Gå til innhold
Arkivverket

Nok en gang Onsøy, Østfold

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter dette mulige ekteparet med barn. Kan det muligens finnes noe mer her? 

Jørgen Forsetlund. Bruker 1691-1699. Dette kan være «En gl. Mand», født ca. 1657. Begravet 25. november 1736,

79 ½ år gammel fra Forsetlund.

Trolig gift med

Birthe Gunorsdatter, født ca. 1654. Begravet 13. mars 1740, 86 år gammel.

Barn:

1. Anne Jørgensdatter, født ca. 1683. Begravet 29. august 1763, 80 år gammel fra Huseby.

2. Ellen Jørgensdatter, født ca. 1692. Hun bor som Inderst på Store Huseby i 1762.  Begravet 28. juli 1764 fra Store

Huseby, 72 år 6 måneder gammel. Gift med Ouen Olsen Store (nordre) Huseby, født ca. 1669. Begravet 16. januar

1742, 73 år gammel. Bruker på Huseby Nordre i 1723. Ougen Huseby i 1711. Se nr. 37.

3. Jøran (Jøranne/Joranne) Jørgensdatter, født ca. 1697. Begravet fra Forsetlund 9. mai 1767, 70 år gammel. Gift med

Nils Olsen, født ca. 1691. (Kanskje fra Lille Huseby?). Fadder fra Forsetlund 1733-1758. Begravet 17. juli 1757, 66 år

gammel. På Forsetlund.

Mvh. Torbjørn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er min stammor også. På hennes man Ouen har jeg ikke lenger.

Så da er vi kanskje 6 menninger?

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nærmere? Min tipp-tipp-oldefar, og opphav til mitt etternavn, er Hans Augensen Kolberg.

Hans mor er Birthe Ouensdatter, datter av Ouen Hansen, sønn av Hans Ouensen som er sønn av Elen Jørgensdatter.

PS. Jeg har Ouen Olsen som Elens mann, og Hans Ouensens far…

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:

Jørgen Forsetlund

~ Birte Gundorsdatter

_______________________________________________________________________________________I_________________________________________

Anne Jørgensdatter                                    Ellen Jørgensdatter                                   Jøran Jørgensdatter

ca. 1654-1640                                             ca. 1692-1764                                            ca. 1697-1667

~ Ouen Olsen Store Huseby                      ~ Nils Olsen (Lille) Huseby/Forsetlund

ca. 1669-1742

_______________I__________________

Hans Ouensen Store Huseby

1723-1797

~ Ellen Pedersdatter Viker

1733-1797

_____________________________________I__________________________

Ouen Hansen                      Anne Hansdatter

1754-                                   1765-1839

~                                          ~ Ole Pedersen Store Forsetlund

1766-1829

_______I_______________        _________I______________________________

Birte Ouensdatter               Hans Olsen Store Forsetlund

1794-1860

~                                           ~ Anne Helene Pedersdatter Lervik

1808-1858

_______I_________________      _________I_____________________________

Hans Augensen Kolberg     Peder Hansen Bossum

tipp tipp oldefaren din        1838-1924

~                                           ~ Karen Johanne Emanuelsdatter

1853-1932

_______I_______________         __________I___________________________

Din tipp                                Ellen Sofie Hansen Bossum

_______I_______________         __________I__________________________

Din olde                                Victor Sten Karlsen

_______I_______________          __________I______________________

Din beste                               Torbjørn STen Karlsen

_______I______________

Foreldre

_______I_______________________

Mathias Kolberg

Så du ville altså vært åttemenning med mine barnebarn hvis jeg hadde hatt noen. 😮 Skikkelig forskyving.                 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ingen ektefelle på Ouen Hansen, født 1754

Denne har jeg akkurat fått tak i. Fra vår felles stammor Ellen Pedersdatter Viker 1746.

image.png.ebd30d55f1069032beee1b21abcb8f30.png

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Jeg har faktisk ingen ektefelle på Ouen Hansen, født 1754

Han ble gift med Karen Pedersdatter (1749-1811) den 15.7.1784

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Denne har jeg akkurat fått tak i. Fra vår felles stammor Ellen Pedersdatter Viker 1746.

image.png.ebd30d55f1069032beee1b21abcb8f30.png

Så flott at dette er bevart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var med et nødskrik at det ikke gikk ut til helt ukjente.

Men da ser jeg jo at din Karen Pedersdatter er datter av Peder Julsen Ørmen og Sigrid Tomasdatter, som også er mine forfedre. Peder Julsen vet jeg, men Sigrids mor er ukjent.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Sigrid/Siren Thomasdatter 1726-1798 er datter av Thomas Asbjørnsen Walle (Andersen i 1723 matrikkelen) og Maria Tostensdatter 1703-1773. Disse bor på Valle i 1762, men jeg har ikke funnet Thomas’ død. Maria er trolig datter av Tosten Halvorsen Walle 1666-1752.

Dorthe Thomesdatter som dør 94 år på Valle i 1755 er muligens Thomas’ mor.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan desverre ikke stemme. Tomas må ha vært gift 2 ganger:

Thomas Asbjørnsen Valle, født ca. 1698 på Valle i Onsøy. På Søndre Valle i 1762. Trolovet 1732 og gift

(2) qvinqvagesima (1. januar) 1733 i Onsøy med Karen (Maren) Tostensdatter (Høyum), født ca. 1703 på

Mollestad. Begravet Maria Thomas Asbjørnsen Valles enke, 4. oktober 1773, 70 år gammel.

Barn:

A) Johanne Thomasdatter, døpt 27. april 1734 fra Høyum (Høye), Onsøy. Faddere: Anders Stene, Hans

Houe, Gunder Ibid, Elen Houe, Christen Mossich, Marthe Stene. Gift 1760 i Onsøy med enkemann Peder

Svendsen Sogn i Råde. Syv barn.

B) Olou Thomasdatter, døpt 25. august 1737 fra "Houge" (Høye) i Onsøy. Faddere: Anders og Knut Hove,

Lars Øtne, Marte Hove, Elen Øtne, Birte Hov.

C) En sønn, døpt 19. juni 1740 i Glemmen. Faddere: Peder Jonsen, Knut Gundersen, Marte Gundersdatter,

Elen Knutsdatter, Anne Gamelsdatter.

D) Tore Thomasen, døpt 11. april 1743 i Glemmen. Faddere: Hans Mogensen, Kristian Tolvsen, Knut Gundersen,

Margrete Gundersdatter, Ollou Gundersdatter.

E) Anders Thomasen, døpt 29. august 1745 på Valle, Onsøy. Faddere: Elen Kolberg, Lars Kolberg, Anders Mosik,

Oloug Valle, Hilleborg Valle. Død 15. januar 1746, 18 uker gammel.

Thomas gift (1) med N. N.

Barn:

1. Gunder Thomasen Valle. født ca. 1720 på Valle. Konfirmert 28. april 1737. Forlover 1752, 1759 og 1761. Begravet

5. juni 1774, 54 år gammel. Trolovet 27. desember 1746 og gift 23. januar 1747 med Inger Sørensdatter Lere,

født ca. 1718. Konfirmert 7. oktober 1736 fra Lere. Begravet 16. september 1787, 69 år gammel. Gunder Thomasen

fikk bygselseddel på halve Kjevelsrød, tinglyst 13. nov 1747:

Han får en datter når han er 17 år ca. Mor ukjent.

Barn:

1. Marthe Gundersdatter, døpt 15. september 1737.  Faddere: Gunor og Bodil Valle. Far Gunder Valle.

Barn mellom Gunder og Inger:

2. Thomas Gundersen, døpt 27. mai 1749 fra Kiævelsrød. Fadder: Bodille Madsdatter Kiævelsrød og

Sjøfart Sørensen Lere. Konfirmert 11. mai 1766. Trolovet 6. april og gift 5. juli 1778 med Anne Jakobsdatter

Amundrød.

2. Marte Thomesdatter Valle, født på Lund Lille. Begravet 20. april 1793 fra Husløs. Konfirmert 24. april 1740

fra Valle. Trolovet 5. juni og gift (1) 18. oktober 1751 med Jacob Hansen Store Bossum. Konfirmert 21. april

1743 fra Bossum. Gift (2) 15. oktober 1742 med Tønne Hansen Store Bossum, født ca. 1717. Begravet 6. juni

1789 fra Husløs, 72 år gammel. Se Bossum og Husløs.

Barn, bl.a.:

1.  Hans Jakobsen, døpt Påskedag 1761. Fadder Siren Torbjørnrød.

3. Sigrid (Siri) Thomasdatter, født 1727 på Rud (Tomter). Konfirmert 21. april 1743 fra Valle. Begravet 16. april

1798 i Onsøy. Trolovet 27. august og gift 21. november 1746 i Onsøy med Peder Julsen Ørmen, født 1720 på

Ørmen og døpt 13. oktober samme år. Begravet 13. oktober 1787.

4. Helle Tomasdatter Valle, født ca. 1729. Begravet 7. april 1742, 13 år gammel.

Så det må bli 2 ungeflokker her, med mor ukjent på den første. Hun dør altså før 1732.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider