Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene Johan Norgren født i Stockholm 06.10.1798. Gift i Skellefteå 04.03.1824 med Brita Marcusdtr.?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne foreldrene til Johan Norgren/Nordgren f. 06.10.1799- d. 1869. Han var trolig født i Stockholm

Han ble gift i Skellefteå med Britta Marcusdtr.  04.03.1824. Hun var datter av Marcus Persson Wikman 1758-1837 og kona Brita Larsdtr. 1760-1841, begge føfdt og død i Skellefteå.

Men hvem var denne Johan Norgren og foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for innspillene dine Lars.

Ja, den er ikke helt enkel denne. Dessverre er det ingen opplysninger ved vielsen om fedrene.

Jeg får prøve å lete videre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Den fikk jeg i sin tid fra en etterkommer av Johan, men jeg har ikke klart å finne oppføringen noe sted.

Det virker som om dette er noe uklart siden han stort sett står med "1898", mens andre står med konkret fødselsdato.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo brukt en del tid på å forsøke å finn ut av det.

Jeg tror nok han er født i Stockholmsområdet, men om det var i 1798 eller 1799 er ikke godt å si. Hadde jo håpet at vielse eller husholdsundersøkelsene hadde gitt noen flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene skal være Johan Norgren og Stine Matsdatter gift 25 september i Uppsala i hht min kilde. 

Den vielsen bør være mulig å finne.

Men nå kommer"Statsråden" forbi her så da får det vente 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Foreldrene skal være Johan Norgren og Stine Matsdatter gift 25 september i Uppsala i hht min kilde. 

Den vielsen bør være mulig å finne.

Men nå kommer"Statsråden" forbi her så da får det vente 😀

Vilken av statsrådene er det som passerer, utenriksministeren? 🙂

Hva er kilden din for opplysningen om foreldrene og vilket årstall giftet de seg?

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Johan skal være født i Stockholm 13 feb. men døpt i Uppsala 14 Feb 1798?  Virker kanskje noe rart.

Jeg vet ikke hvor opplysningen om 13 februar i Stockholm kommer fra, men det er to treff i FamilySearch på at Johan  er døpt 14.02.1798 i Uppsala med foreldre Johan Norgren og Stina Madsdtr.

Det burde være mulig å finne noen husundersøkelser for denne familien. FS sier også at de døpte en sønn Erik i 1806, også det i Uppsala.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Norgren født 6.10.1799, døpt 7.10.1799 i Klara, Stockholm. Foreldre er ikke oppgitt i denne dåplisten https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9SV-5933-3?cc=2057674&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQV3S-T4GB

Register til flyttelister for samme mann

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QP2Z-P6CF

Denne Johan Norgren var gift med Anna Maria født 1800, de hadde en sønn Johan Robert født 12. okt. 1825

Navn Johan Nordgren

Født 6. okt 1799
Bosted 1826

Qvarteret Wahrenberg, Klara, Stockholms, Uppland, Sweden
Kone Anna Maria

Sønn Johan Robert

Bok
Land Sweden Bok Klara AI35, 1826
Provins Uppland Sted Qvarteret Wahrenberg
Fylke Stockholms Side 32
Sogn Klara Linje 20

91 (Side 32) av 163

image.png

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lars.

Da kan vi utelukke den Johan Norgren.

"min Johan"  ble som jeg skrev innledningsvis gift i 1824 med Britta Marcusdtr.

Da er vi kanskje nærmere den Johan Norgren som Ivar viste til, selv om han er født i Uppsala. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Om dette stemmer er Johan døpt 14.02.1798 i Uppsala.

Search Results - 1796-1810 • FamilySearch

Da er dette samme mannen som jeg viste til i lenken over fra Riksarkivet.

(https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0004339_00217)

Kan det tenkes at noen har blandet sammen to Johan Norgren?
Han som var gift med Britta og han som var gift med Anna Maria?

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der står det jo at han ble født 13 og døpt 14februar 1798.

Det er fort gjort å blande sammen folk med samme navn og født omlag på samme tid. Men det ser vitterlig ut som at dette er rett mann.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste spørsmålet blir jo da hvem som er foreldrene til Johan Norgren og Stina Madsdtr.

I følge FS finner jeg en med samme navn født 14.05.1768 i Skellefteå. Ved vielsen var det antydet at hun var 31 år.

Search Results - Stina Madsdatter 1765-1770 • FamilySearch

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg ikke så feil enten ved vielsen mellom Jan og Stina eller en av barnedåpene, så mener jeg at Stine var 31 år, og i så fall skulle hun være født rundt 1747.

Nå ble Johan født i Uppsala, men døpt i Stockholm. Spørsmålet er da om man bør lete etter Jan/Johan og Stina i Uppsala  området. De giftet seg der i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer noen å finne noen husforhør som omhandler Ja/Johan Norgren og Stina Matsdtr.?

Da hadde man kanskje i det minste fåttbekreftet alder og fødested på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider