Gå til innhold
Arkivverket

Fæsteseddel 1825

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg forsøker å tyde en gammel festeseddel, der teksten er veldig utydelig.

Håper noen kan hjelpe meg få tydet hele teksten. 

Her er starten:

01           Fæsteseddel. Underskrevne Andreas Andersen gjør herved vitterligt, at have til Amund Hansen(?)

02           Aastadeie for(?) hans Huustrues, Marthe T(?)dtr, saavel hans i ægteskab med hinandens havende og (?) børns

03           Livstid, overladt ham og (?) (?) af (?) i Udmarken under min Part af Gdr Gislevold, Mat No 96 i US pgt (?)

04           beliggende

Link til original-teksten (starter midt på venstre siden):

https://media.digitalarkivet.no/view/21680/361

På forhånd mange takk 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag og forsøk:

01 Fæsteseddel. Underskrevne Andreas Andersen gjør herved vitterligt, at have til Amund Hansen(ja)

02 Aastadeie for(ja) hans Huustrues, Marthe Tronsdtr, samt deres i Ægteskab med hinanden havende og faaende børns

03 Livstid, overladt ham og disse(?) Brugen af den i Udmarken under min Part af Gdr Gislevold, Mat No 96 i US pgt (?)

04 beliggende ??lede Braate(?), som mod Øst støder til den til Gaardermoen Eiende almindelige Bygdevei, mod Vest

05 og Nord til Gaarden Hannestads Udmark, samt mod Syd til Pladsen Sandbakkens Jordvei for den (??)-

06 de Summa 26 Spd hvilke tjue og sex (??) ere mig betalte. Ligesom Amund Hansen, hans Huustroe og Arvinger

07 skal være fritagne fra at svare noget Arbeide til Gaarden eller svare nogen anden Afgift af bemeldte

08 Braate(?), han da kan opdyrke og gjøre sig saa nyttig, som de vil og kan, saaledes skal de om Sommeren i (??)

09 (??) Udmark have fri Havnegang til de Kreature, som kan komme til at fødes af den overdragne Braa(?)-

10 tes Avling, hvorimod de ikke skal være berettigede til der(?) at erholde enten Brændeveed eller Gjærdesfang, hvil[-]

11 ke Nødvendigheder de paa egen Bekostning anskaffe sig. Naar Amund Hansen, hans Huustroe og Arvinger ere Døde,

12 falder Braaten(?) igjen tilbage til Gaarden uden at de skal kunde kreve eller erholde nogen Erstatning for det Ar

13 beide eller Forbedringer, de haver gjort paa Samme; dog skulde de Huser de maatte opføre, være dem selv tilhør-

14 ende, hvilke de saaledes ere berettigede til at raade over efter forgodtbefindende. Denne Fæsteseddel, samt

15 2de ligelydende Exemplarer udstædes, bekræftes under min Haand i Vidners Overværelse. [underskrifter etc.]

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt festlig at Amund med kone og etterkommere ikke har rett til å kreve erstatning for arbeidsinnsats, men kan gjøre med sine bygninger som de vil – etter at de alle er døde! 😂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider