Gå til innhold
Arkivverket

Finne dåpen til Anders A Buen Gransherad 1910

Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Har du funnet dåpen til søsknene hans?

(Fort gjort at de er døpt samme sted)

Jeg tenkte kanskje at dåpen kunne ha vært på Notodden, men den kirkeboka finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysningen henviser fødsel/dåp til Jondalen, og vielsen samme sted. Det storslagne bryllupet er levende skildret i avisa.

Nr 35 https://media.digitalarkivet.no/view/1180/68 

1. kolonne nederst: https://www.nb.no/items/f6ec5ab38d72fa37b5a0bb50214fd0bf?page=0&searchText="anders buen"~1 

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders, som var fars tremenning, ble døpt 31/7 1910 i Jondalen kirke. Se utsnitt fra klokkerbok for Jondalen 1896-1932, s. 17, som du ikke finner på nettet:

image.png.f6a7f95a27072a7491c8118a2306eb27.png 

Fadderne var for øvrig farens bror med kone og morens søster med ektemann.

Anders hadde bare søsteren Agnes, født 8/4 1906, døpt 1/7 1906 i Jondalen kirke med faddere sølvverksarbeider Peder Hermansson Usler og kona Ragna Olsdtr., gbr. Gaute Jonsson Buen, og pike Ragnhild Olsdtr Århus. Hun død 16/9 1916 med hjertefeil som oppgitt dødsårsak, og ble gravlagt 23/9 s.å. ved Jondalen kirke.

Borghild, som i ft 1910 er oppført som søster, var ingen kjødelig søster, men et søskenbarn, datter av moren søster Bertha Katrine Olsdatter Rønningsdalen og ektemann Hellik Kittilsen Teigen. Hun vokste opp på Buen som en del av familien, selv om begge foreldrene hennes levde i beste velgående og hadde en velfungerende og ressurssterk familie. Dette er det siste eksempelet jeg kjenner på en tradisjon med fostring av nære slektninger fra velfungerende familier, en tradisjon som i dette området i hvert fall kan følges tilbake til slutten av 1600-tallet. Borghild og ektemannen fikk for øvrig bygd det huset som senere ble min mors barndomshjem.

Finn, hvilken forbindelse har du med Anders og hans familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Dag -  Tusen takk.

Har ikke direkte relasjon, men :  Anders Buen:  søskenbarn til Erling Buen f. 17/2-1902 (sønn av Helge Johnsen Buen) var gift med Sofie f. Strand som var

søster til min bestemor Karen Marie Bakken f. Strand.

Litt interessant dra det litt utover også.

Hvis du ønsker noe mer her gi et hint.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider