Gå til innhold
Arkivverket

Hvor var det Johannes Ottesen flyttet, og hvorfor?

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Johannes Ottesen (f. 1806 i Bergen) og Karen Marthine Hansdatter (f. 1804 i Bergen) på Tranøy, Troms har lenge vært et mysterium for meg. De fikk kun en datter, utenfor ekteskap men de giftet seg litt senere. Datteren er overmåte godt dokumentert, jeg har klart å finne henne i 6 forskjellige folketellinger, men jeg har ikke klart å finne dødsoppføringen til noen av foreldrene. Men her i dag fant jeg i Tromsø-Tidende, søndag 5. oktober 1845: "Arrestanten Johannes Ottesen bør for 2den gangs tyveri, der tildels har været forenet med indbrud, at hensættes til strafarbeide i 7 aar" - kan det være min Johannes Ottesen? Og nå fant jeg nettopp en utflytting i Kirkeboken i Tranøy:

https://media.digitalarkivet.no/view/9679/88211/3

(Øverst andre side). Det er definitivt min familie Johannes, Karen Martine og Hansine som flytter, men hva står? Det virker jo sannsynlig at det er til Finnmarken for at botefælle eller noe slikt, men jeg klarer ikke å lese det. Kan noen hjelpe med å tyde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Tusen takk! Oppfølgingsspørsmål: Da er det muligens han som dør her?

https://media.digitalarkivet.no/view/9800/89

løpenr. 13. Alderen stemmer ikke helt, men den er jo mistenkelig rund. Og det står noe etter Johannes Ottesen som jeg ikke klarer å tyde, og dødsårsaken er også veldig vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Johannes Ottesen var ungkar og omtrent 14 år eldre enn ‘din’ Johannes.

Litt av merknaden:

Er sandsynligvis i beruset Tilstand falden i Søen, hvoraf han…

… hvor han fandtes Død.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dottera Hansine er så godt dokumentert, har du vel konfirmasjons-innførsla?  Dersom far er død før det, står det gjerne noko om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, akkurat konfirmasjonen har jeg ikke. Mellom hun var født (Tranøy) og hun var 22 (tjenestepike hos en skreddermester i Tromsø, hvor også hennes fremtidige mann Baltser Olai Ravn Korneliussen gikk i lære) visste jeg ikke hvor hun var, men nå vet jeg i alle fall at jeg kan lete i Øst-Finnmark. Og Johannes Ottesen er antagelig ikke forbryteren som ble dømt til straffarbeid.

Siden hverken far eller mor kan finnes igjen i noe søkbart, er vel faren stor for at de dro til Vadsø hvor kirkebøkene er tapt for denne perioden. Men jeg kan muligens lete etter innflyttere til Tromsø i perioden rundt 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider