skrevet at begge foreldrene er "Pedersianere".

Regner med at det er en trosretning men hvilken og eksisterer denne i dag?

Mvh

PAFive

Sekten til Haldor Pedersen eksisterer ikke i dag. Han ble arrestert på slutten av 1800 -tallet (1898 hvis jeg ikke husker feil), og havnet på først på Gaustad og senere på et asyl ved Hamar (kommer ikke på navnet i farten), og han var der til sin død. Sekten ble oppløst da han ble arrestert. Han har ingen levende etterkommere så vidt jeg har kunnet finne.

Kan jeg spørre deg om hvem dette paret du fant er? 

Det var for øvrig to emissærer ved navn Pedersen som virket på samme tid, bare så du er obs på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Lene Benedicte Lauritzen said:

Sekten til Haldor Pedersen eksisterer ikke i dag. Han ble arrestert på slutten av 1800 -tallet (1898 hvis jeg ikke husker feil), og havnet på først på Gaustad og senere på et asyl ved Hamar (kommer ikke på navnet i farten), og han var der til sin død. Sekten ble oppløst da han ble arrestert. Han har ingen levende etterkommere så vidt jeg har kunnet finne.

Kan jeg spørre deg om hvem dette paret du fant er? 

Det var for øvrig to emissærer ved navn Pedersen som virket på samme tid, bare så du er obs på det.

Det er fortsatt mange etterkommere fra dette paret så det vil nok ikke være riktig å publisere her, men har skjønt fra linker lengre opp i denne posten at Haldor Pedersen hadde en ganske stor tilhengerskare i Ytre Namdalen så du kan nok finne nedtegninger i kirkebøker om dette paret og andre i samme menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2023 den 22.11, Per Arne Five skrev:

Det er fortsatt mange etterkommere fra dette paret så det vil nok ikke være riktig å publisere her, men har skjønt fra linker lengre opp i denne posten at Haldor Pedersen hadde en ganske stor tilhengerskare i Ytre Namdalen så du kan nok finne nedtegninger i kirkebøker om dette paret og andre i samme menigheten.

Ja, jeg er klar over at det var mange tilhengere der. 

Den er grei, jeg kan sjekke selv. Vil bare legge til at det som ikke diskuteres her i det offentlige rom, kan tas med personlige meldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider