Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1920

Anita Brattli
 Del

Recommended Posts

Min morfar var født i 1901, og jeg har et bilde av ham i uniform der han ser relativt ung ut. Usikker på årstallet dette er tatt, eller hvor. Men saken er følgende: Jeg har lett "overalt" i FT 1920 uten å finne ham, og jeg kom til å tenke på om han kunne være i militæret da? Vil han, hvis så var tilfelle, dukke opp som et vanlig søkeresultat dersom jeg søker over hele landet samtidig? 

Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en god del av FT1920 som ikke er søkbart på Digitalarkivet, blant annet Oslo og Bergen, og andre. Det kan likevel være mulig å finne ham, hvis du kjenner noen adresser han har bodd på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Har du navnet til din morfar?

Han het Eyvind Foss, født 13/5 1901. Her er link til dåpen hans i Brandval kirke: https://media.digitalarkivet.no/view/49373/61 Det er feilaktig skrevet inn som "Eivind", men det er altså "Eyvind" som er riktig stavemåte. Har oversikt over konfirmasjon etc, det er bare FT1920 som mangler.

Jeg har også kikket raskt over emigrantlister, for to eldre søstre av ham utvandret til hhv USA og Canada, og en tante og en onkel til USA, uten å finne noe. Har forøvrig ingen opplysninger om at han skal ha bodd i andre kommuner enn Brandval (nåværende Kongsvinger kommune). 

Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Det kan ikke ha vært mange Eyvind Foss fra Brandval ...

Derfor er denne interessant:

I 1920 vant han en brødbakke i misjonsforeningens basar:

Bodde han hos Hulda?

Hedemarkens Amtstidende, tirsdag 6. juli 1920 (nb.no)

image.png.cc3d1206ca8382f39aa59e21ff957267.png

I alle dager.... Aldri hørt om! Har spurt min mor, som aldri har hørt om det. Han døde da min mor var veldig ung, så hun vet heller ikke så mye. Men mener at han i ung alder startet på en eller annen "amtsskole" og gikk der kun en kort periode før han sluttet av økonomiske grunner. Kanskje han bodde på hybel hos denne Hulda? Hvor skolen var, visste min mor heller ikke. 

Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal forfølge Hulda-sporet i folketellingen i 1920, er det bare to Hulda i Brandval, men disse er unge og neppe utleiere.

I Kongsvinger er det bare én som er voksen,

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073703001717

gift med en sekretær i Sjømannskirken som sikkert var mye på reisefot.

Hun har én leieboer allerede, nr 10 Karen Kaatorp, men det interessante her er at det er én personseddel som mangler, nr 9.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073703001724

Dette er én mulig forklaring på at Eyvind ikke lar seg finne, men selvsagt ikke noe bevis. Men hvis han bodde hos sjømannskirkefolk, var det kanskje også motivasjonen til å kjøpe lodd i misjonsforeningens basar?

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider