Gå til innhold
Arkivverket

Kassemangelgjeld i 1825

Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Tollkasserer i Fredrikshald, Hans Henrik Gunnerus (1772–1825), ble arrestert mistenkt for kassemangel (underslag) i 1820. Han hevdet lenge sin uskyld og hadde mange unnskyldende forklaringer. Men saken hans var oppe for flere rettsinstanser: 7. mai 1822 ble saken behandlet av Fredrikshald byrett, 25. november samme år kom den opp for Akershus stiftsoverrett og endelig for Høyesterett den 3. juni 1824. Her ble han fradømt sitt embete og dømt til å tilbakebetale kassemangelen til statskassen, som nå var økt til 10 000 spesidaler. Etter mine kilder å dømme var motparten til Gunnerus i denne saken Departementet for finans, handel og toll (fra 1818 kalt Finansdepartementet).

Gunnerus døde i februar 1825. Spørsmålet mitt er hva som skjedde med gjelden Gunnerus hadde til statskassen/Finansdepartementet etter Gunnerus’ død. Hvor kan jeg finne arkivkilder til denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner neppe noe i skifteretten, boet var uansett insolvent. Kassemangler var offentlige saker, som bel behandlet etter et eget lovverk. 

Et sted å begynne er min artikkel: "Korrupsjon i det norske og danske embetsverket etter 1814" i Den Rianske vending : festskrift i anledning professor Øystein Rians 70 årsdag 23. februar 2015 (2015). Den tar for seg emnet, lovverk m.v., men jeg nevner også Gunnerius som et av eksemplene. 

Du kan også se det jeg skrev i antologien Ideal og realitet. 1814 i politisk praksis for folk og elite. (2014), artikkelen . "En seiglivet lov. Norsk offentlig kasse- og regnskapsvesen i tiden etter 1814".

Når det gjelder selve saken fra 1820-tallet, så ligger det nok en saksmappe i Finansdepartements saksarkiv, eller muligens i Revisjonsdepartementets.  I tillegg til i rettssakene, som du har.

Det er og noe info i Stortingsforhandlingene: 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Saksside/?pid=1814-1870&mtid=51&vt=a&did=DIVL114252

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Saksside/?pid=1814-1870&mtid=11&vt=a&did=DIVL22186

Og, så er det ganske mye om Gunnerus i sammenheng med hans vennskap til den danske billedhuggeren Thorvaldsen, her på Thorvaldsen-mussets netttarkiv: https://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/articles/thorvaldsens-donation-to-hans-henrik-gunnerus

Det er noe i Stortingsforhandlingene:

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende svar! Jeg har skummet igjennom skiftedokumentene og fant i farten bare en sak som hadde med Gunnerus å gjøre:

Halden byfogd, SAO/A-10865/H/Hd/L0001a: Skifteforhandlingsprotokoll, 1812-1826, s. 387b-388a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081104610392

Jeg har kanskje oversett noe?

Vi hadde kontakt om dette allerede i 2015, Ola, og jeg har lest dine artikler og satt meg inn i stortingsforhandlingene du tipser om. Men det jeg (fortsatt) er ute etter, er hva som skjedde med gjelda på 10.000 spesidaler som HH Gunnerus skyldte da han døde. Kona, Anna Gotharda, og sju unger fikk pensjon fra hun ble enke. Huset de bodde i brant med stor sannsynlighet opp i 1826. Hvor tok staten pengene fra?

Jeg prøver med en henvendelse til Arkivverket (Andre henvendelser) i håp om at de kan lokalisere en saksmappe om Gunnerus i Finansdepartements saksarkiv, eller i Revisjonsdepartementets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1816-1822 reviderte de enkelte departementene reviderte selv sine egne og underliggende institusjoners regnskaper. Kontorene i departementer som førte kontroll med oppebørselsbetjenter var:

For 2. Departement for justissaker/Justisdepartementet

-          Revisjonskontoret D 1819-1875, skiftedesignasjoner og overformynderregnskaper.

For 5. Departement for finans-, handels- og tollfaget/Finansdepartementet:

-          1. revisjonskontor 1816-22, toll- og konsumpsjonsregnskaper.

-          2. revisjonskontor 1816-22, fogder og hovedkasser.

-          3. revisjonskontor 1816-22, byregnskaper, offentlige eiendommer, magasiner, post og brannforsikringen.

-          Midlertidig revisjonskontor 1820-22, eldre tollregnskaper 1814-1820.

Arkivet ligger i Revisjonsdepartementets arkiv i RA.

For 6. departement/Armédepartementet

-          Revisjonskontoret 1819-1822, militære regnskaper.

For 7. Departement/Marinedepartementet

-          Revisjonskontoret.

1822-1918

Revisjonsdepartementet ble opprettet 1822 og fikk ansvaret for all revisjon av statens regnskaper (med noen unntak, se under).

Arkiv i RA.

Unntak:

- Justisdepartementet, Revisjonskontoret D 1819-1875, beholdt ansvaret for revisjon av skiftedesignasjoner og overformynderregnskaper, samt posten.

Arkiv i RA. 

-  Armédepartementet, Ekspedisjonskontoret (Sekretariatet) A 1819-1869, beholdt ansvaret for de militære brødbakingsregnskapene, og skyss- og vartpengeregnskapene.

Arkiv i RA. 

-   Kirkedepartementet, Revisjonskontoret for offentlige stiftelser C 1824-1957, skole- og fattigregnskaper.
Arkiv i RA. 

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del kassemangelsaker her i S-1064 - Finansdepartementet, Oppebørselskontoret A (m/ A1 og A2)https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000006415?ins=RA

Men det er etter fogder og byfogder, ikke tollbetjenter,

Det ligger lite i S-1065 - Finansdepartementet, 1. oppebørselskontor F

Det ligger en håndfull saker her: S-1080 - Finansdepartementet, Tollkontoret B, men ikke Gunnerius.

Det går også an å se her S-1111 - Revisjonsdepartementet, Ekspedisjonskontoret, om det er noe i journaler og kopibøker om din mann og hans gjeld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider