Gå til innhold
Arkivverket

Matros Leif Kristoffer Larsen, f. 1905, Herøy i Nordland, omkommet 1933, Iloilo, Western Visayas, Filipinene hvilken båt var han på ?

Terje Einar Rølvåg
 Del

Recommended Posts

Hei !

Forsøker å finne ut hvilken båt min bestefar Leif Kristoffer Larsen var ombord på da han omkom i Iloilo, Western Visayas, Filipinene 21. mai 1933.

Lenke til kirkeboken i Herøy, 1933 (døde mannkjønn nr. 7) :

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/834/L0517: Klokkerbok nr. 834C07, 1919-1939, s. 228
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050329011201

Lenke til Dødsfallprotokoll (Nr. 18) :

Herøy og Dønna lensmannskontor, SAT/A-5696/01/02/L0001: 02.01.01 - Dødsfallsprotokoll - Herøy og Dønnes, 1904-1934
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10101309182115

Lenke til Helgelands Blad, Dødsannonse og dødfallet omtalt under Helgeland:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_helgelandsblad_null_null_19330530_30_63_1

Har kontaktet Arkivverket, men ikke funnet mer ut om hvilke båt han var på :

Fartstid - Leif Kristoffer Larsen
Arkivverket viser til henvendelse i overnevnte sak.
Vi har undersøkt akivene fra Bodø, Narvik og Trondheim sjømannskontor, men har dessverre ikke
funnet noen opplysninger om Leif Kristoffer Larsen f.06.05.1905.
Følgende arkivstykker er undersøkt:
- SAT/A-4712, Bodø sjømannskontor, navnekort, 1879.13.07 1907.11.04, boks nr.1
- SAT/A-4710, Narvik sjømannskontor, navnekort, 1904-1906, X-L0098
- SAT/A-4710, Narvik sjømannskontor, alfabetisk navneregister v/Bodø rulle, X-L0009
- SAT/A-4709, Trondheim sjømannskontor, navnekort 1903-1905, Pa-L0004

Håper noen kan hjelpe meg videre på sporet av hvilken båt min bestefar var på da han omkom, evt. hvor jeg kan finne mer ut om hans fartstid.

Med vennlig hilsen

Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen antyder at han døde "på sjøen", mens kirkeboken antyder at han døde "i Iloilo" (dvs. i havn). Dette kan gjøre det litt vanskelig å vite presist hvilket skip han var matros på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke finnes i en norsk sjømannsrulle kan han ha vært matros på et utenlandsk skip. Har forsøkt å finne han i mannskapslistene på Ancestry, men finner ingen gode treff. Det er så veldig mange Leif Larsen født 1905 som var sjømann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Tusen takk for info !

Ifølge notisen i Helgelands Blad, tirsdag 30. mai 1933,

"Helgeland

Omkommet på Filipinerne.
Den unge sjømann Leif Larsen Gottelø av Herøy omkom forrige søndag i en havn på Filipinene, hvor skipet han seilte med hadde losset og var ferdig til avgang. Nærmere om ulykken foreligger ikke, men liket blev funnet og begravet på byens kirkegård. Det var et tung budskap for familien, som også før har lidt tapet av 2 sønner på sjøen."

Det ser ut til at de var i havna, ferdig losset og ferdig til avgang. Det kan jo være M/S Norne han var på, som skulle til New York...

Men, det kan jo være at han var mønstret på et utenlandsk skip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Han oppholdt seg på Gotteløy etter dette.

Han og min bestemor var aldri gift, hun var gift med en annen og min far ble ikke oppført med Leif som far i kirkeboken. Via DNA har jeg fått bekreftet ryktet som har svirret i alle år om at Leif var min bestefar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var interessant:

Trondheim sjømannskontor, Annen del, Namsos krets av Trondheim sjøinnrulleringsdistrikt, Register, nr. 60: Register til sjøfartshovedruller L0057 og L0058, patent nr. 1-1094:

Skanna materiale: Trondheim sjømannskontor, SAT/A-4709/2/2/2b/L0060: Register Patent 1-1094, 1868-1948 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Leif Larsen - Patent #879

Men selve rullene er klausulert:

Trondheim sjømannskontor, Annen del, Namsos krets av Trondheim sjøinnrulleringsdistrikt, Sjøfartshovedruller/annotasjonsruller, nr. 58: Sjøfartshovedrulle, patent nr. 827-1094, utstedt 1934-1948 

Skanna materiale: Trondheim sjømannskontor, SAT/A-4709/2/2/2a/L0058: Sjøfartsrulle. Patent 827-1094, 1934-1948 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Mon tro om Arkivverket kun sjekket Trondheim by, eller om de også sjekket Namos krets?

Om patentene fra #827 og utover utelukkende er fra 1934 og videre (slik kilden antyder) er dette feil mann, men geografi og periode stemmer temmelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !

Dette var spennende, men det spørs om det er rette Leif, ettersom han døde i 1933 ??

Sysler med tanken om han kan være mønstret i Bergen, hvis båten er "M/S Norne" fra rederiet Halfdan Kuhnle, Bergen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider