Gå til innhold
Arkivverket

Mormoner i Troms og Finnmark

Wenche Flatvoll Lømo
 Del

Recommended Posts

Mens jeg roter i Johannes Thomassens tallrike avkom i Nordreisa, Troms, (han må ha hatt minst 19 unger!) finner jeg at flere av dem flytter til Hasvik i Finnmark. Det er jo greit, men det som forundret meg, er at flere av dem ved begravelsen blir betegnet som "Mormon"
F.eks. Thomas Johannessen begravelse juli 1881 https://www.digitalarkivet.no/kb20070108320435
og David Johannessen i 1883 https://www.digitalarkivet.no/kb20070108320438
Det er første gangen jeg har vært borte i dette, og jeg har prøvd å finne opplysninger om mormonere i Nord-Norge på 1800-tallet, uten å ha funnet noe særlig.
Er det noen som vet noe mer om dette tema, evt hvor jeg kan lese mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormonerne var aldri tallrike og det er litt overraskende at de hadde spredt seg helt opp til Finnmark før 1880.  Bevegelsen ble dannet i USA i 1830-årene, og den første mormon ble døpt i Norge (Risør) i 1850.  En høyesterettsdom i 1853 slo fast at mormonerne ikke var beskyttet av dissenterloven.  I årene 1850-1920 utvandret 3500 mormonere fra Norge til USA.  Fins det noen utmeldelse i Kirkeboka når Thomas og David Johannesen meldte seg ut av Statskirken og gikk over til mormonerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg finner noe. I folketellingen 1865 står det ingenting. Det er jo litt rart at de er innført i kirkeboka ved begravelsen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted må de avdøde begraves.  Kirkegården er kommunal og har ikke noe med Statskirken å gjøre.  Et sted må handlingen (begravelsen) registreres og det var ikke så mange steder å gjøre det enn i Kirkeboka (Klokkerboka-Ministerialboka).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant opplysning.  Hvordan hadde så David Johannessen helt oppe i Finnmark kommet i kontakt med mormonerne.  Vi vet at mormonerne drev en utstrakt misjonsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe om disse brødrene i Bygdebok for Hasvik, men det står ingenting om mormoner der, dessverre. Det eneste stedet ordet forekommer i boka, er angående en for meg ukjent dame ved folketellingen 1875.
Helena Johannesdtr i Bårselv der denne kvinnen var losjerende, var forresten søster til Thomas og David. 
Såvidt jeg kan se, var det ingen av familien som ble igjen i Nordreisa som er nevnt som mormoner.

Ft 1875 for Hasvik.jpg

Endret av Wenche Flatvoll Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har transkribert merknaden under utmeldelsen av statskirken i linken Arne Langås fant, tror den skal være nogenlunde riktig...
"Ovenstående æktepar har allerede i flere år været betraktede som utmeldte af statskirken, men manden infandt sig ang... dag og forlangte sig uttrykkelig innført i udmeldelsesregisteret, som han sagde, efter fogdens råd – Han medbragde ingen attester.
Han betraktet og betrakter sig selv som ”mormon” skønt han forkaster flerkoneri og forresten neppe har egentlig greie på mormonismens lærdom. Hans religiøse oppf. mig synes nærmest at svare til baptisternes.
Kirkesanger Johan tilstede ved utmeldelsen, angående hvilken attest af s.d. levere til David Johannessen."

Endret av Wenche Flatvoll Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider