Gå til innhold
Arkivverket

Claus Severin Amundsen/Andersen født 12 mars 1826 i Halden, hvor ble det av han?

Geir Karlsen
 Del

Recommended Posts

Claus Severin foreldre Anders Amundsen og Anne Marie Bergstrøm, født 12 mars 1826 i Halden.

Han står oppført med Amundsen eller Andersen som etternavn.

Han ble konfirmert 23 mai 1841.

Han fikk en sønn Carl Severin 3 Juni 1847 i Halden.

Han fikk også en halvbror med samme navn Claus Severin, far Anders Amundsen mor Pernille Syvertsdatter, født 13 aug 1848.

Kan jeg da anta at Carl Severin født 1826 var død da navnet hans ble gjenbrukt på halvbroren?

Jeg har ikke klart å finne ut når han døde, eller hvor det ble av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke uvanlig at "nye barn" fikk navnet til døde søsken.

Og selv om det var halvbror og stort aldersspenn, virker det snodig å kalle en ny sønn for nøyaktig det samme.

Carl Severin fikk flere barn, og jeg ikke se at Claus Severin (den eldre) er fadder til noen av disse.

Avansert personsøk - Digitalarkivet

Hvis du ikke finner Carl Severin blant døde, kan det være en ide å sjekke dødsfallsprotokollene til foreldrene.

Jeg har ikke sjekket når de døde, men der vil det trolig stå info om levende barn.

PS! Det er lurt å legge ved lenker til opplysninger. Det sparer andre for en del tid ...

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Skal huske å vedlegge linker neste gang.

Claus Severin hadde flere søsken, og noen av disse forsvinner også, uten å etterlate seg spor.

kan kirkebøkene være mangelfulle i noen tilfeller?

Jeg har begynt å se i dødsfallsprotokollene, for Halden begynner de i 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Geir Karlsen skrev:

Jeg har begynt å se i dødsfallsprotokollene, for Halden begynner de i 1859.

Jeg fant heller ikke dødsfallsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Det var jo ikke uvanlig at "nye barn" fikk navnet til døde søsken.

Og selv om det var halvbror og stort aldersspenn, virker det snodig å kalle en ny sønn for nøyaktig det samme.

[...]

Litt på siden, men hvor snodig var det egentlig? Har opplevd akkurat det samme i egen slekt. En av mine tippoldeforeldre fikk en sønn født utenfor ekteskap kalt "Torvald Victor". Samme navn fikk også første sønn født i ekteskap. Tvilsomt at tippopldemor visste om den andre sønnen. TV nr. 1 levde opp, TV nr. 2 døde tidlig. Men muligens vi snakker om sære unntak her. 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Litt på siden, men hvor snodig var det egentlig? Har opplevd akkurat det samme i egen slekt. En av mine tippoldeforeldre fikk en sønn født utenfor ekteskap kalt "Torvald Victor". Samme navn fikk også første sønn født i ekteskap. Tvilsomt at tippopldemor visste om den andre sønnen. TV nr. 1 levde opp, TV nr. 2 døde tidlig. Men muligens vi snakker om sære unntak her. 🙂

DTH

Carl Severin fikk to gutter som begge ble døpt Claus Severin, den første av de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Christiania intelligentssedler var ny for meg. Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Geir Karlsen skrev:

Carl Severin fikk to gutter som begge ble døpt Claus Severin, den første av de døde.

Ja, det er jo normalen, dvs. at nr. 2 kalles opp etter avdød bror. Men når man ikke har funnet Claus Severin død ... derfor nevnte jeg eksemplet mitt.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dag T. Hoelseth skrev:

Ja, det er jo normalen, dvs. at nr. 2 kalles opp etter avdød bror. Men når man ikke har funnet Claus Severin død ... derfor nevnte jeg eksemplet mitt.

DTH

Og "snodig" var kanskje et dumt ord. Vi kan ikke alltid legge 2023-tankegang til grunn for hva som var normalt på 1840-tallet 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Karlsen skrev:

jeg klarer ikke å lese oppholdsstedet.

Overhodet ikke lokalkjent, men det kan se ut som det står Svenskegaden.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Overhodet ikke lokalkjent, men det kan se ut som det står Svenskegaden.

Mvh

Da har jeg kikket på kart, og det er nok i Svenskegata han bor. Gate i Halden.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Da har jeg kikket på kart, og det er nok i Svenskegata han bor. Gate i Halden.

Mvh

Det stemmer nok bra. Han bodde på Banken hoveddelen av sitt voksne liv, men så at en med samme navn solgte hus på Banken tidligere i Smaalenenes amtstidende. Så han kan nok ha flytta til Svenskegata etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider