Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst i en oppføring i kirkebok for Ringsaker

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Ringsaker ble i gamle dager inndelt i flere "fjerdinger", som bestod av en tingkrets, herred, eller et kirkesogn, hvor man blant annet diskuterte saker av almen interesse, og løste rettstvister. Navnene på fjerdinger ble også brukt som en stedsangivelse, f.eks at man sa at gården Vea lå i Ringsfjerdingen.

Ringsaker hadde ifølge Ringsakboka sju fjerdinger, blant annet Ringsfjerdingen (Rind-), Skapalsfjerdingen, Bergsfjerdingen, og Reflingsfjerdingen (Revling-) for å nevne noen.

I denne oppføringen i kirkebøkene under vigsling (ref. henvisningen/kilden nedenfor), lurer jeg på om skriften sier noe om fjerdinger? Står det her nevnt f.eks Ringsfjerding, eller Skappalsfjerding som forkortelse? Skriften er vanskelig å tyde. Derfor ønsker jeg litt hjelp til å tyde teksten, for å finne ut av om en fjerding er nevnt her. Det kan gi henvisninger til hvor ekteparet bodde i distriktet da de giftet seg.

Ringsaker prestekontor, SAH/PREST-014/K/Ka/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1814-1826, s. 448-449, nr 546.

https://media.digitalarkivet.no/view/6009/30930/35

Ringsaker prestekontor, SAH/PREST-014/L/La/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1814-1826, s. 450-451, nr 546.

https://media.digitalarkivet.no/view/9076/86415/37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henvises til hvilken kirke vielsene ble utført i. Disse noteres med forkortelsene "I Hvd. k.", "I V. k." og "I B. k." I anmerkningene står det datoer for lysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk. Kan du se hvilken kirke de ble viet i denne teksten? Ringsaker hadde flere kirker, Ringsaker hovedkirke, Åsmarka kapell, Veldre og Brøttum Annex-kirker. Nå ble Åsmarka kapell bygd i 1859, så man kan se bort fra denne kirken.

Ble det nedskrevet en egen lysningsprotokoll på denne tiden?

Endret av Frank Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Frank Rusten skrev:

OK. Takk. Kan du se hvilken kirke de ble viet i denne teksten? Ringsaker hadde flere kirker, Ringsaker hovedkirke, Åsmarka kapell, Veldre og Brøttum Annex-kirker. Nå ble Åsmarka kapell bygd i 1859, så man kan se bort fra denne kirken.

Det er fullt mulig. "Hvd. K" må bety Ringsaker hovedkirke. "V. K." Veldre Kirke og "B. K." Brøttum kirke. 

Paret i innførsel nr. 546 ble viet "I hvd. K", altså i hovedkirken.

Jeg tyder navnene slik:
"Børre Olsen Honneseie? nu Inderst i øvre Aasen", ungkar på 33 1/2 år og "Anne Eriksdtr. Løkeneie, nu Inderst i nedre Aaseneie", pike på 23 1/2 år.

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børre Olsen Houmseie i Veldre som forøvrig var en fjerding, ikke Honneeie som er på Biri.

øvre Åsen ligger ved Åsmarka kapell i Skappelsfjerdingen. Men vielsen kunne ikke foregå i Åsmarka kapell for det var ikke bygget!

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Etter litt undersøkelser i folketellinger, faddere, og gårds og bruksnummer, fant jeg også ut at det måtte være Aasen i Åsmarka det her er snakk om. Han skulle jo etterhvert rydde, bygge, og kjøpe i 1848 av "Almenningsbestyrelsen i Ringsaker" en plass i Åsmarka, kalt Smedengen («Smedengen af Øveraasen 7 Maal»), også kalt "Børrestuen" i folketellinger og føringer i kirkebøkene. Navnet passet godt da han var "Metalarbeider" - altså Smed i tillegg til å være spillemann.

Men jeg har ikke vært sikker. Det som forvirret meg tidligere var at det eksisterte Aasen-eie i Veldre og Aasen-eie i Åsmarka. At Børre kalte seg Houmb, betydde jo at denne personen hadde tilknytning til Houmb, som ligger oppe på Houmbshøgda i Veldre, ikke langt fra denne gården Aasen i Veldre. Derfor trodde jeg først det kanskje måtte være denne plassen Aasen-eie han hadde tilhørighet til. Men jeg har ikke hørt eller lest at denne gården var delt inn i nedre eller øvre Aasen. Ifølge en lokalhistoriker i Brumunddal lå plassen Jemtsvea (Jevnsveen) rett nedenfor Åsen i Veldre. Plassen var matrikulert under Houmb, men han mente det var Aasen som disponerte (eller eide) denne plassen. Åsen i Veldre var i det jeg har fått opplyst, underlagt Ungelseth (Angelset) gnr.125/2, men sistnevnte forsvant etterhvert som gård. Asen har i dag samme Gnr 125/2, et eget selvstendig underbruk av Allergodt nedre, som har Gnr 125/1. Åsen er i dag en minkfarm.

Det som også forvirret meg, var da de fikk barnet Ingeborg i 1822. Da  bodde kona Anne Eriksdatter på Krogstie. Børre Olsen bodde da i mange år på Ottersrud-eie, trolig på plassen Ottersrudsveen. Da de fikk sitt andre barn Kari i 1823, hadde moren Anne Eriksdatter tjeneste på Krogsgaard. Det ligger en gård Krogsti på Veldre i Skapalsfjerdingen, og en gård Krogsgaard på Ring i Ringsfjerdingen. Er det riktig det som ble skrevet i kirkeboken, må det ha vært gården Krogsgaard på Ring ved Lundehøgda. Da betyr det også at Børre Olsen og Anne Eriksdatter trolig flyttet til Åsmarka i tidsrommet 1823-24, og tjenestegjorde på hver sin Aasen-gård i Åsmarka før de giftet seg.

Et annet spørsmål er hvorfor Børre Olsen var oppført med tilnavnet Houmb og Anne Eriksdatter Løken-eie under giftemålet? Børre Olsen bodde som sagt på Ottersrud-eie i mange år, og det bodde flere andre Børre Olsen i området også. Kan dette "Houmb" være hans fødested? Når det gjelder Anne Eriksdatter stemmer det slik jeg tolker det. Hun ble nemlig født år 1800 på en husmannsplass under gården Løken Vestre i Løykjemarka (Rudshøgda). Hun bodde der under folketellingen samme år.

Jeg har ikke opplevd det som vanlig at man førte opp fødested som personnavn ved giftemål, men kanskje det var mer vanlig på denne tiden?

Dersom Houmb var Børres fødested, vil det jo bli lettere å finne den rette Børre Olsen i fødselsregisteret, og dermed hvem foreldrene var.

Hva mener dere?

Endret av Frank Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider