Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne nålevende etterkommere etter Christian Fredrick Runge ca 1747 Danmark - 1789 Narestø, Aust Agder?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en amerikansk kontakt med norske aner. Hun var for noen år siden og besøkte slekt på Haugesundskanten. Nå til sommeren kommer hun tilbake og skal besøke Arendal området hvor en av hennes forfedre holdt hus.

Christian Fredrick Runge var trolig født i Danmark, men døde i 1789 i Narestø ved Arendal.

Han ble gift ca 1769 med Gunhild Thomasdtr. Narestø 1744 - 14.01.1787. Jeg har funnet 5 barn etter dem.

Marie Elisabeth f. 1769

Fredrica Marie  f. 1772  gift med Nils Eriksen Garta.

Ingeborg Marie f. 1774 trolig død før 1776

Ingeborg Marie f. 1776 - 1842 på Narestø gift med Asbjørn Jensen Borch f. 1791 - d 1840 i Narestø

Mette Marie f. 1782.

Christian var matros ombord på Slaveskipet Fredensborg som grunnstøtte utenfor Arendal i 1768. Det er således en interessant historie knyttet til han og hans slekt.

Jeg forsøker altså å finne nålevende etterkommere , gjerne noen som fortsatt bor i området.

Dersom det er noen som har kunnskap om Christian Fr. Runge og hans etterkommere ville det ha vært helt topp om det var mulig å knytte forbindelsen frem til vår tid.

Når det evt gjelder nålevende personer kan opplysningene enten sendes i en privat melding her i brukerforumet eller direkte på mail til: rthors@online.no

Andre aktuelle opplysninger som ikke gjelder nålevende personer kan gis her i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Lars.

Det ser ut til at det etter hvert blir flere med ganske like navn, så jeg prøver å holde de ulike familiene litt atskilt så jeg ikke faller av i svingene.

Nå tar jeg kvelden, men skal se nærmere på dette i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbjørn Edvard Jensen giftet seg 04.11.1887 i Dybvåg med Anna Elisabeth Aaman 1859-1924.

De fikk barna Bertha Alise  i 1879, Jens Borch i 1885, Carolina Atlante f. 1889 i Sør Caroliona, så er de tilbake i Narestø og får sønnen Alexander i 1892. 

Den 02.08.1895 utvandrer hele familien med kurs for New York. Der fikk de barna Nellie i 1897, Frank 1900 og John i 1903.

Asbjørn Jensen døde etter hva jeg har fått opplyst 18.09.1912 i Tisbury, Massachusetts ved en druknings ulykke. Anna Elisabeth døde 07.01.1924 i New York.

Carolina Atlante giftet seg med Torvald Nikolai Hansen  fra Haugesund 1883 - til etter 1940. De fikk i alle fall barna Walter Torvald Hansen 1911-1966 og Evelyne Adeline 1914-1991.

Og da kommer vi etter hvert til min amerikanske kontakt. Hun var som sagt for noen år siden i Norge og traff etter hvert over 30 nålevende slektninger på Haugesunds kanten som hun fortsatt har kontakt med.

Det hadde derfor vært utrolig fint om det hadde vært mulig å knytte kontakt med nålevende slektninger i området rundt Narestø/Arendal.

Det var i utgangspunktet fire brødre fra Haugesundskanten som dro over dammen. Tre ble værende mens den fjerde dro tilbake til Norge. Og det var etterkommerne hans hun nå har fått kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

[...]

Det var i utgangspunktet fire brødre fra Haugesundskanten som dro over dammen. Tre ble værende mens den fjerde dro tilbake til Norge. Og det var etterkommerne hans hun nå har fått kontakt med.

"[...] har fått kontakt med" eller "ønsker å få kontakt med"?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

"[...] har fått kontakt med" eller "ønsker å få kontakt med"?

DTH

Hun har fått kontakt med nålevende slektninger  i og rundt Haugesund.

Det jeg prøver å finne ut av er om det finnes nålevende slekt ved Arendal etter Christian Fredrick Runge.

Farssiden hennes har vi kontroll på.

Caroline Atlante Jensen  er etterkommer av Christian Fredrik. Men er det andre av hans barn som har etterkommere i området i dag. I så fall er det de vi leter etter.

Marie Elisabeth Christiansdtr. Runge f. 1769 har jeg ikke kontroll på.

Mette Marie  Christiansdtr. Runge f. 1782 har jeg ikke kontroll på.

Ingeborg Marie Christiansdtr. Runge f. 1776 gift med Asbjørn Jensen Borch har jeg kontroll på. Se tidligere innlegg.

Fredrica Marie Christiansdtr. Runge f. 1772 ble gift med Nils Eriksen Garta 1774-1840. Der har jeg forløpig datteren Ane Gunille Nilsdtr. 1815-1890 som ble gift med Even Gundersen fra Nes Verk 1810-1868.

Jeg vet ikke om Ane Gunille hadde søsken. Men jeg vet at hun fikk i alle fall 4 barn som jeg nå prøver å nøste opp.

1. Fredrikke Marie f. 1842

2.Nils f. 1844

3.Gunder f. 1848 - død 1904 i Markevik på Tromø. Gift med Ingeborg Marie Jensdtr. 1851-1918.  Der har jeg så langt funnet 4 barn.

Agnes Evinda f. 1881

Jenny Borch f. 1884

Christiane f. 1886

Anne Igneta f. 1887

4. Ingeborg Karine f. 1851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg vet ikke om Ane Gunille hadde søsken. Men jeg vet at hun fikk i alle fall 4 barn som jeg nå prøver å nøste opp.

1. Fredrikke Marie f. 1842

002 Fredrikke Marie Eriksen (f. Evensen) - 013 Kristofer Eriksen - 001 Tellingskrets 1: Skare - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0921 Tromøy herred - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn Helmer Bertinius Kristoffersen er far til  - haakon Mosling - Klokkerbok for Dypvåg prestegjeld, Flosta sokn 1905-1924 (0915P) - Digitalarkivet

Da skal det være levende etterkommere å finne her i avisen

native.jpg
Norman (barnebarn) Vår kjære pappa, svigerfar og kjære «Beppe» forhenværende skipsfører Haakon Mosling Christoffersen sovnet fredfullt inn i dag, 72 år gammel. Narestø, 4. januar 1984

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hun har fått kontakt med nålevende slektninger  i og rundt Haugesund.

Det jeg prøver å finne ut av er om det finnes nålevende slekt ved Arendal etter Christian Fredrick Runge.

Farssiden hennes har vi kontroll på.

[...]

Takk for oppfølging, det var jeg som misforstod. Mange gode innspill her så langt, skal bli spennende å se om du kommer i havn.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Fredrik Christoffersen gift 24-5-1930

Dypvåg sokneprestkontor, SAK/1111-0007/F/Fb/Fbb/L0006: Klokkerbok nr. B 6, 1925-1954, s. 98
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10411110215102

Helmer Ingmann døde 9-4-1940

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007020801077?page=425

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Carsten Schanche skrev:

Christian Fredrik Christoffersen gift 24-5-1930

native.jpg
Side 16 
Moland for kr. 9360--. Anmerket ' hjemmel til Helmer Bertinius Christoffersens arvinger: Christian Fredrik Christoffersen og Håkon Christoffersen på gnr. 21 bnr. 71 og 72 og gnr. 22 bnr.

native.jpg
Side 11 
all del. tagelse ved min kjære mann. i | og vår gode far Christian Fredrik Christoffersen's sykdom og bortgang. En særskilt takk til leger og søstre ved.

native.jpg
Side 13 
oss I dag Narestø, 20. mars 1975 I stillhet du led, nå hviler du'i fred. Håkon Christoffersen . Helmer ' Marit Helge Inga Marie Kjell Gerd Edward Barnebarn og øvrige familie

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for fin info. Jeg har fått tilgang til avisen. Problemet med dødsannonsene er at kvinnene står bare oppført med fornavn og fornavnet til ektefellene.

Således var Marit gift med en Helge, Inga Marie gift med Kjell og Herd gift med Edward. Da er det ikke enkelt å finne de igjen.

Jeg mangler fortsatt nålevende personer man kan kontakte. Og så langt ser det ikke ut til at noen av forumets brukere har kunnskap om etterkommerne til Christian Fredrick Runge.

Jeg setter imidlertid stor pris på infoen som har kommet frem og jobber videre med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk igjen for fin info. Jeg har fått tilgang til avisen. Problemet med dødsannonsene er at kvinnene står bare oppført med fornavn og fornavnet til ektefellene.

Således var Marit gift med en Helge, Inga Marie gift med Kjell og Herd gift med Edward. Da er det ikke enkelt å finne de igjen.

Jeg mangler fortsatt nålevende personer man kan kontakte. Og så langt ser det ikke ut til at noen av forumets brukere har kunnskap om etterkommerne til Christian Fredrick Runge.

Jeg setter imidlertid stor pris på infoen som har kommet frem og jobber videre med det jeg har.

Nå ble jo lysningene kunngjort i Norsk Kunngjørelsestidende og etterfølgende Norsk Lysingsblad (samt Offentlige kunngjøringer en periode under krigen), så det skulle være mulig å søke opp fornavn+pikenavn med avgrensning til nevnte tidsskrifter og angjeldende tidsperiode og få relevante treff.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker igjen for gode innlegg.

Jeg er klar over at vi nærmer oss mennesker som kan være i live idag.

Derfor skrev jeg i første innlegget mitt at meldinger om nålevende personer kan enten sendes som privat melding til meg  i forumet eller på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Agnes Evinda f. 1881, datter av Gunder Evensen, sønnedatter til Ane Gunille: En Agnes f. 1881 giftet seg  med styrmann Johan M. Johnsen, og fikk sønnen Gunnar Markvik, som giftet seg med en Gerd. https://www.nb.no/items/4cdc08e51a8c30cb74cef2f1bd8e352b?page=307&searchText="Agnes Evinda"
Johan M. Johnsen overtok eiendommen etter Gunder Evensens enke.

Gunnar Markvik Johnsen, Tromøy, forlovet seg med frk. Gerd Pedersen fra Tvedestrand i følge Agderposten 31.07.1945

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider