Gå til innhold
Arkivverket

Tyding kirkebok 1816 døpt uekte barn - stedsnavn

Owe Frøland
 Del

Recommended Posts

Hei,

trenger bistand til tyde deler av tekst ifm dåp av uekte barn Marta. Gjelde konkret ord/sted oppført etter morens navn.

Gjelder den siste dåpsinnføring under 16 søndag etter Trinitatis - 29 sep 1816.

" Uægte pigebarn, døbt Marta. Moderen er pigen Martha Danielsdtr ??fso??. fadd. pigen....." 

etter navn til fadderne "faderen er angivet at vær Ungkarl Christen Jonasen Houg"

https://www.digitalarkivet.no/kb20051212021202

På forhånd takk!

Owe Frøland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt hvor lite jeg skulle kunne hjelpe deg i dag . . .

Et uægte Pigebarn kaldet Marte. Moderen er Pigen

Marte Danielsd. Refhou(?). fadd. Ingeri Grod(?), Anna

Hatle??, (??) Jonsen (??), Albret Hein(?) Tørres(?) Siursen Hougen(?)

Jeg har sittet med norgeskart.no og prøvd å finne treff på noe som ligner på de uleselige stedsnavnene:

I Jelsa, Ryfylke som sådant, Nordfylket og hele sulamitten. Men finner til min store frustrasjon ingenting i nærheten av de kryptiske navnene.

Vel, man vil vel etter all sannynlighet finne en «Haugen» endel plasser 😉 [hvis det er dét som står] men motet og motivasjonen har fordampet.

Dette blir ingen god aften.

Beklager, nok en gang.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen.!

Har holdt på å sett over alle aktuelle gårdsnavn i Ryfylke selv,  uten å finne noe logisk ut fra annen info på anegrenen. Det som er klart er at det er koblinger mot Grov, Haug(Jelsa) og Nævøy - som alle er gårder/stednavn i Ryfylke. Mistenker at det kan være en gammel husmannsplass som ikke så lett lar seg grave frem...

Ha en velfortjent rolig aften videre!

mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Owe Frøland skrev:

Det som er klart er at det er koblinger mot Grov, Haug(Jelsa) og Nævøy

Ok, takk for oppmuntring : Som virket.

Ingerid kan selvsagt være fra Grov/Grovastø på Jøsneset! Mitt formodete Grod kom av en litt lang strek opp på slutten der som forledet meg. Jeg vil si: Kjør Grov!

De øvrige må jeg kontemplere over.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg finner en Refsheim som ligger nær Haug, men Refsheim står det ikke. Kanskje Refsøen?

Takk, Matthias. Synes jo det er mer en h enn en s, men de gotiske ‹skriftlagere› sørget jo for at h, s, og f er eitrandes like til tider . . . Tror uansett at man her kan nærme seg en ‹sannhet›. «You're good you!» 🙂

Nok en gang: Takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider