Gå til innhold
Arkivverket

Oberst Norman L Rue?

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har i en tidligere tråd omtalt, og fått hjelp vedrørende barna til Sigrid Nordskog/Strand/Rue, som utvandret til Dakota-territoriet våren 1888.  Etter at hun var blitt enke i 1899 giftet hun seg ca 1903 med Knut Rue.  Ekteparet drev gård i Minnesota  - Polk og deretter Red Lake county, før de flytta til Ramsey County, Nord Dakota en gang mellom 1910 og -20.  Der døde Knut i 1924.  Sigrid ble også gravlagt der 94 år gammel, 37 år senere,  i 1961.  Ekteparet fikk to barn sammen: Walter Arthur Rue født 1907 - død ? og Theodor Oliver Rue 1908 - 83.   (I tillegg hadde Sigrid 6 barn sammen med sin første ektemann, Talleiv/Tollef Strand)

a. Merkelig nok har jeg ikke funnet Walter og kona Fern på "Find a grave"

b. Men det jeg lurer mest på er Walter og Ferns eneste sønn, Normann L. Han var født 1932 i henhold til US census 1940 0g -50.   Kan han være den oberst Norman L. Rue som jeg finner omtalt på www:    (Jeg har ingen andre holdepunkter for denne koblingen annet enn navnet, som er sjeldent, og at en eksamen 1953 kan være rimelig...)

"Colonel Norman L. Rue was commissioned an Infantry Officer upon graduation from Officer Candidate School in 1953. His first duty assignment was as Rifle Platoon Leader, 188th Air, 11th Airborne Division, Fort Campbell, KY. | His subsequent duty assignments include: Weapons Platoon Leader, 196th RCT and 53d Infantry, 71 Infantry Division, Fort Richardson, AK; Commander, 5th Signal Company......."

image.png.d2e464648dc2d072e0bcfaf3153bb643.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norman giftet seg i 1997, men pussig er det at han er omtalt som stesønn. Hvordan kan dette henge sammen? Notisen stod på trykk i mai 1998, altså 8 måneder etter vielsen i sept 1997. Kan notisen inneholde feil vedr. Norman? Veldig rart om det skulle være to ulike Norman L. Rue som er ex-oberster. 

17 May 1998, 137 - The Kansas City Star at Newspapers.com

427353692_Screenshot2023-04-12214051.thumb.jpg.f199222ef074389a8e93b5db329c64b3.jpg

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Frank Marton Pedersen!

Det var jo litt av en "opprulling". Jeg trenger litt tid for å fordøye alt.

Likevel, det er ingen opplysninger om at Norman er død......Er det mulig å finne hans eventuelle adresse, helst e-post?

Jeg har jo masse opplysninger om hans besteforeldre, og kan sikkert grave fram ennå mer, særlig om hans bestefar, Knut Rue. (Han kom kanskje fra Rui i Telemark?)

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne, ligger åpent på nett:

Norman Rue — OfficialUSA.com Records

Norman L Rue

Gardner, KSSEARCH BACKGROUND REPORT →

His birth date was listed as 1932-06-30. Norman is ninety. Norman’s current address is 14887 Four Corners Rd, Gardner, KS. Laurie L Martin, Laurie L Rue, and four other persons spent some time in this place. Norman’s phone numbers are (913) 856-2533 (United Tel of Eastern Kansas), (913) 302-2727 (Cellco PartnershipUnited Tel of Eastern Kansas). Five persons, including David Wyatt, Laurie L Rue, Norman N Rue, Nancy N Rue, Laurie M Rue, listed the phone number (913) 856-2533 as their own, various documents indicated. The phone number (913) 302-2727 is also used by Laurie L Rue, Norman N Rue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk igjen..

Ut fra opplysningene ovenfor er det trolig mulig å kontakte Norman  pr brev, noe jeg nøler med.  Men ellers er det noe rart med opplysningene.  Flere ganger er nevnt navnet Laurie L Martin/Rue, altså Normans (2?) kone.  Men i følge utklipp ovenfor døde hun i 2002.   Likeså er nevnt Nancy N Rue.  I nekrologen over faren hans fra 1989 er nevnt Nancy C ved siden av Normans navn.  Jeg tolker dette som navnet på hans 1? kone.  Men Nancy N kan jo være Normans datter, men barnebarn skulle vel også ha vært nevnt i nekrologen?   Ellers er Sofhie Johnson nevnt som hans søster.  Dette  er Thilde Sofie Strand, født 1896 i MN, egentlig hans halvsøster, og den da siste gjenlevende av Sigrid og Talleivs 6 barn. Hun og mannen drev det meste av livet gård i Nord Dakota, men hun har vel på sine gamle dager reist til det varmere New Mexico.

image.png.3a6a21fd28c5ee2e2f97f540276fbaee.pngEdmore Cem. Ramsey county, ND. Sofie døde i 1993.

Jeg trodde det skulle være nokså lett å finne Normans bestefar  Knut W? Rue i Norge før utvandringen, som han selv opgir til 1882 både i US census 1900 og 1920.  Han oppgir også begge steder, og i 1910,  å være født i 1863. Rui og Rue finnes som gårdsnavn både i Kviteseid og Tinn, og det er  skrevet bygdebøker som ligger på www.  Disse har jeg sjekket, likeså  kirkebøkene begge steder, men så langt resultatløst.  Det finnes heller ingen Knut Rue/Rui i emigrantlistene, verken over Kristiania eller Kristiansand.  Men her kan jo problemet ligge i at han ikke brukte gårdsnavnet, men farsnavn, som jo var det vanligste blant bønder og husmannsfolk på denne tida.  Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Knut sin død i 1924, så var f. dato oppgitt til 16. mars 1861. Den vil jeg anta er 2 år feil, dvs. f. 16. mars 1863. Foreldrene oppgitt som Wetley (Vetle) og Anna.

The North Dakota, U.S., State Death Certificates, 1908-2007

Name Knute W. Rue
Gender Male
Race White
Age 62
Birth Date 16 Mar 1861
Birth Place Norway
Death Date 13 Feb 1924
Death Place Gra Forks, Grand Forks, North Dakota, USA
Father Wetley Rue
Mother Anna Rue

Knud (tvilling med Halvor) f. 16.3.1863, # 25 og 26 - Telemark fylke, Seljord, Åmotsdal, Flatdal i Seljord, Ministerialbok nr. I 12A (1850-1865), Fødte og døpte 1863, Side 194, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051005050208

FT 1865 på Kvammen i Seljord - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038144004855

FT 1875 på Rui i Seljord - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052179004665

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang, nå til Egil Johannesen.

Jeg burde vel ha sett i O. Rygh, og funnet ut at det er mange gårder i Norge som heter Rui/Rue, jfr hans forklaring av navnet:

"Rui med Enstavelsestone forekommer paa mange Steder i dette Amt;
det er best. Form af ruð n., Rydning, ― altsaa opr. *Ruðit. Hvor Rui
har Tostavelsestone, er det Dat. i ubestemt Form. Se Indl. S. 72."

Vel, to brødre av Knut emigrerte 1878 til Wisconsin. Dit, til Stoughton WI,  dro også foreldrene i 1880 (Far Vetle var 63 år, ikke dårlig å bryte opp!). Knut selv oppgav 1882 som emigrasjonsår, men han har jeg ikke funnet.   I år 1900 var Knut kommet til nordvestre del av MN, der det fortsatt var "fri jord" å få.  Jeg har skrevet i notat mitt:

"Ca 1903.  Sigrid Strand (Norskog)  giftet seg med  Knut Rue.  Han var 40 år gammel, og hadde ikke vært gift tidligere.  Under US census 1900 bodde han alene  på gård i Johnson twsh, Polk county. Her tok han en claim i 1904 med koordinater 151/39, sec 12, NW ¼.  I 1908 tok også Sigrid en claim øst for og nord for hans claim.  Til sammen disponerte ekteparet nå 320 acres eller om lag 1300 daa.  Under folketellinga i 1905 i staten Minnesota bodde  familien her: Knut, Sigrid og hennes 4 yngste barn.  Så sent som i 1915, etter at Knut hadde solgt sin claim til I.M.Stickel,eide Sigrid fortsatt sin claim

image.png.44fcc37c905662f8deef253f7fed86e1.png

Sigrid T Rue sin claim I 151/39, sec 1 og12, Johnson twsp.   Clearwater River renner vestover gjennom seksjonene 1 og 2. Fortsatt hadde United States ledig jord i seksjon 1.

Det er vel vanskelig å følge Knuts vei i Midt-Vesten mellom 1882 og 1900.  US census 1890 er ødelagt av brann, og jeg finner han ikke i MN State census 1895.

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Dit, til Stoughton WI,  dro også foreldrene i 1880 (Far Vetle var 63 år, ikke dårlig å bryte opp!).

Gravlagt i Fosston, Polk Co, ikke langt unna Johnson Twsh.

Vetle - https://www.findagrave.com/memorial/181868790/wetle-evenson

Anne - https://www.findagrave.com/memorial/138774669/anne-evenson

Lenke til kommentar
Del på andre sider