Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av en trolovelse/vielse i Kviteseid 1757.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Guro Eivindsdtr. ble viet i Kviteseid, Telemark  10.06.1757 til Ole Torbjørnsen Kaasa.

Står det noe ved trolovelsen 04.02.1757 (venstre side, venstre kolonne som kan avsløre hvor Guro kom fra*

 

Kirkebøker: Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1754-1773, s. 12-13 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fleire spørjeteikn, men ingenting om Guros opphav, reint bortsett ifrå at dei to er i slekt.

 

d. 4. Februar udi Nissedahl troelo-

vet unge Karl Soldat Ole Tor-

bjørnsen Kaasa og Pigen Guro

Evinds Daetter, Han havde?? Hl??. Ca-

pitain Behrings Interims Sed-

del, dateret Guldøen?? d. 3. Feb.

1757, de haver Loug-Brev

med Tilladelse, at giftes med 

hverandre efterdi de ere be-

slægtede udi andre og Tredie Led.

Cautions Mænd: Tor[j]use Fjo-

ne og Ole Fjællestad.

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Arnfinn.

Ofte er det jo slik at svar på et spørsmål straks utløser flere. 

Da må jeg se om jeg på noen måte kan finne ut hvordan de var i slekt.

Ha en fortsatt fin søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Leif. Da falt foreldrene til Guro på plass i puslespillet.

Det var virkelig en flott opplysning åfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 16.4.2023 den 22.18, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk Leif. Da falt foreldrene til Guro på plass i puslespillet.

Det var virkelig en flott opplysning åfå.

Hei Rune

 

Jeg har en anmerkning vedr. faren til Guro (Even), og det er hans etternavn. Hennes far er i bygdeboka med etternavnet Alvsen. Dette stemmer ikke iht. tingboker skifter. Riktig etternavn er Aslachsen. Eksempel, se skifte etter han. Vestre Telemark sorenskriveri, protokoll 10a, side 324b, datert 14/5-1763. Legg gjerne dette inn til tyding.

 

Vedr foreldre av Ole Torbiornsen, sjekk Grova under Tveit i Treungen bygdeboka (det er skifter etter alle personer). Torbiorn Olsen Grova og  Hege Torbiornsdatter Tveitane

 

Utgangspunktet er Tveitane (Nedre/Sore) i Nissedal. Merknad; Guro Torbiornsdatter Tveitane var gift  1 med Aslach Kittilsen (enkemann) Momrak, Fyresdal, gift 2 med Jon Tellevsen Midtbo, Nissedal. Se skifter.

Gro og Hege har felles far; Torbiorn Ansteensen (han ble gift 3 ganger), men ulike modre. Da henger jeg med paa; beslektet i 2 ledd. Jeg har sett paa andre alternativer,  Halvor Torbiornsen Uvdalen i Treungen (skifte og tingsvitne i en drapssak, som endte med henrettelse av Tallak Jonsen Fjone 1730), ogsaa Torbiorn Torbiornsen Breiekre som ifolge Nissedal bygdebok fikk en sonn Ole 1721 med Joran.... Dette er ikke riktig. Han var gift med Joran Rollefsdatter, men de ble barnlose- skifte foreligger ogsaa her. Han ble gift som enkemann med Gunvor Levsdatter Aarhus, og faar med henne en datter Joran som vokser opp.

 

Jeg avslutter her, men haaper dette vil gi deg et bedre utgangspunkt. Bygdebokene for Nissedal og Treungen er meget bra, men fant noe som kan korrigeres. Fyresdal bygdeboker har ogsaa blitt meget bra (utgitt 1992). Sjekk Momrak (samsvarer med skifter og tingboker),  (dog med en liten korrigering ).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Petter.

Takk for interessante opplysninger.

Jeg skal sjekke dette opp så snart jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Petter Eriksen skrev:

Hei Rune

 

Jeg har en anmerkning vedr. faren til Guro (Even), og det er hans etternavn. Hennes far er i bygdeboka med etternavnet Alvsen. Dette stemmer ikke iht. tingboker skifter. Riktig etternavn er Aslachsen. Eksempel, se skifte etter han. Vestre Telemark sorenskriveri, protokoll 10a, side 324b, datert 14/5-1763. Legg gjerne dette inn til tyding.

 

Vedr foreldre av Ole Torbiornsen, sjekk Grova under Tveit i Treungen bygdeboka (det er skifter etter alle personer). Torbiorn Olsen Grova og  Hege Torbiornsdatter Tveitane

 

Utgangspunktet er Tveitane (Nedre/Sore) i Nissedal. Merknad; Guro Torbiornsdatter Tveitane var gift  1 med Aslach Kittilsen (enkemann) Momrak, Fyresdal, gift 2 med Jon Tellevsen Midtbo, Nissedal. Se skifter.

Gro og Hege har felles far; Torbiorn Ansteensen (han ble gift 3 ganger), men ulike modre. Da henger jeg med paa; beslektet i 2 ledd. Jeg har sett paa andre alternativer,  Halvor Torbiornsen Uvdalen i Treungen (skifte og tingsvitne i en drapssak, som endte med henrettelse av Tallak Jonsen Fjone 1730), ogsaa Torbiorn Torbiornsen Breiekre som ifolge Nissedal bygdebok fikk en sonn Ole 1721 med Joran.... Dette er ikke riktig. Han var gift med Joran Rollefsdatter, men de ble barnlose- skifte foreligger ogsaa her. Han ble gift som enkemann med Gunvor Levsdatter Aarhus, og faar med henne en datter Joran som vokser opp.

 

Jeg avslutter her, men haaper dette vil gi deg et bedre utgangspunkt. Bygdebokene for Nissedal og Treungen er meget bra, men fant noe som kan korrigeres. Fyresdal bygdeboker har ogsaa blitt meget bra (utgitt 1992). Sjekk Momrak (samsvarer med skifter og tingboker),  (dog med en liten korrigering ).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Hei igjen

Jeg maa korrigere meg selv paa et punkt. Jeg skrev Halvor Torbiornsen Uvdalen. Riktig er selvsagt Torbjorn Halvorsen Uvdalen i Treungen (fra Bakka i Nissedal).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.