Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Aremark rundt 1913

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt etter et skifte i Aremark som trolig er gjennomført i 1913. Har brukt Arkivportalen og ellers oversikten her i Digitalarkivet over skiftetmateriale. 

Mulig jeg har søkt meg helt blind, men finner ingen relevant protokoll.

Har dere tips, eller hvis den aktuelle protokollen ikke er skannet - hvor kan den ev finnes i dag?

Vh Jarleif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter skanna skiftemateriale avgrenset til Aremark kommune og aktuelt tidsrom, viser at relevant skifteprotokoll ikke er skanna: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?municipalities[]=0118&start_year=1900&end_year=1920&text=

Men som du ser, er det skanna skifteforhandlingsprotokoller til ut på 1900-tallet, og det riktige embetet er altså Idd og Marker sorenskriveri. I arkivkatalogen for Idd og Marker sorenskriveris arkiv finner du da:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Søk etter skanna skiftemateriale avgrenset til Aremark kommune og aktuelt tidsrom, viser at relevant skifteprotokoll ikke er skanna: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?municipalities[]=0118&start_year=1900&end_year=1920&text=

Takk for svar - og det var vel så langt jeg kom selv. Er det da slik at jeg må bruke skjemaet deres for å be om opplag i det aktuelle skiftet?

vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarleif Nordheim skrev:

Takk for svar - og det var vel så langt jeg kom selv. Er det da slik at jeg må bruke skjemaet deres for å be om opplag i det aktuelle skiftet?

Ja, men jeg ser ikke bort fra at du vil bli henvist til å besøke lesesalen, ettersom alle protokollene er avslutta for over 100 år siden og dermed er fritt tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.